Nostosilta selvitettävä huolella

Oulu valmistelee Toppilansaaren yleiskaavaa. Alue on tarkoitus mitoittaa 3 200 oululaisen asuinpaikaksi. Toppilan puoleiselle rannalle uusia asukkaita olisi tulossa kuta kuinkin yhtä paljon. Toppilansaaren asuntomessualue saaren nokassa suunnitellaan osaksi kokonaisuutta.

Tällä hetkellä Toppilaa ja Toppilansaarta yhdistää Hietasaarentien silta. Tuhansien uusien asukkaiden tarpeisiin se ei riitä. Alueelle tarvitaan uusi silta Satamatien jatkeeksi. Se sulkisi taakseen noin kilometrin verran rantaviivaa Toppilansalmen molemmin puolin, kun takarajaksi otetaan nykyinen silta.

Oulun kaupungissa ollaan kutakuinkin yhtä mieltä yleiskaavan tarpeellisuudesta, tarvitaanhan Oulussa asuntoja uusille muuttajille. Uusi asuntoalue on Toppilansalmen äärellä. Kun merikin on kivenheiton päässä, siitä on tulossa asukkaiden kannalta hyvin viehättävä.

Yhtä mieltä oltaneen myös uuden sillan tarpeesta, vaikka nykyisen sillan kapasiteetti ehkä riittäisi juuri ja juuri uusien asukkaiden tarpeisiin. Siltaa kuitenkin tarvitaan joustavoittamaan liikennettä ja eritoten mantereella käyvien koululaisten takia.

Tällä hetkellä tutkittavana on kolme vaihtoehtoa­: teräsbetoninen jatkuva laattasilta, teräksinen jatkuva laattasilta tai palkkisilta, jossa rakenteet ovat sillan yläpuolella.

Yksi vaihtoehto olisi avautuva nostosilta, jolloin suurehkot laivatkin pääsisivät perille salmeen - nykyiseen tapaan. Kaupunkisuunnittelu ei kuitenkaan ole ehdotukselle lämmennyt. Osin se on ymmärrettävääkin. Kevyen autoliikenteen mahdollistava kiinteä silta tulisi maksamaan noin miljoonaa euroa. Alustavan arvion mukaan avattava silta olisi kaksi kertaa kalliimpi: se maksaisi lähes 12 miljoonaa markkaa.

Meri on oleellinen elementti Oulussa. Sen takia kannattaa miettiä kaksi kertaa, rajoitetaanko laivojen liikennettä Toppilansalmessa uuden sillan avulla. Jos niin tehdään, Toppilansalmi ja Oulu menettävät osan viehätyksestään.

Suunnittelussa kannattaisi lähteä siitä, että Toppilansalmesta kehitettäisiin vetovoimainen vapaa-ajan keidas. Nostosilta palvelisi silloin kokonaisuutta, eihän sellaista ole Pohjois-Suomessa ainuttakaan ja muuallakin Suomessa vain muutama.

Kaikessa aluesuunnittelussa pitäisi muistaa ottaa huomioon se, että ratkaisut vaikuttavat kauaksi tulevaisuuteen. Tähtäin ei saisi olla tässä päivässä eikä muutaman vuoden päässä. Kun uusi silta rakennetaan, sen on määrä palvella useita sukupolvia. Sen takia nyt kalliilta tuntuva ratkaisu voikin olla halpa.

Nostosiltavaihto kannattaisi tutkia huolella. Onko sittenkin mahdollista toteuttaa se nykyisiä arvioita selvästi edullisemmin? Olisi ikävää, jos seuraavat sukupolvet repisivät alas kiinteän sillan siksi, että se edustaa vääriä arvoja.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva