Viisi naista kappelissa ja kaksi huppelissa

Harrastajateatteria

Pekkateatteri: Viisi naista kappelissa. Teksti Arto Seppälä. Ohjaus Sari Ruotsalainen. Rooleissa Auni Marjut Kari, Maarit Rautio, Paula Jääskelä, Riitta Kyllönen ja Lea Konu. Raahesali, Kauppaporvari. Ensi-ilta 11.1. Seuraavat esitykset 19. ja 20.1.

Kumma kyllä Arto Seppälän 1979 kirjoittama ”naisnäytelmä” Viisi naista kappelissa kiertää yhtä harrastajateattereita. Se maistuu niin vanhanaikaiselta, koska koko torttu pyörii yhden miehen ympärillä.

Ei nykynaisen elämä voi olla niin miehestä kiinni!

Näytelmän asetelma on miehistä toiveajattelua; että kaikki elämän tärkeät naiset kokoontuvat yhteen ”ison ja komean” siunaustilaisuudessa ja jututkin pyörivät vain tämän joukosta poistuneen laumanjohtajan ympärillä.

Onkohan Seppälä koskaan nauranut partaansa, kun Suomenniemen teattereiden naiset leipovat tätä yhtä ja samaa vuosikymmenestä toiseen?

Viisi naista kappelissa on ollut tarpeellinen ”naisnäytelmä” siinä missä Liisamaija Laaksosen Lumikit, koska se työllistää ammatti- ja harrastajateattereiden keski-ikäisiä naisia.

Se vasta ihmetyttääkin, että Raahen 20-vuotisjuhliaan viettävä Pekkateatterikin otti Seppälän ohjelmistoonsa, vaikka teatteri on harvinainen poikkeus kentällä ja sillä on suorastaan pienoista pulaa keski-ikäisistä naisista!

Pekkateatterilaisten Auni Marjut Karin ja Riitta Kyllösen rinnalle näytelmään on rekrytoitu Lea Konu, Paula Jääskeläinen ja Maarit Rautio Pattijoen nuorisoseuran Hoplaa-ryhmästä.

Ämmät, kasvattajat, seisottajat ja rakastajattaret ovat nyt kuitenkin kokoontuneet näkymättömän vainajan muistoksi Raahesalin lavalle.

Ohjaaja Sari Ruotsalainen on korostanut tilaisuuden luonnetta: ollaan siunaustilaisuudessa ja sen jälkeen muistotilaisuudessa. Tietty hartaus ja harmaus sävyttää tulkintaa.

Vainajan aviovaimo Auni Marjut Kari huokailee uskottavasti, sairaanhoitaja Paula Jääskelä on auttavan luonteva ja ex-vaimo Maarit Rautio antaa sivustatukea.

Vasta kun konjakkipullo korkataan, höltyvät naisväen kielenkannat ja yleisökin saa vähän nauraa.

Tyyppianoppi Lea Konu on mainio tyyppi. Hän ja toinen epäkorrektisti käyttäytyvä Kalervo Räsäsen nainen, Riitta Kyllösen esittämä rakastajatar tuovat väriä ja säpinää hautajaistunnelmaan.

Nämä naiset ovat Räsästä kiinnostavampia. Ohjauksessa olisi kannattanut satsata naisten henkilökuvien ja -historian syvempään kehittelyyn. Sitä kirkkaampi kuva tulisi myös tästä Räsäsestä, joka viiden naisen villityksestä huolimatta valitsee itsemurhan.

EEVA KAUPPINEN

Arto Murtovaara

Anoppi ja rakastajatar. Lea Konu (vas) ja Riitta Kyllönen ovat lahjoja raahelais-pattijokiselle harrastajateatterille.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva