Kalevan levikki kasvoi

Pekka Siltanen

OULU Sanomalehti Kalevan vuoden 2001 viralliseksi levikiksi on vahvistettu 83 151 vuosikertaa. Edellisvuodesta levikki kasvoi 0,4 prosenttia, 309 kappaletta.

Levikin kasvun lisäksi Kalevan kestotilaajien määrä lisääntyi viime vuonna huomattavasti, levikkijohtaja Markku Jurvelin kertoo. Kestotilausten määrä nousi 1 422 kappaleella yhteensä 73 950:een.

Positiiviset kehitysluvut Jurvelin lukee Kalevassa tehtyjen sisältö- ja ulkoasu-uudistusten ansioksi: ”Tuote on taas parantunut”.

Kalevan tavoin myös monien muiden suurimpien lehtien levikit ovat viime vuonna hienokseltaan kasvaneet.

Poikkeuksen muodostaa Suomen suurin sanomalehti, Helsingin Sanomat. Sen koko vuoden arkilevikki laski viime vuonna 2,5 prosenttia.

Kymmenestä suurimmasta sanomalehdestä kolmen levikki on vielä koko viime vuodelta tarkistamatta.

Sanomalehtien levikintarkastukset ovat kokonaisuutena vielä sen verran pahasti kesken, että kokonaiskuvaa viime vuodesta on vielä mahdoton muodostaa, painottaa toimitusjohtaja Ullamaija Arasto Levikintarkastus Oy:stä.

Tähän saakka tarkastettujen suurten lehtien levikit ovat yhtä lukuunottamatta olleet kasvussa. Muutokset eivät ole suuria, mutta Araston mukaan ilahduttavaa on, että Kalevan tavoin ”tilanne on hallinnassa” muillakin suurilla lehdillä.

Sanomalehtien kannalta kokonaistilanne on Araston mukaan hyvä, ”kun kasvua on ollut tähän mennessä enemmän kuin laskua”.

Levikkitiedot vertailukelpoisiksi

Jos vuoden 2001 levikkiluvut ovat positiivisia, antavat ne vertailukelpoisina entistä luo­tet­tavamman kokonaiskuvan.

Ensimmäistä kertaa eri lehtien levikkiluvut ovat täysin vertailukelpoisia, Arasto kertoo.

”Kaikkien levikintarkastuksen piirissä olevien lehtien levikki ilmoitetaan vertailun helpottamiseksi nyt ensimmäistä kertaa koko vuonna ilmestyneiden numeroiden keskiarvona. Aiemmilta vuosilta ilmoitetut ”viralliset levikit” eivät välttämättä ole olleet täysin vertailukelpoisia, koska tarkastusjakso on vaihdellut, Arasto kertoo.

Uudistus on merkittävä, koska se saattaa kaikki Levikintarkastus Oy:n tarkastamat yli 550 lehteä yksiselitteisesti samalle viivalle.

Araston mukaan uudistus toteutettiin, ”koska koko tarkastuksen perimmäinen tarkoitushan on tuottaa lehtien ilmoittajille luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa”.

Erityisen tärkeää lehtien ilmoitusasiakkaille on tietää se, kuinka moni sitoutuu heidän käyttämäänsä mainosvälineeseen maksamalla siitä.

Siksi virallinen levikki tarkastetaan nimenomaan maksetuista kappaleista, Arasto kertoo.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva