Kontinkankaan silta korjataan

Työt haittaavat liikennettä ensi kesänä Kajaanintiellä ja Pohjantiellä

Antti Ervasti

OULU Kajaanintienä Pohjantien ylittävä Kontinkankaan silta peruskorjataan ensi keväänä. Työt alkavat huhtikuussa, ja korjaus on saatava valmiiksi ennen pakkasia lokakuussa. Kolmessa vaiheessa toteutettava peruskorjaus haittaa liikennettä sillalla, joten Oulussa autoilevia kehotetaan suosimaan remontin aikana vaihtoehtoisia reittejä.

Kun remontti alkusyksystä valmistuu, liikennejärjestelyt ovat samanlaiset kuin ennen töitä. Jos sillan liikenne kasvaa nykyvuosien vauhdilla, remontissa luodaan mahdollisuus lisäkaistan ja uuden kevyen liikenteen sillan tekoon.

Oulun kaupungin teknisen keskuksen suunnittelupäällikkö Niilo Nissilä kertoo, että peruskorjauksen yhteydessä vahvistetaan nykyisen kevyen liikenteen kaistaa sillan eteläpuolelta siten, että väylä voidaan tulevaisuudessa muuttaa autokaistaksi. Tuolloin kaistojen määrä kasvaa neljään kääntymisluiska mukaan luettuna.

”Siinä vaiheessa rakennetaan uusi silta kevyelle liikenteelle nykyisen sillan eteläpuolelle. Tässä vaiheessa ei voida arvioida, milloin järjestelyt tehtäisiin. Tähän saakka liikenne on lisääntynyt, ja rakentaminen tulee ajankohtaiseksi jos liikenne lisääntyy samalla tavalla edelleen. Tuskin kuitenkaan lähimmän viiden vuoden kuluessa”, Nissilä uskoo.

Korjaustyöt kolmessa vaiheessa

Kontinkankaan silta on rakennettu 1960-luvun puolessa välissä samoihin aikoihin, kun nykyinen Pohjantie valmistui. Sen jälkeen siltaa ei ole korjattu. Sillan ulkonäkö muuttuu jonkin verran uusien päällysteiden, kaiteiden ja tukipylväiden ansiosta. Uudenlainen valaistus vaikuttaa sekin kokonaisuuteen.

Korjaustyöt tehdään kolmessa vaiheessa. Ensiksi remontoidaan eteläpuolinen reunauloke, jossa menee sen puolen kevyen liikenne. Töiden ajan kevyt liikenne ohjataan pohjoispuolelle.

Seuraavaksi on vuorossa eteläpuolinen ajoradan osa, jolloin liikenne menee pohjoispuolen kaistoja pitkin. Viimeiseksi ovat vuorossa pohjoispuolen autokaistat, jolloin autot ajavat eteläpuolta pitkin.

Kajaanintielle ja nelostielle tulee remontin ajaksi nopeusrajoituksia, ja sillan alla olevia tieosuuksia joudutaan kaventamaan. Erikoiskuljetuksille osoitetaan korvaavat reitit, ja joukkoliikenteen toimivuus luvataan korjauksen aikana turvata.

Autoilijoille suositellaan Pohjantien sivuuttamista muualta kuin Kajaanintien kautta. Vaihtoehtoina on esimerkiksi Kainuuntien tai Kasarmintien kautta.

1960-luvun sillat remonttiin

Kontinkankaan risteyksen sillalta uusitaan vesieristys, päällysteet ja kaikki betonirakenteet, jotka etupäässä tiesuolaus on päässyt turmelemaan. Reunapalkit uusitaan, samoin kaiteet.

Sillan kannen alapuolella olevat betonirakenteet todettiin tehdyssä kuntotutkimuksessa hyviksi. Kustannukset korjaustöissä ovat noin 420 000-500 000 euron (2,5-3 miljoonaa markkaa) luokkaa. Lopullinen hinta selviää vasta töiden aikana, koska nyt ei tiedetä, mitä siltarakenteiden sisältä paljastuu.

Suunnitelma esitellään ensi viikon tiistaina 8. tammikuuta alueen asukkaille, maanomistajille ja yrittäjille sekä muille asianosaisille Tielaitoksen konsultoinnin tiloissa Veteraanikatu 9:ssä. Silloin ihmisillä on mahdollisuus ottaa kantaa asiaan ja saada tietoa suunnitelmasta sekä liikennevaikutuksista.

1960-luvulla Ouluun on valmistunut useita siltoja, jotka tarvitsevat tulevina vuosina kohentamista. Nissilä arvioi, että seuraavana lienee vuorossa Välivainiolta Pohjantien yli Kemintietä Iskon puolelle vievä silta.

”Jos rahoitus järjestyy, näitä voidaan toteuttaa vuosi per silta -tahtia. Sen sillan vuoro olisi siis vuonna 2003”, Nissilä uumoilee.

Jarmo Kontiainen

Rakenteet kuntoon. Kontinkaan risteyksen Nelostien ylittävä silta korjataan ensi kesänä uuteen uskoon. Työt vaikeuttavat liikennettä sekä Kajaanintiellä että Nelostiellä.

Valoa lakeuteen. Maisema-arkkitehti Pirjo Sirénin luonnoksessa Kontinkankaan sillan valaisemiseksi on ideana, että valoportti muistuttaa Oulun lakeuksia.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva