Villit valtoimenaan

Halpaliikkeiden myynti kasvaa kaksinumeroisesti

Arja Mikkola

OULU Halpakaupat kasvattavat rajusti myyntiään. Villeillä halleilla myynninlisäykset ovat kaksin- ja kolminkertaisia verrattuna tavallisiin, keskusliikkeiden alaisiin vähittäis- ja päivittäistavaraliikkeisiin.

Myös Oulussa pidetään vauhtia yllä. Edes muuttotappiokunnissa ei näy pysähtymisen merkkejä.

”Meillä oli hyvä vuosi Oulussa, 25 pinnaa oli myynnin nousu”, kertoo kauppias Juha Kärkkäinen. Hän tosin muistuttaa, että Kärkkäinen toimi Oulussa ensimmäistä kokonaista vuottaan. Mutta Ylivieskassakin kasvua kertyi 10 prosentin tahtiin.

Kuluvallekin vuodelle Kärkkäinen ennakoi 15 prosentin kasvua. Kilpailua käydään hänen mukaansa ennen kaikkea alueen markettien kanssa.

Kärkkäinen kolminkertaistaa

Kärkkäinen rakentaa Ylivieskassa parhaillaan 70 miljoonalla markalla. Uusi kauppa avataan syksyllä. Tilat kolminkertaistuvat ja myyntiin tarvitaan 10-20 henkeä lisää.

Uudessa liikkeessä painotetaan tiettyjä osa-alueita enemmän kuin aikaisemmin: ”Rauta-, tekstiili- ja urheilupuolta.” Lisäksi Kärkkäinen lupaa elämyksellisiä elementtejä.

Oikeastaan Kärkkäinen ei katso liikeidensä kuuluvan enää perinteisten halpahallien rinnalle: ”Meillä on edullinen tavaratalo,” kauppias painottaa.

Laajennus on mielessä muuallakin. Kärkkäinen katsastaa aktiivisesti paikkaa ainakin Jyväskylän, Kokkolan ja Rovaniemen suunnalta.

Kasvua alueellakin

”Meillä puhutaan kaksinumeroisista luvuista. Viime vuosi oli oikein hyvä”, vakuuttaa Halpa-Hallien markkinointipäällikkö Janne Ylinen.

Halpa-Halleja on Suomessa jo 28 kappaletta, uusin niistä avasi viime vuonna Raahessa. Ketjun myynti tavoittelee 180 miljoonaa euroa eli markoissa runsasta miljardia.

Ylinen kertoo, että ketjun myynti kasvaa jopa muuttotappiokunnissa. Hänen mukaansa kauppa on kehittynyt erittäin hyvin esimerkiksi Haapajärvellä, Nivalassa kuin Oulaisissakin.

Toppilaan eri linja

Kauppias Hannu Vuokilan mukaan viime vuoden puolessa välissä Säästökuopan myynti näytti kasvavan yli 20 prosenttia. ”Mutta loppuvuodesta muutimme hieman systeemiä ja päädyimme 15 pinnan tietämille.”

Sekin sai tyytyväiseksi, olihan etukäteen ennakoitu kuutta prosenttia.

Säästökuoppa-imperium käsittää tällä hetkellä viisi liikettä. Myynti, jossa painottuvat etenkin tuodut tekstiilit, nousee noin 34 miljoonaan euroon, runsaaseen 200 miljoonaan markkaan.

Säästökuoppa remontoi parhaillaan noin 3 000 neliön hallia Toppilassa. Kun tähänastinen sesonkimyymälä avaa keväällä, henkilökuntaa on palkattu lisää 20-30 henkeä. Uuden liikkeen odotetaan tuovan 40-60 miljoonan markan vuosimyynnin.

”Kilpailuhan on kovasti kasvanut”, Vuokila myöntää. ”Mutta siellä missä kilpaillaan, siellä tehdään kauppaa.”

”Jos on suppeat valikoimat, kyllä on vaikea nousuja tehdä”, Vuokila kuitenkin arvoi ja ounastelee etenkin ympäristökuntien kärsineen.

”Se osa, mikä markkinoista vetää, sinne aina panostamme”, Vuokila kertoo. Neljännesvuosisadan kokemus näköalapaikalla tekee kauppiaasta myös luottavaisen uuden kaupan edellä: ”Omasta mielestämme hyvin sinne joukkoon vielä mahdumme.”

Konseptia kuitenkin muutetaan: ”Tehdään pikkusen erilaisella linjalla kuin meillä ovat perinteiset liikkeet.”

Niinpä uudesta hallista tulee uusien alueiden tavaratalo, sinne sijoitetaan kaikkea kodinkoneista, urheilu- ja puutarhatuotteisiin sekä valaisimiin asti. Samalla kauppias jättää hyvästejä pelkistetylle hallikulttuurille ja lupaa pehmeyttä. ”Viihtyvyyttä pitää olla. Eli pyrimme perinteisestä blancosta ulos.”

Näillä resepteillä Vuokila ennakoi tällekin vuodelle viime vuotta vastaavaa kasvua.

Jarmo Kontiainen

Pehmeämpi linja. Säästökuoppa remontoi Toppilassa uutta liiketilaa.

Toisenlai-nen valikoima

OULU Suomessa toimi A.C. Nielsenin mukaan viime vuonna 300 villiä halpaliikettä. Nämä kilvettömät kasvattivat myyntiään vuonna 2000 keskimäärin 13,5 prosentilla.

Erikoista on juuri villien huima kasvuvauhti. Keskusliikkeiden valloittaman vähittäiskaupan kasvuluvut ovat jääneet viime vuosina noin 4,5 prosenttiin.

Mutta vaikka halpahallien kokonaismyynti onkin ollut lamavuosista lähtien jyrkässä nousussa, koko kaupan myynnistä niille jää toistaiseksi vain pieni, muutaman prosentin lohko.

Järjestäytyneen vähittäiskaupan myynti kohosi vuonna 2000 Kaupan Keskusliiton mukaan sentään noin 25 miljardiin euroon.

Villit ovat kuitenkin kahmaisseet markkinoita esimerkiksi niin sanotun teknokemian alalla. Kodin pesuaineiden myynti kasvoi halpahalleissa edellisvuonna 15 prosentin vauhtia.

Mikä sitten olisi vauhdin syynä? Ei pelkkä laman aiheuttama säästövimma tai edes halpa hinta: ”Pystymme tarjoamaan erilaista valikoimapohjaa. Kaikki ei ole niin samannäköistä”, arvioi markkinointipäällikkö Janne Ylinen.

Halpa-Halleilla on siksi oma osto-organisaationsa.

Säästökuoppa taas vaalii valikoimiaan 13 yrityksen yhteistuojan Pick-Importin avustuksella. (ARM)

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva