Evita olisi toteutettu Oulun kaupunginteatterin suurelle näyttämölle teatterin ja Oulun seudun ammattikorkeakoulun kulttuurialan yksikön yhteisponnistuksena.
"Evita jäi tekemättä, kun kaupunki otti ensin teatterin raamibudjetista 100 000 euroa ja valtio pudotti henkilötyövuoden hintaa", vuodenvaihteessa eläkkeelle jäänyt teatterinjohtaja
"Evita oli pakko niistää pois, kun rahaa leikattiin kahdesta suunnasta. En voinut sitoa seuraajilta koko budjettia."
Syksy olisi voitu avata musikaalilla, kun ooppera siirrettiin vakiopaikaltaan vuodenvaihteeseen ja kytkettiin uuden Oulun syntyyn.
"Evita kiinnosti minua kovasti. Se olisi sopinut syksyyn, kun ooppera siirtyi talveen. En tiedä, tekeekö Oamk sen devalvoituna versiona", Ahonen toteaa.
"On ajallisesti ja rahallisesti iso urakka ottaa yksin vastuulle näin isoa tuotantoa. Yhteistyö olisi sopinut hienosti."
Tötterströmin mukaan produktion suunnittelu oli jo pitkällä. Yksi koe-esiintyminen järjestettiin kesäkuun alussa.
"Solisteja ei ehditty vielä sopia. Katsottiin alustavasti muutamia opiskelijoita, jotka olisivat päässeet mukaan. Tietenkin mukana olisi ollut myös ammattilaisia. Periaatteessa se oli viimeistä niittiä myöten sovittu", Tötterström sanoo.
Ohjaajaksi aiottiin
Sitten hihnat lyötiin yhtäkkiä kiinni syksyllä teatterin päässä.
"Aion olla yhteydessä uusiin johtajiin. Mutta vielä ei tiedetä, jos yhteistyötä tulee, mitkä ne teokset voisivat olla. Tässä vaiheessa ei välttämättä keskustella Evitasta."
Oulun oopperan kehittämistyöryhmän raportissa mainitaan teatterin ja Oamk:n yhteistyö oopperoiden osalta, työryhmään itsekin kuulunut Tötterström toteaa.
Koe-esiintymisten kautta oopperoihin voisivat hakea sekä tanssinopettaja- että musiikin-opiskelijat.
"Sitäkin voidaan tarkastella, löytyisikö viestinnän opiskelijoille jotakin sopivaa tekemistä."
Tötterström toivoo, että Oamk voisi jatkossakin toteuttaa isompia tuotantoja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Raahelainen käsikirjoittaja
"On kaksikin eri versiota, kahdelta eri taholta: Pauli Ylitalolta ja näyttelijä, näytelmäkirjailija, muusikko
"Käsikirjoituksessa pitää olla enemmän tavaraa kuin Katri Helenassa. Diskografia on eri asia kuin näytelmä."
"Uskon, että se tulee", Ahonen sanoo.
"Teatteri on niin helvetin hidas väline, varsinkin jos lähtee kirjoittajayhteistyöhön. Siinä täytyy ottaa riski, ettei prosessi etene. Pakkosynnyttämistä ei kannata harjoittaa, ettei hyvä idea tule näyttämölle likilaskuisena."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>