Yksinkertaisuuden puhtaat hyveet

Konsertti

Pure Barock: barokkikonsertti Oulun Pyhän Tuomaan kirkossa 13.1. Virve Karén ja Jyrki Kauppinen, laulu; Sinikka Ala-Leppilampi, viulu; Regina Hamarikivi, oboe; Dóra Pétery, cembalo.

Barokkimusiikin ystäviä hemmoteltiin sunnuntai-iltana pienimuotoisella ja autenttisella musisoinnilla.

Konsertin otsikko, Pure Barock - ei siis baroque - toi kylläkin mieleen purukumimainoksen, mutta musiikki oli joka tapauksessa ajalta ennen E. Presleytä.

Konsertin ohjelma koostui G. P. Telemannin soolokantaateista täydennettynä yhdellä saman säveltäjän triosonaatilla. Esityskokoonpanona toimi laulaja ja kaksi tai kolme instrumentalistia.

Yksinkertaisuuden hyve korostui monin tavoin. Sävellysten harmoniat ovat selkeitä ja konstailemattomia; kansanomaiset melodiat ja rytmit ovat monin paikoin löytäneet tiensä partituuriin.

Kaikesta huolimatta kokonaisuus on hienostunut, arvokas ja herkkä. Näiden teosten perusteella voi uskoa väitteen Telemannista lied-laulun esi-isänä.

Esiintyjistä sopraano Virve Karén ja basso Jyrki Kauppinen ovat oululaisille vanhan musiikin ystäville tutut taitavina vanhan musiikin tulkkeina. Myös heitä säestäneet muusikot tunnustivat aikakautta. Barokkiviulun ja barokkioboen sointia ei olekaan kovin usein kuultu näissä konserteissa.

Merkittävin piirre ryhmän esiintymisessä oli soitinäänten ja laulun miellyttävä sulautuminen harmoniseksi äänipinnaksi.

Barokkiviulu ja -oboe ovat soinniltaan kevyempiä kuin vastaavat nykysoittimet. Niiden kanssa cembalo ei jää alakynteen. Laulajillekin jää enemmän dynaamista tilaa tulkinnoilleen.

Hienoimpia yksityiskohtia olivat kantaatin Der mit Sünden beleidigte Heiland ensimmäisen aarian pitkät sävelet, jossa viulun, oboen ja sopraanon yhteisakordit kietoutuivat saumattomasti yhteen.

Karénin heleä ääni loisti muutenkin edukseen läpi konsertin. Pientä äänen väsymistä oli havaittavissa kantaatin Scmeckt un sehet unseres Gottes Freundlichkeit loppuvaiheissa.

Jyrki Kauppinen tulkitsi kantaatin Halt ein mit deinem Wetterstrahle. Osuus kulki baritonialueella - tyylikkään hallitusti ja ilmeikkäästi.

Sinikka Ala-Leppilampi, Regina Hamarikivi ja Dóra Pétery soittivat hienostuneen eläväisesti. B-duuri triosonaatti herkutteli galanteilla yksityiskohdilla. Siciliana-osassa soittoon kylläkin ilmestyi jonkinlaista tukkoisuutta.

Muutamien alukkeiden kankeassa syttymisessä sen sijaan lienee ollut kyse periodisoittimien fyysisistä ominaisuuksista.

JUHA SUTELA

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva