Ohjelmistoalalla odotukset vankkenevat

Ohjelmistotuoteyritysten määrä Oulun seudulla jo huomattavan suuri

Pekka Siltanen

OULU Ohjelmistoteollisuus on noussut Suomessa nopeasti koko ajan merkitykseltään kasvavaksi tulevaisuuden toimialaksi. Jo viime vuosikymmenen lopulla Suomessa nähtiin toimialan mahdollisuudet ja käynnistettiin laajoja kehittämistoimia ohjelmistotuoteliiketoiminnan kansainvälistymiseksi.

Oulun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan panostukset ovat hyödyttäneet erityisesti toimialan nuorimpia yrityksiä ja edistäneet esimerkiksi Oulun seudulla pelkästään tuotemyyntiin keskittyneiden yritysten syntymistä.

Toisaalta tuotteisiin perustuvan liiketoiminnan käynnistäminen on yllättävänkin haasteellista. Tutkimuksen mukaan monet yritykset yhdistävätkin edelleen eri tavoin tuoteliiketoimintaa perinteisempään palveluliiketoimintaan.

Kauppatieteen maisteri Satu Sallisen yhteistyössä tekniikan tohtori Kari Leppälän ja professori Veikko Seppäsen kanssa tekemä tutkimus osoittaa silti selkeästi, että yhä useammat yritykset pyrkivät hyödyntämään suunnitteluosaamista juuri tuoteliiketoimintansa kehittämiseksi.

Viime vuosina Suomi on siirtynyt teknologian tuojan ja omaksujan roolista tietoteknisen tutkimuksen ja kehityksen eturintamaan.

Suomeen on syntynyt maailmanluokan teollisuutta, jonka uusissa tuotteissa tutkimus ja tuotekehitys ovat nousseet tärkeimmäksi teolliseksi tuotantotekijäksi. Sen myötä tietoteknisille aloille on kehittynyt vahva suunnittelukulttuuri ja siihen liittyvää palveluliiketoimintaa.

Ohjelmistoala uusiin haasteisiin

Perinteisesti ohjelmistojen suunnitteluosaamista ovat kehittäneet sähkö- ja automaatioalan suuret yritykset. Osaamista on sovellettu paperitehtaista metallipajoihin. Toinen vahva alue on ollut tietojenkäsittely pankeissa, vakuutuslaitoksissa ja valtionhallinnossa.

Esimerkiksi Nokian asema kotimaisen ohjelmistosuunnitteluosaamisen tilaajana korostui vasta 1990-luvulla, kun ohjelmistojen osuus tietoliikennejärjestelmissä ja -laitteissa kasvoi kohisten.

Ohjelmointiosaamisesta tuli niukkuushyödyke, jota alettiin hankkia lisääntyvässä määrin alihankintana erikoistuneilta yrityksiltä.

Omat tuotteet kiehtovia

Ohjelmistosuunnitteluosaamisen myyntiä sävyttää samanaikainen laatu- ja resurssikilpailu. Tilaaja joko ostaa osaamista, jota sillä itsellä ei ole, tai pyrkii takaaman toimittajien resurssien käytettävyyden omien tavoitteidensa toteuttamiseksi.

Ostajan perusongelmana on valita toimittaja, joka on täyttää laatuvaatimukset eli sekä osaa asiansa että ymmärtää asiakkaan tarpeet. Toimittajilta odotetaan sekä aloitteellisuutta että teknistä osaamista. Tutkimus vahvistaa, että palveluyritykset osallistuvat hyvinkin läheisesti asiakkaidensa tuotteiden tai toimintaprosessien suunnitteluun ja kehittämiseen.

Viime vuosikymmenen lopulla Suomessa ryhdyttiin laajalti panostamaan ohjelmistotuotteiden kehittämiseen.

Monessa ohjelmistoyrityksessä pelkän suunnittelutyön myynti koettiin paikalliseksi, vanhanaikaiseksi, hitaaksi ja epävarmaksi liiketoiminnaksi. Tavoitteeksi asetettiin globaalien massamarkkinoiden valtaus omilla tuotteilla, pääomasijoittajien ja ulkomaisen markkinointikanavien avulla.

Ohjelmistotuotteiden myyntiin perustuva liiketoiminta on havaittu kuitenkin haasteelliseksi, koskapa se merkitsee siirtymistä perinteisen markkina- ja hintakilpailun alueelle.

Oulun yliopisto avaa tutkimusuraa

Yksi Oulun yliopiston tietoteollisuuden ja ohjelmistoliiketoiminnan tutkimuksen kohteista on juuri ohjelmistoyritysten liiketoiminnassa tapahtuneet muutokset.

Toistaiseksi alan tutkimusta on suhteellisen vähän, eikä julkisia aineistoja ole juuri saatavilla.

Juuri tästä syystä Oulun yliopisto on suorittanut ohjelmistoyritysten toimintastrategioita ja liiketoiminnan muotoja luotaavan kyselytutkimuksen.

Parille sadalle ohjelmistoalan yritykselle lähetetystä kyselystä näkyy varsin selvästi yritysten pyrkimys yhdistää eri tavoilla tuotteita ja palveluja. Tavanomaisen ohjelmistoyritysten kahtia jaottelun eli suunnittelu- ja tuoteyritysten sijasta tutkimuksessa löydettiin kaiken kaikkiaan viisi toisistaan varsin selkeästi erottuvaa ohjelmistoyritystyyppiä.

Tutkimus ryhmittelee ohjelmistoyritykset osaamisresurssien myyjiksi ja ohjelmistotuotteiden valmistajiksi, kahdeksi niiden välimaastoon asettuvaksi yritystyypiksi sekä järjestelmäosaajiksi.

Tutkimuksen mukaan osaamisresurssien myyjät kokevat tuoteliiketoiminnan riskit liian suuriksi; siksi ne keskittyvät myymään osaamistaan avainasiakkaille.

Tutkimus toi esille yllättävän vahvana uudentyyppisten ohjelmistoyritysten ryhmän, johon sijoittuvat yritykset keskittyvät pelkästään tuotemyyntiin.

Aineiston suurimmat yritykset olivat järjestelmäosaajia, joiden ratkaisuihin liittyy myös vahvaa teknologiaosaamista

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva