Oulun Eden tupaten täynnä

Kesäksi valmistuvan laajennuksen lisäksi mietitään jo uutta

Pekka Siltanen

OULU Nallikarin merikylpylä, Holiday Club Oulun Eden lähes kaksinkertaistaa majoituskapasiteettinsa ensi kesään mennessä. Oulun Eden miettii lisäksi myös viikko-osakekylän rakentamista Nallikarin uimaranta-alueen tuntumaan. Tätä varten se on vuokrannut Oulun kaupungilta 22,5 hehtaarin suuruisen maa-alueen.

Vuonna 1989 Oulun Nallikariin valmistunut kylpylähotelli kaipaa kipeästi lisää majoitustiloja, sillä sen nykyiset sata huonetta ovat arkipäivisin käytännössä täynnä.

Vuoden hiljaisimpinakin kuukausina Oulun Edenin käyttöaste nousee 60 prosenttiin. Viime vuoden ennätyskuukautena, heinäkuussa käyttöasteeksi muodostui huikeat 98 prosenttia.

Koko viime vuodeltakin Oulun Edenillä on esittää korkea 76 prosentin käyttöaste.

Luvuillaan Eden nostaa Oulun koko maan mittakaavassa korkeita käyttöasteita.

Viime vuonna lokakuun loppuun mennessä Oulun hotellit pääsivät yhteensä 69 prosentin käyttöasteeseen. Vastaavaan Suomessa ei ylletä missään muualla kuin Helsingissä. Oulun muutenkin korkeita lukuja Eden petrasi, sillä sen käyttöaste tammi-lokakuussa oli peräti 78 prosenttia.

Vastaavaa ei ole aiemmin koettu

”Ei tällaista ole koskaan aikaisemmin koettu. Mutta kyllähän tässä äärirajoille on myös edetty. Nykyisillä tiloilla ei enää parempaan pystyttäisi”, toimitusjohtaja Raija Palomäki kertoo.

Oulun Eden kirjasi viime vuonna yhteensä 56 000 majoitusvuorokautta ja kokosi majoitusmyynnin lisäksi allasosastollaan yhteensä 34 miljoonan markan liikevaihdon.

Ennätysvuodesta kuitenkin parannetaan jo tänä vuonna, kunhan 69 uutta hotellihuonetta valmistuvat, Raija Palomäki lupaa.

Kesäkuun alkuun mennessä valmistuva laajennus merkitsee hänen mukaansa myös tasokorotusta, sillä valtaosassa uusista huoneista on meriterassi.

Nimestään huolimatta sadasta vanhasta huoneesta vastaava löytyy vain yhdestä.

Uusia mahdollisuuksia tuo myös viikko-osakekylä, jota suunnitellaan kylpylähotellin ja Nallisportin väliltä vuokratulle maa-alueelle.

”Rakentamista ei ole aikataulutettu, eikä siitä ole vielä myöskään päätöksiä. Mutta tuskinpa maa-alueesta pitkään turhaan vuokraa maksetaan”, Raija Palomäki päättelee.

Nallikari edelleen norjalaisten suosikki

Holiday Club Finland on juuri liittynyt matkatoimistojen maailmanlaajuisen jakeluverkon jäseneksi. Sen uskotaan edistävän myös Oulun Edenin kansainvälistä markkinointia.

”Ratkaisevaa markkinointitukea saimme jo viime vuonna, kun Holiday Club Finland tuli Nallikarin Merikylpylä Oy:n omistaja. Vaikutus näkyi voimistuvasti loppuvuotta kohti. Aikaisemmin emme yksin kyenneet hoitamaan riittävästi kansallista markkinointia”, Raija Palomäki kertoo.

Valtakunnallinen markkinointi saa nyt myös kansainvälisen lisän. ”Ajan oloon se tietysti kansainvälistää asiakaskuntaamme”, Raija Palomäki ennakoi.

Kansainvälinen se on jo tätä nykyä, koskapa kylpylähotellin asiakkaista runsas viidennes on ulkomaalaisia.

Tätä nykyä selkeän kärjen muodostavat norjalaiset, mutta myös ruotsalaisia on Raija Palomäen mukaan paljon asiakkaina.

Sitten asiakaskunnassa heijastuu Oulun vahva high tech -osaaminen. Oulun Eden on tottunut majoittamaan Iso-Britanniasta ja USA:sta tulevia oululaisten teknologiayritysten vieraita ja asiakkaita.

Venäläisistä turisteista on viime päivinä puhuttu Oulussa paljon. ”Meillä he edustavat vielä pienehköä asiakasryhmää”, Raija Palomäki kertoo.

Tapio Maikkola

Kesäksi valmiiksi. Oulun Eden saa ensi kesäksi käyttöönsä kipeästi kaipaamiaan uusia hotellihuoneita. Tarpeesta kertoo vaikkapa viime vuoden ennätyskuukausi, heinäkuu, jolloin huonekapasiteetin käyttöaste kipusi ällistyttävään 98 prosenttiin.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva