Rotuaari etsii taas itseään

Merja Aakko

OULU Oulun Rotuaari kaipaa sekä saneerausta että perusteellista keskustelua siitä, mikä kävelykadun perimmäinen filosofia on. Tästä ovat yhtä mieltä ulkopuoliset asiantuntijat, kaupungissa Rotuaaria suunnittelevat ja kävelykadun asukkaat.

Rotuaarin tekniikka on peräisin 1980-luvulta, ja esimerkiksi puhdistusjärjestelmää korjataan jatkuvasti. Toisaalta kadun kävelyliikenne on monen mielestä hiljentynyt liikaa, varsinkin kadun pohjoispäässä.

Vetäisikö kulttuuri?

Rotuaarista tuli kaupungin imagon kannalta keskeinen valtti heti sen perustamisvuoden 1987 jälkeen. Katua pidettiin myönteisenä esimerkkinä siitä, ettei kauppa tyrehdy, vaikka autot jäävät syrjään. Huomiota herätti myös kadun runsas kulttuuritarjonta.

”Rotuaarilla näytti eteläsuomalaisten silmin tapahtuvan koko ajan”, katusuunnittelija Ulla-Kirsi Junttila ja taidehistorian professori Riitta Nikula sanovat.

Oulussa viime kesänä vieraillut Nikula on tutkimuksissaan keskittynyt kaupunkitutkimukseen sekä seurannut kävelykatujen kehitystä niin Suomessa kuin ulkomailla. Häntä harmittaa, että kävelykatujen ilme on kaikkialla kaupallistunut.

Vanhana kävelykatuaktivistina hän kaipaa Rotuaarillekin alkuvuosien vireää kulttuuria. ”Kansainväliset myymäläketjut ovat pitäneet päällisin puolin huolta talojen julkisivuista, mutta kaupallinen mainonta on täyttänyt tilat kävelykaduilla.”

Kaupan ehdoilla

Liikekeskuksen toiminnanjohtaja Heikki Viertolan mielestä ydinkeskustaan kuuluvat tapahtumat ja kulttuuri, mutta niiden laatu on määrää tärkeämpi. Takavuosien tapahtumasumaan Viertola ei tähtää, vaan vuodenajasta toiseen yltävään teema-ajatteluun. ”Tapahtumien on luontevasti sovittava ydinkeskustan toimintaan.”

Yrittäjät ovat jo Viertolan johdolla aloittaneet keskustan toiminnallisen kehittämisen. Kaupunginjohtajan kanssa pidettyyn palaveriin kokoontui viime viikolla sata henkilöä ydinkeskustan alueen yrityksistä ja toimistoista.

Saneeraus suunnitteilla

Kaupunki virittelee Rotuaarille rakenteellisia uudistuksia, mutta kovin pikaisia toimia ei ole luvassa.

Kehitystyön lähtökohtana on MALI 2020, maankäytön liikenteelliset ja kaupalliset tavoitteet sisältävä suunnitelma. Tänä vuonna laaditaan sen pohjalta Rotuaarin seutua koskeva yleissuunnitelma, jossa tarkastellaan, miten 1980-luvun ilmeellä tehty katu on saneerattava ja miten nykyinen kävelyalue laajennetaan Isollekadulle ja Pakkahuoneenkadulle.

”Kadun pinta, lämmitys ja valaistus ovat ainakin tarkastelun kohteina”, kaupungininsinööri Matti Räinä sanoo.

Keskustaan suunnitteilla olevan 1 000 auton kallioparkkipaikan kohtalosta tehtäneen periaatepäätös ennen valtuuston kesälomaa.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva