Kuvataidetta elämäntarinallisesti

Liisa Lehto-peippo

KÄRSÄMÄKI Lapsuuden pelko tai mörkö oli ensimmäinen aihe, josta Kärsämäen peruskoulun seitsemäsluokkalaiset tekivät tarinan ja etsivät sille kuvallisen hahmon. Nyt työskennellään samalla tavalla pelon vastavoiman, sankarin kanssa.

”Työn iloa!” toivottaa taideaineiden opettaja Anja Vähäaho oppilaille tehtävät jaettuaan.

Kärsämäellä vuonna 1999 avatussa Elämäntarina-akatemiassa annetaan elämäntarinallisen kirjoittamisen lisäksi kuvailmaisullista koulutusta, jonka Anja Vähäaho on suunnitellut yhteistyössä taidemaalari-taidepedagogi Kirsi Muinosen ja taideteollisen korkeakoulun kanssa.

Kunta on entistä selvemmin muotoutumassa elämäntarinakunnaksi. Tästä syystä elämäntarinallista näkökulmaa sovelletaan myös peruskoulussa, jossa se on liitetty koulun työsuunnitelmaan osaksi kuvataideopetusta.

Elämäntarinallisen kuvataiteen tuottamista on kokeiltu viime syksystä lähtien Kärsämäen peruskoulun 7-9 luokilla. Kokemukset ovat myönteiset. Kokeilun ohjaajana on Anja Vähäaho koulun rehtorin Taina Peltosen johdolla.

Oppilaat käsittelevät tuotoksissaan omia juuriaan, elämänvaiheitaan, omaa ympäristöään, kotopaikkaansa ja sen historiaa erilaisin kuvailmaisun keinoin. Tuotoksiin liitetään aidot, pienet tarinat.

”Tarinat ovat rikastaneet kuvaamataidon opetusta. Tarinalle etsitään visuaalista muotoa ja samalla opitaan sanallista ilmaisua. Se eheyttää ihmistä ja edistää hänen kasvuaan”, Anja Vähäaho sanoo.

Oman elämän kuvat -hankkeen, jonka toteuttamiseen saatiin 3 600 euron apuraha, tavoitteena onkin antaa oppilaille työkaluja itsetuntemukseen ja sosiaalisten valmiuksien kehittämiseen.

Omien lähtökohtien tunteminen tukee Anja Vähäahon mukaan identiteetin muodostumista ja oman paikkakunnan arvostusta.

”Tarinallisuus on ollut kuvataiteessa aina, mutta peruskouluun kuvataideopetukseen sitä ei ole aikaisemmin tuotu”, Anja Vähäaho sanoo.

Oppilaiden töistä pidetään jatkuvia näyttelyjä peruskoulun tiloissa, ja niistä kootaan henkilökohtaiset kuva- ja tarinakansiot sekä muunlaisia tallenteita. Ensi kesänä kuvista kootaan näyttely Eurooppalainen elämäntarina -seminaarin yhteyteen ja myöhemmin mahdollisesti myös postikorttisarja ja julkaisu.

Elämäntarinallisesta kuvataiteesta voi Anja Vähäahon ja Taina Peltosen mukaan löytyä myös kiinnostavia tutkimuksellisia näkökulmia. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan lisäksi hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Suomen Elämäntarinayhdistys ja Elämäntarina-akatemia.

Kärsämäen peruskoulussa elämäntarinaa on sovellettu myös ilmaisutaidossa. Toiveista, peloista, unelmista ja tunteista syntyi kokonaisuus, jota on myös esitetty.

Liisa Lehto-Peippo

Tarinasta kuvia. Seitsemäsluokkalaiset Elina Piiroinen (vas.) ja Laura Aho toteavat, että tarinaa ja kuvaa on kiva viedä yhdessä eteenpäin. Tarina auttaa ymmärtämään kuvaa.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva