Yli kymmenen vuotta sitten viimeksi kunnostettu Oulun seudun liikennevalojärjestelmä ei enää vastaa täysin nykyisiä liikennemääriä ja -olosuhteita, joten tarveselvityksen, yleis- ja parantamissuunnitelmien jälkeen koko järjestelmän ajoitukset uusitaan kahden seuraavan vuoden aikana, kertoo liikennevaloista ja telematiikasta vastaava
Urakan laajuudesta antaa kuvan se, että Oulun seudulta löytyy yhteensä 124 liikennevaloristeystä, joista kaupunki omistaa 95 ja tiehallinnon Oulun tiepiiri loput.
Ensimmäisenä laajempana kohteena uusitaan Limingantien valojen ajoitus samalla kun Puistokadulla otetaan käyttöön kahdet uudet liikennevalot.
Puistokadun ja Aleksanterinkadun risteyksessä on opastinjärjestelyitä parannettu laittamalla keskustasta päin vasemmalle kääntyvillä nuoliopastin. Risteyksen suojateille on asennettu painonapit, joita painamalla saa suojatien vihreäksi sopivassa liikennevalojen kierron vaiheessa. Painonapeilla lisätään henkilöautoliikenteen joustavuutta poistamalla sellaiset pitkät suojatievihreät, ja niiden suoja-ajat, jolloin kevyttä liikennettä ei ole.
Torstaina otetaan puolestaan Paulaharjuntien ja Revontien risteyksessä uudet liikennevalot käyttöön. Liikennevalot asennetaan uuden asuinalueen ja kaupan myötä kasvavien liikennemäärien vuoksi. Myös tähän risteykseen on asennettu suojateille painonapit.
Talvi uskoo, että ajoituksien uusimisella Oulun liikenteestä saadaan entistä sujuvampaa ja jopa vihreä aalto saadaan nykyistä paremmin toimivaksi.
"Uskon, että tilanne parantuu selkeästi nyt kun kaikki risteykset käydään kerralla läpi. Olevaan järjestelmään on liitetty pitkän ajan kuluessa yksittäisiä valoristeyksiä, joita ei ole voitu ottaa kokonaisuudessa parhaalla mahdollisella tavalla huomioon."
Täysin toimivaksi Talvi ei lupaa vihreää aaltoa jatkossakaan.
"Jotta vihreä aalto saadaan toimivaksi, kolmen asian pitää natsata yhteen: ajonopeuden, liittymien välisen etäisyyden ja liikennevalokierron pituuden. Jos nämä onnistuvat, saadaan aalto toimivaksi kahteen suuntaan. Yhteen suuntaan se saadaan aina, siinä ei ole ongelmia. Mutta esimerkiksi Aleksanterinkadulle vihreää aaltoa ei yksinkertaisesti saa kahteen suuntaan tai sitten kiertoajat olisivat niin pitkiä, että sivuttaissuuntainen liikenne ei toimisi ollenkaan."
Talvi huomauttaa, että kokonaisuutta suunniteltaessa on aina otettava huomioon niin eri kulkusuunnat kuin erilaiset kulkumuodotkin. "Yleensä on pakko tehdä kompromisseja."
Talven mukaan tämä jalankulkijoille suunnattu erikoistoiminto tulee jatkossa kaikkiin niihin risteyksiin Oulussa, joissa siitä on hyötyä.
Muutenkin valoja uusitaan resurssien mukaan. Jatkossa kaikki uudet ja uusittavat valot ovat aiempaa kirkkaampia led-valoja, joista on saatu hyviä kokemuksia. Paitsi kirkkaampia, led-valot ovat myös pitkäikäisempiä kuin valolamput ja kuluttavat vähemmän sähköä. Valojen kirkkaudesta taas on hyötyä erityisesti tilanteissa, joissa aurinko paistaa suoraan liikennevaloihin.
Autoilijoille on varmaan tuttu tämä fantom-ilmiö, jossa näyttää siltä, että kaikki valot palaisivat yhtä aikaa.
Tätä osiota Talvi pitää itse asiassa koko hankkeen haasteellisimpana osana, mutta hän korostaa, että järjestelmä auttaa nimenomaan vain myöhässä olevia linja-autoja. "Etuus on monella tapaa monimutkainen, ja sitä hyödynnettäessä pyritään muu liikenne ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon."
Samaan järjestelmään perustuu myös jo jonkin aikaa meneillään ollut seudullinen joukkoliikenteen info-hanke. Sen näkyvänä ilmentymänä ovat pysäkkien infotaulut, jotka antavat ajantasaista tietoa bussien tuloajoista.
Jatkossa järjestelmä koostuu 23 pysäkistä, joilla on näyttötaulut. Loput 2 000 pysäkkiä tulevat puolestaan langattomasti toimivan mobiili- ja nettijärjestelmän piiriin, jolloin tulevista busseista saa tiedon joko tekstiviestinä tai uudehkoilla matkapuhelimilla erillisen sovelluksen avulla.
Oulun liikenteen sujuvoittaminen ei kuitenkaan jää pelkkään liikennevalojen ohjelmien uusimiseen.
"Listaa muistakin tarpeellisista toimista on tehty. Niihin kuuluu muun muassa risteysten kaistajärjestelyjen parantamisia."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>