Akseli tuo kirjat lukijoiden luokse

Jarmo Strömberg on ajanut kirjasto­autoa Oulussa ja Iissä jo yli 20 vuotta.

Kaleva hyppäsi hetkeksi mukaan Yli-Iin reitille.

Anne Helaakoski

Laukantiellä on hiljaista. Asfaltoidulle tienpätkälle on pysäköity traktoreita ja kuorma-autoja. Kirjastoauto Akseli ajaa paikalle ja sen kyljessä oleva ovi avautuu kutsuvasti.

– Tämä pysäkki on aika hiljainen. Lähitalon lapset käyvät joskus. Äsken Jakkukylän koululla oli kymmenkunta lainaajaa, kertoo kirjastoautonkuljetta-virkailija Jarmo Strömberg.

Akseli ajaa Oulun ja Iin alueella. Parittomien viikkojen maanantaisin reitti kulkee täällä Yli-Iissä. Strömberg on ajanut Akselia vähän yli 20 vuotta.

– Mukavaa on. Maisemat vaihtuvat eikä tarvitse toimistossa istua. Erityisesti iltapysäkeillä on paljon vakioasiakkaita, tutuiksi tulleita.

Akselissa on noin 4 000 nidettä, jokaiselle jotain. Lähimpänä kuskia ovat tietokirjat ja audiovisuaalinen aineisto sekä aikuisten kirjat.

Ovesta taaksepäin löytyvät toiselta seinältä nuorten kirjat ja sitä vastapäätä alakoululaisille tarkoitetut opukset. Ihan perällä on lainattavaa pikkulapsille.

Ovien takana ovat kuljettajan iloksi jääkaappi ja mikroaaltouuni, vaatekaappi sekä vessa.

Akselin asiakkaat ovat melkein 80-prosenttisesti lapsia, kertoo Strömberg. Varsinkin aamupäivän koulu- ja päiväkotipysäkit ovat vilkkaita. Iltapäivävuorossa lainaamaan saapuu sekalaisesti lapsia ja aikuisia.

Mutta ei nyt Laukantielle. Strömberg odottelee asiakkaita pysäkille varatun vartin ajan, nappaa toimittajan kyytiin, ja lähtee kohti seuraavaa, Rajalan pysäkkiä.

Akselissa saa kuskin lisäksi olla vain yksi matkustaja, joten kuvaaja seuraa autolla perässä.

Strömberg ajelee suurimmaksi osaksi yksinään. Oulun muissa kirjastoautoissa on normaalisti kuljettaja ja kirjastovirkailija.

Haasteitakin kapeilla ja mutkaisilla teillä ajelemisessa on. Poroja on aika paljon, erityisesti Kiimingintiellä ja mentäessä kauemmaksi pohjois-koilliseen.

– Ne eivät piittaa, minkälainen auto tulee vastaan.

Liukkaat kelit ovat oma lukunsa, ja syyspimeillä saa olla tarkkana turve- ja puutavararekkoja kohdatessaan.

– Kerran on 20 vuoden aikana rengas tyhjentynyt ja pari kertaa eturenkaan jarrut jumittuneet kuumentaen pyörän, Strömberg juttelee ajaessaan hitaasti Raasakan patosillan yli. Ohjaamosta on komea näköala kimmeltävälle Iijoelle.

Käännytään Rajalan pysäkkiä kohti. Kulunut tie rymisyttää autoa.

– Käytiin äsken hetken Iin puolella. Kun vuodenvaihteessa Jakkukylä liittyy Iihin, tämäkin muuttuu Iiksi. Silloin kahdeksan pysäkkiä siirtyy Iin pysäkeiksi.

Rajalan pysäkilläkin näyttää hiljaiselta, mutta sitten lähitalosta juoksevat kymmenvuotiaat Konsta Kyröläinen ja Veli-Pekka Kaan.

– Kaikki kirjat kiinnostavat, erityisesti vitsikirjat ja Aku Ankat, kertoo Veli-Pekka.

– Ja Tex Willerit on hyviä. Viime vuonna luettiin täältä lähes kaikki vitsikirjat ja Tex Willerit, jatkaa Konsta.

Veli-Pekka kertoo käyvänsä Akselissa silloin kun hän on kotona sen saapuessa. Konsta asioi autossa, kun se käy koululla.

Pojat juoksevat ulos leikkeihinsä ja Strömberg odottelee, josko asiakkaita tulisi lisää.

Sen jälkeen hän kääntää Akselin kohti Jakkukylän Kuopionharjua. Sieltä matka jatkuu vielä neljälle pysäkille, ennen kuin Akseli pääsee huilaamaan Yli-Iin kirjaston talliin.

Fakta

Matleena aloitti vuonna 1975

Kirjastoautotoiminta alkoi Oulussa 1975. Ensimmäisen kerran kirjastoauton hankinnasta puhuttiin jo 1951 ja reittien suunnittelu aloitettiin 1966, mutta 200 000 markan määräraha myönnettiin vasta myöhemmin.

Ensimmäinen kirjastoauto nimettiin Matleenaksi. Ensimmäisen viikon aikana sieltä lainattiin noin 7 500 kirjaa, eli enemmän kuin pääkirjaston aikuisten osastolta samaan aikaan.

Aloitusvuonna Matleenasta lainattiin 176 345 kirjaa, mikä on edelleen Oulun kirjastoautotoiminnan ennätys.

