Uppo-Nalle orpona Oulussa ilman isää?

Vähän skandaalinkäryä ilmassa, kuten niin usein oopperoissa. Uppo-Nalle löytää ystävän -lastenoopperan ennakkomainonnassa
taustatiedoista oli säveltäjä-libretisti Kyösti Haatasen nimi
jätetty kokonaan pois.

Haatanen pitää tätä ammattiorkesterilta skandaalimaisena
toimintana. ”Kyseessä on paitsi tekijänoikeuksien myös
moraalisten oikeuksien loukkaus”, hän sanoo.

Esko Aho

Alkuvuodesta Muhoksella perustettu Pohjoinen oopperakomppania on kierrättänyt savonlinnalaisen Kyösti Haatasen pienoisoopperaa Uppo-Nalle löytää ystävän jo yhteensä kuudessa eri paikassa Lapissa sekä Oulun lähiseuduilla. Esitykset ovat tapahtuneet pianon säestyksellä.

Torstaina ja perjantaina Madetojan salissa teos nousee ikään kuin ammattilaissarjaan, kun se esitetään ensimmäistä kertaa alkuperäisessä asussaan näyttämöllä.

Kilpailun kautta syntynyt teos sai kantaesityksensä Kuopiossa vuonna 2010 konserttiversiona. Madetojan salissa orkesteriosuudet soittaa Oulu Sinfonia Andres Kaljusten johdolla.

Oopperan tapahtumat kulkevat lähes yksiin Elina Karjalaisen tunnetun sadun Uppo-Nalle löytää ystävänsä (1996) kanssa. Oopperalla ja kirjalla on nimissäkin eroa vain possessiivisuffiksin verran.

”Pieni vihainen poika heittää Alfonso-nimisen nallen yli laidan. Se ajelehtii merellä lähes upoksissa, kohtaa Raittiin Hain ja sukellusveneen, jonka päällikkö julistaa sen hylyksi. Mutta eihän kukaan tahdo olla yksinäinen ja hylky!

Aallot heittävät Uppo-Nallen rantaan, jossa se tapaa Reetan, Laulavan Lintukoiran ja Äidin, joka bakteerikammosta päästyään päättää paistaa uusille ystävyksille lettuja. Kaikki matkustavat laivalla eläinlääkärin luo, sillä Laulava Lintukoira täytyy rokottaa ja samalla tutkitaan Uppo-Nallen vetisyyttä.

Ystävyys ei aina ole ruusuilla tanssimista, ja joskus kieli on kuiva ja sanoo ikäviä asioita. Reeta ja Uppo-Nalle osaavat kuitenkin sopia riitansa, ja sitten heillä on taas hauskaa!”

Kalevan soittaessa maanantaiaamuna Kyösti Haataselle Savonlinnaan kävi ilmi, että säveltäjä kuuli Oulun-esityksistä ensimmäistä kertaa.

Laeissa ja asetuksissa ei edellytetä, että säveltäjä-libretistille täytyy etukäteen kertoa hänen oopperansa ensiesityksestä näyttämöllä, mutta se kuuluu tietysti hyviin tapoihin ja sivistyneeseen, kohteliaaseen ammattilaisten käytökseen.

Teosto ei ilmoitusasioita automaattisesti hoida eikä myöskään Music Finland, mistä Oulun orkesteri lainasi oopperan nuotit.

– Hieno juttu joka tapauksessa. Meillä oli kerran sopraano Eila Toikan kanssa puhetta ensin Jouluoratorion ja myöhemmin myös Uppo-Nallen esittämisestä, mutta kun yhteydenottoa ei tullut, ajattelin, että esitykset eivät onnistuneet, kertoo Haatanen

– Ajan mielelläni vaimon kanssa torstaiksi Ouluun, vielähän tässä ehtii. Saisimmeko sinne jostakin liput?

Kaleva välittää lippukysymyksen Oulu Sinfonian intendentille Leea Pällille. Hän kiittää tiedosta ja lupaa soittaa heti Haataselle, että tässä on tapahtunut unohdus.

