Pisto ja musiikin kuuntelemisen suuri vapaus

Torstaina Oulu Sinfonian konsertissa kantaesitetään
Juha Piston ensimmäinen sinfonia. Solistina konsertissa esiintyy maailmankuulu mezzosopraano Jamie Barton.

Konsertti liittyy tänään Oulussa alkaviin Pohjoismaisiin
orkesteripäiviin, jotka tuovat kaupunkiin kuutisenkymmentä
hallintopuolen ammattilaista ammattiorkestereista.

Esko Aho

– Odota vähän, lisään vielä kontrabassolle yhden äänen, huikkaa oululainen säveltäjä Juha Pisto ennen Oulu Sinfonian harjoituksia.

– Vaikka kuinka tarkkaan yrittäisi tehdä, aina löytyy pikku virheitä.

Säveltäjälle hänen ensimmäisen sinfoniansa kantaesitys tänään Oulussa alkavien Pohjoismaisten orkesteripäivien aikana on erityisen merkittävä tapaus.

Oulu Sinfonian torstai-illan konserttiin huipentuu parin vuoden työ, ja harva säveltäjä pääsee tekemään itseään tunnetuksi näin vaikutusvaltaiselle joukolle orkesterihallinnon ammattilaisia.

Pisto ei vieläkään sävellä täyspäiväisesti, vaan keikkailee yhä myös tuubistina. Työt sotilassoittokunnassa hän lopetti 2013.

Pisto on sikäli harvinainen kotimainen säveltäjä, että hän ei ole harkinnut siirtymistä Etelä-Suomeen ja mainitsee keskeisimmäksi oppi-isäkseen Vesa Valkaman Oulun konservatoriosta.

Piston mukaan hänen neliosainen sinfoniansa rinnastuu sävellysmuodon pitkään historiaan. Osien nimet kuitenkin tarkoittavat ainoastaan niiden perusluonteita. Teoksen työnimi oli tilaajan mukaan Oulu Sinfonia.

– Sinfoniassakin säveltäjä voi kyllä yrittää kuvata asioita. Se on täysin hyväksyttävä lähtökohta, muttei mitenkään pakollinen.

– Itselläni ei ole tarvetta liikaa selitellä ja teoretisoida jälkikäteen. Saatuani nuotit paperille sävellys saa alkaa elää omaa elämäänsä muusikoiden ja kapellimestarin käsissä.

Yksittäisen ihmisen kuuntelukokemus on aina totta hänelle itselleen ja siinä mielessä oikea. Piston sinfoniasta saa säveltäjän luvalla vapaasti muodostaa käsityksiä ja tulkintoja.

– Uusi musiikki vaatii usein intensiivistä osallistumisen halua sekä esittäjiltä että kuulijoilta, mutta analysoiminen ei ole pakollista. Voi vain olla ja antaa musiikin vaikuttaa.

Historia tuntee lukemattomia sävelteoksia, pieniä ja suuria, joiden tulkinta ja merkitys ovat muuttuneet vastaanottajien mukaan.

– Itsekin löydän sävellyksistäni joskus aivan uusia yhtymäkohtia. Vaikka tällä kertaa peilasin tekemisiäni sinfoniamuodon historiaan, se ei ollut minulle tärkeintä. Lopulta alitajunta, vaisto ja intuitio aina ratkaisevat, mihin suuntaan asiat lähtevät kehittymään.

Madetojan salissa kuullaan huomenna sinfonian kantaesityksen lisäksi Lili Boulangerin D’un soir triste ja Gustav Mahlerin viisiosainen Rückert Lieder -sarja.

Johannes Gustavssonin johtaman Oulu Sinfonian solistina laulaa yhdysvaltalainen mezzosopraano Jamie Barton, joka voitti Cardiffin kansainvälisen laulukilpailun 2013.

Kilpailumenestyksensä jälkeen Barton on ollut kysytty laulaja maailmalla. Hän on vakiinnuttanut asemansa muun muassa New Yorkin Metropolitan-oopperan solistikunnassa.

Pohjoismaisten orkesteripäivien ohjelmassa on kahden päivän aikana lukuisia raportteja esitelmiä ja keskusteluja.

Päiville osallistuu noin 60 pohjoismaisten ammattiorkestereiden hallintohenkilöä.

Orkesteripäivät järjestetään vuosittain eri Pohjoismaissa. Edellisen kerran kokoonnuttiin Islannissa ja ensi vuonna Ruotsissa.

Kuten aina, esillä olevista kysymyksistä suurimmaksi noussee rahoitus, arvioi Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n toiminnanjohtaja Helena Värri.

– Ohjelmistopuoli sen sijaan on kaikilla hyvässä jamassa. Orkesterit esittävät paljon myös nykymusiikkia ja viihdettä. Perusklassista soittoa pyritään samanaikaisesti parantamaan.

Suomessa ongelmaksi on Euroopan unioniin liittymisen jälkeen muodostunut, etteivät kotimaiset soittajat saa työvoiman vapaan liikkuvuuden vuoksi enää orkestereista koesoittojen kautta töitä yhtä helposti kuin ennen. Erityisesti tilanne on vaikeutunut puhallinsoitimien osalta.

– Kaikissa orkestereissa on nykyään jäseniä muista maista. Suomen tilanteen parantamiseksi pyrimme vaikuttamaan muun muassa Sibelius-Akatemiassa annettavaan koulutukseen, jota voisi terävöittää, Värri kertoo.

– Olemme ehdottaneet muun muassa kisällisysteemejä, jotta opiskelijat pääsisivät jo opiskeluaikana mukaan orkestereiden toimintaan ja sitä kautta paremmin ymmärtäisivät tulevien koesoittotilanteiden kovuuden.

Oulu Sinfonia. Hetki äärettömyyttä. Torstaina 21.9. kello 19 Madetojan salissa Oulussa.

”Alitajunta, vaisto ja intuitio aina ratkaisevat, mihin suuntaan asiat lähtevät
kehittymään.”

Juha Pisto

säveltäjä



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 20.09.2017.