Lainaaminen suoritettiin lainauskameralla. Autossa oli mikrokortin lukulaite ja jääkaappi.

Seuraava auto aloitti 1990 ja siinä oli jo atk-lainaus. 1997 siirryttiin tosi­aikaiseen lainausjärjestelmään ja 2002 siihen hankittiin GPRS-yhteys.

Autolla oli pysäkkejä kouluilla, vanhainkodeilla, lähiöissä ja haja-asutusalueilla sekä pakolaisten vastaanottokeskuksessa Heikinharjussa ja lääninvankilassa.

Pienkirjastoauto hankittiin ison auton rinnalle 2001 ja 2012 sen korvasi nykyinen Onneli. Kirjastoautotoiminta laajeni päiväkoteihin.

Teuvo, Onneli ja Akseli

Vuonna 2005 hankitun kirjastoauto Teuvon rekisterinumeroksi tuli OUL-400 kaupungin 400-vuotisjuhlan kunniaksi. Korin kuvituksena on Paavo Rintalan ja 18 muun Oulussa vaikuttaneen kirjailijan nimet sekä Ouluun liittyviä tekstilainauksia.

Teuvoon mahtuu noin 3 500 kirjaa sekä aikakauslehtiä, äänikirjoja ja lastenmusiikkia.

Onneli hankittiin vuonna 2012 ja on suunnattu päivähoitolapsille, ikääntyneille ja erityisryhmille.

Onneliin mahtuu noin 2 000 kirjaa ja mukana on myös äänikirjoja ja lastenmusiikkia.

Onnelin kuvituksen on suunnitellut kuvittaja-graafikko Lea Virolainen. Vuonna 2016 Onneli valittiin Suomen kauneimmaksi kirjastoautoksi.

Akseli on Iin kunnan ja Oulun yhteiskäyttöauto. Yhteiskäyttö alkoi Yli-Iin, Iin ja Kuivaniemen kuntien yhteistyönä 1991.

Aloittaessaan Akseli oli Suomen ensimmäinen yhteisomistusperiaatteella toimiva kirjastoauto.

Nykyinen Akseli on vuodelta 2005.

Oulun kirjastoautot kovassa käytössä

Anne Helaakoski

Kun lukunälkä on kova, mutta kirjasto kaukana, apuun tulevat Teuvo, Onneli ja Akseli. Oulun kaupunginkirjaston kolme kirjastoautoa ovat asiakkaille tärkeitä ja kovassa käytössä, kertoo palvelupäällikkö Mervi Vaara hakeutuvista kirjastopalveluista.

– Saamme päivittäin asiakkailta kiitosta siitä, että kirjastoautot ovat olemassa.

Autot kulkevat siellä, missä kirjastoja ei ole, kuten kaupungin uusilla asuinalueilla, joissa ei vielä ole kirjastoa sekä haja-asutusalueilla.

Vuonna 2005 hankittu Teuvo tekee pitkää päivää kahdessa vuorossa. Aamuisin se kulkee kouluilla, joita on yhteensä 22. Illalla Teuvo kiertää katupysäkkejä. Niitä Teuvon alueeseen kuuluu yhteensä 52.

Onneli ajaa yhdessä vuorossa ja sen alueeseen kuuluu noin sata päiväkotia, kahdeksan koulua ja kuusi palvelutaloa. Torstaisin on koulupäivä ja kerran kuussa maanantaisin palvelutalopäivä.

Muuten Onnelin aikataulu on joustava, joten se ehtii osallistua erilaisiin tapahtumiin pop up -kirjastona.

Onneli osallistui esimerkiksi Kuuskan paluun yhteislaulutilaisuuteen ja vieraili Koiteli elää lapsille -tapahtumassa.

– Siellä tehtiin Onnelin kävijäennätys, yhteensä 632 kävijää!

Akseli ahertaa Oulun ja Iin alueella. Ii ostaa palvelut Oululta.

Vaara kertoo kirjastoautojen henkilökunnan huomanneen, että viime aikoina päiväkodit ja koulut ovat selvästi aktivoituneet. Toki niissä on aina lainattu ahkerasti.

Syksy ja alkuvuosi ovat kirjastoautoissa vilkkainta aikaa. Teuvon ja Onnelin yhteenlaskettu lainamäärä on 15 000–17 000 lainaa kuukaudessa.

Oulussa kirjastoautoilla oli viime vuonna lainoja yhteensä 169 025, nousua edelliseen vuoteen oli noin 17 000 lainaa. Kävijöitä oli 76 872.

Kirjastoautojen aikataulut ja pysäkit suunnitellaan yleensä keväällä. Kausi alkaa elokuussa ja jatkuu kesäkuun alkuun. Kesällä aikataulut ovat vähän erilaiset, sillä kouluilla ei käydä.

– Käymme kesäisin esimerkiksi siirtolapuutarhoilla Markkuussa ja Äimärautiolla.

Kun uusia asutusalueita syntyy, kirjastossa tutkitaan, tarvitaanko sinne pysäkkejä.

– Meille on juuri tulossa asiakkaille kirjaston sivuille Ehdota pysäkkiä kirjastoautolle -kysely, vinkkaa Vaara.

Konsta Kyröläinen (keskellä) ja Veli-Pekka Kaan kertovat lukeneensa viime vuonna lähes kaikki Akselin vitsikirjat. Onneksi uusia tulee koko ajan. Jarmo Strömberg on kuljettanut Akselia jo yli 20 vuotta.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 27.09.2017.