Noin puolen tunnin kuluttua toimituksessa soi puhelin uudelleen ja äänenväristä käy ilmi, että 69-vuotias säveltäjä on tuohtunut.

Juuri äsken hänelle oli Oulu Sinfoniasta soittanut ”tylyn kuuloinen” nainen ja luvannut hoitaa hänelle kaksi lippua Uppo-Nalleen. Säveltäjän kysymykseen voisiko orkesteri mahdollisesti järjestää majoitusta, kun Savonlinnasta on Ouluun aika pitkä ajomatka, nainen oli vastannut, ettei se ole mahdollista, koska kyse ei ole oopperan ensi-illasta.

– Kun puhelinkeskustelumme jälkeen selasin Oulu Sinfonian nettisivuilta lisätietoa oopperan esityksistä, huomasin, että nimeäni ei mainittu ennakkotiedoissa lainkaan. Sitä pidän jo skandaalimaisena toimintana, ei tällaisia saa ammattilaisille sattua. Kyseessä on paitsi tekijänoikeuksien myös moraalisten oikeuksien loukkaus, Haatanen sanoo.

Punnittuaan asioita säveltäjä päätyy lopputulokseen, että hän jättää Oulun-esitykset tällä kertaa väliin.

– Tunnelmat eivät ehkä olisi niin myönteiset kuin nuorten taiteilijoiden vaivannäkö ansaitsee. En halua tuppaantua.

Kyösti Haatanen ja Pohjoisen oopperakomppanian taiteellinen johtaja Jenni Kinnunen sen sijaan keskustelevat jo maanantaina puhelimitse hyvässä yhteisymmärryksessä mahdollisuudesta, että Haatanen kirjoittaisi joskus toisenkin lastenoopperan.

Pohjoisen oopperakomppanian lähtöajatuksena on ainoana ammattimaisena oopperastudiona pohjoisen alueella tuottaa laadukkaita, genrerajoja venyttäviä pienen mittakaavan esityksiä yhdistämällä ennakkoluulottomasti tekijöitä, tuottavia tahoja ja taiteenlajeja.

Fakta

Oulun Uppiksen tekijät

Uppo-Nalle löytää ystävän.

Sävellys ja libretto Kyösti Haatanen.

Kapellimestari Andres Kaljuste.

Ohjaus Anna-Kaisa Järvi.

Lavastus Anna-Kaisa Järvi, Jenni Kinnunen ja työryhmä.

Puvustus Oulun seudun ammattiopiston vaatetusartesaaniopiskelijat Johanna Pelkosen ja Ritva Marttila-Vesalaisen johdolla.

Valot Jari Haavikko, Jenni Kinnunen ja työryhmä.

Koreografia Jarkko Lehmus.

Orkesterina Oulu Sinfonia.

Rooleissa

Antti Annola (Uppo-Nalle), Jenni Kinnunen (Reeta), Jussi Juola (Vanha kalastaja, Vanha kissa ja Sukellusveneen kapteeni), Tuomo Rahko (Laulava Lintukoira sekä Sukellusveneen perämies), Sari Hourula (Äiti, Sukellusveneen matruusi), Aki Saarela (Raitis Hai, Eläinlääkäri sekä Usko, Toivo & Rakkaus -laivan kapteeni), Petteri Turunen (Usko, Toivo & Rakkaus -laivan perämies sekä pianisti).

Esitykset Madetojan salissa Oulussa 8.9. kello 18 sekä 9.9.kello 10.

Ooppera on suunnattu 5–11-vuotiaille ja heidän vanhemmilleen. Esitys kestää
57 minuuttia.

– Jos Uppo-Nallen tarinat olisivat englanninkielisiä, Elina Karjalainen olisi maailmannimi. Tarinoista löytyy sama aspekti kuin Nalle Puhista; lapset tykkäävät ja huumori naurattaa myös aikuisia, arvioi Kyösti Haatanen. Kuvassa Antti Annola (Uppo-Nalle) ja Jenni Kinnunen (Reeta). Oulu Sinfonian kaikista netissä

olleista ennakkotiedoista oli

unohtunut pois säveltäjä-

libretistin nimi. Myöhemmin

niitä lisättiin teksteihin.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 07.09.2016.