Moottoriurheilukeskus tulossa Ylikiiminkiin

Antti Ervasti

YLIKIIMINKI Oulun seudun uuden moottoriurheilukeskushankkeen parhaaksi vaihtoehdoksi on kehkeytymässä Kokkokankaan alue Ylikiimingissä. Paikka sijaitsee Kiimingin ja Ylikiimingin rajan tuntumassa Arkalan ja Hannuksen kylien välissä. Kuusamontiestä paikkaan on noin puolitoista kilometriä.

Kaikkein lähimpänä suunniteltua paikkaa on Heikki Purasen talo muutamia kilometrejä Arkalan huoltoasemalta Ouluun päin. Hän ei kuitenkaan vastusta hanketta alkuunkaan.

”Meteliä ja häiriötähän siitä tulee, mutta minkä sille voi. Yksi ihminen ei saa olla kehityksen tiellä. Jos melu häiritsee liikaa, sitten muutetaan Ouluun”, Puranen kommentoi. Puranen asuukin talossa vain viikot, viikonloput perhe viettää Oulun-asunnossaan.

Mannilan alueella asuva Jouko Karjalainen joutuu pähkäilemään rooliensa kanssa. Ylikiimingin kunnanhallituksen puheenjohtajana hän pitää sijoitusvaihtoehtona positiivisena sysäyksenä. Kunta ei ole kyennyt hyödyntämään Oulun kasvua toivotulla tavalla, ja moottoriurheilukeskus kohentaisi tilannetta.

Karjalainen arvelee, että moottoriurheilu tulisi häiritsemään lähimpien asukkaiden rauhaa. Suunnitelma ei ole herättänyt kuitenkaan laajaa vastustusta, vaan jyrkimmät uhmaajat ovat yksittäisiä tapauksia.

Kun meteli ei ole tulossa ihan kotinurkille, moottoriurheilukeskus saa jo innostuneen vastaanoton. Arkalan huoltoaseman kahviossa asioiva Aarno Vainikainen sanoo, että kylälle tulisi eloa runsaasti lisää.

Arkalan baaria ja kauppaa perheensä kanssa 36 vuotta pitänyt Irma Lämsä ei usko, että yritys hyötyisi valtavasti keskuksesta, koska se sijaitsee väärällä suunnalla, koillisessa. Uusia asiakkaita tulisi todennäköisesti kuitenkin jonkin verran.

”Joitakin vuosia sitten pidettiin ihan meidän lähellä soramontuilla pienehköjä, mutta kuitenkin kymmenien autojen rallicross-kisoja. Melua ei siitä juuri kuulunut”, Lämsä muistelee.

Ei pelkää pöristelyä

Tieliikelaitoksen Pohjois-Suomen palvelu- ja konsultointiyksikön tekemän selvityksen mukaan Ylikiiminkiin tulisi muutakin toimintaa kuin moottoriurheilua. Monitoimikeskuksena miljoonien eurojen (kymmenien miljoonien markkojen) hanke tulisi kannattavimmaksi toteuttaa.

Keskuksen yhteyteen rakennettaisiin pienkoneiden lentokenttä korvaamaan Pikkaralassa rajoitetusti toimivan Ahmosuon kentän. Ylikiiminki voisi toimia myös laskuvarjohyppääjien laskeutumiskenttänä, sillä tällä hetkellä sitä voidaan harrastaa vain Oulunsalon lentoasemalla.

”Pienilmailuliikenteen kiitorataa voitaisiin käyttää kiihdytysautojen kilpailuratana, ja se voisi toimia lennoston Oulun lähistön harjoitus- ja varalaskupaikkana”, kertoo suunnitelman laatinut projektipäällikkö Hilkka Piippo Tieliikelaitokselta.

Ylikiiminki on nyt neljäs sijoituspaikkavaihtoehto, jota moottoriurheilukeskukselle esitetään. Muut ovat Murtoperä ja Vasikkasuo Haukiputaalla sekä Limingan Vehkamaa. Kolme Jälkimmäistä eivät käy lennoston tarpeisiin.

Keskukseen kaavaillaan lisäksi viranomaistoimintoja. Palo- ja pelastustoimen muuttuneen aluejaon takia tarvittaisiin harjoitusalue Oulun lääniin, mihin Ylikiiminki kävisi hyvin. Raunioista ihmisiä etsivien rauniokoiria voitaisiin kouluttaa keskuksessa.

Piippo sanoo, että mahdollisuuksia on monia. Poliisit tarvitsevat ajoharjoittelualueen ja kriisienhallintatehtävien koulutuspaikan, ja ne voisivat järjestyä myös Kokkokankaalta. Moottorikelkkareitti Oulusta Koillismaalle kulkee alueen vierestä. Suunnitelmassa on pisto pääreitiltä keskukseen, jonka koulutus- ja huoltotiloja kelkkailijat voisivat käyttää.

Paras vaihtoehto

Seudullisen moottoriurheilukeskuksen suunnittelu- ja rakennustoimikunta on hyväksynyt suunnitelman. Seuraava vaihe on sen esittely Oulun seudun kunnanjohtajille Ouluseudun yrityspalvelukeskuksen palaverissa tänään torstaina.

Toimikunnan puheenjohtaja Keijo Rantanen sanoo, että kahden kuukauden sisällä saman porukan pitäisi päättää lopullisesti, millä vaihtoehdolla ja suunnitelmalla edetään. Aikataulu on tärkeä rahoitushakemusten ja -järjestelyjen takia.

Iinatin moottoriurheilukeskus lakkautetaan vuosien 2004-2008 aikana, joten uuden rakentamisen tulisi päästä käyntiin lähivuosina.

Rahoitus on vielä avoin. Oulun ja muiden kuntien osuudet ovat vielä ratkaisematta. Neuvottelut aloitetaan sitten, kun päätöksiä saadaan aikaan. Piipon selvitysten mukaan keskukseen on mahdollista hakea EU-rahoitusta.

Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksen lausunnon mukaan meluhaitta on hankkeessa pahin ympäristövaikutus, suurempi kuin ilmastoon ja maaperään tuleva vaikutus.

”Alustavien selvityksien mukaan ei ole sellaisia vaikutuksia, jotka estäisivät hankkeen. Myöhemmin tehdään hankekohtainen yva-selvitys (ympäristövaikutusten arviointi) tai yleiskaavaan liittyvä yva”, sanoo arkkitehti Antti Huttunen Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksesta.

Eljas Sallmén

Kahden tulen välissä. Jouko Karjalainen istuu kunnanhallituksessa ja asuu moottoriurheilukeskuksen haittojen vaikutuspiirissä, mikä herättää hänessä ristiriitaisia tunteita.

Eljas Sallmén

Vipinää kylälle. Aarno Vainikainen ja Irma Lämsä pitävät moottoriurheilukeskuksen meluhaittoja vähäisinä.

Eljas Sallmén

Kehitys kehittyy. Yksittäisen ihmisen ei pidä olla kehityksen jarruna, tuumaa Heikki Puranen.

Eljas Sallmén

Rauha häiriintyy. Mannilan tilalla on eletty rauhaisaa elämää yli 200 vuotta, mikä uhkaa nyt Teuvo Tikan mielestä järkkyä.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva