Pohjoisen alikäytävän luonne muuttuu

Vanha ratasilta uusitaan kokonaan.

Ajorata levenee nykyisestä 10 metristä 18 metriin.

Kari Sankala

Oulu

Pohjoinen alikäytävä Tulliväylän ja Ratakadun väliseltä osuudelta muuttuu tämän ja ensi vuoden aikana kokonaan, kun vanha ratasilta puretaan ja korvataan uudella entistä pitemmällä sillalla.

Alikäytävään saadaan muutoksilla moottoriajoneuvoliikennettä varten kaksi kaistaa suuntaansa ja väliin liikenteenjakaja.

Myös kevyen liikenteen väylät uudistuvat ja alikäytävän ylittävä kevyen liikenteen silta.

Oulun yhdyskuntalautakunta päätti asettaa Pohjoisen alikäytävän katusuunnitelmat nähtäville.

Samalla lautakunta hyväksyi Liikenneviraston kanssa neuvotellun ratasiltasopimuksen.

Rautatienkadun ja Tulliväylän kohdalla on meneillään katutöitä. Ne ennakoivat ensi keväänä alkavaa ratasillan ja alikäytävän uudistamista.

– Alikäytävän ja ratasillan työt maksavat 7,7 miljoonaa euroa, josta Liikenneviraston osuus on 4,2 miljoonaa euroa, kertoo projekti-insinööri Jukka Aitto-oja kaupungin katu- ja viherpalveluista.

– Ajorata-aukko levenee huomattavasti 10 metristä 18 metriin ja liikenneolot paranevat. Samalla molemmin puolin tulee 4,3 metriä leveät kevyen liikenteen väylät.

– Lähtökohtana on saada kuntoon myös alikäytävän kuivatusongelmat.

– Alikäytävään tulevat sadevesiviemärit ja pumppaamo. Runkolinja on tulossa Hallituskadun ja Rautatienkadun suunnasta, Aitto-oja kertoo.

Myös ratasilta levenee, kun se rakennetaan kokonaan uusiksi. Silta on todettu huonokuntoiseksi.

Pohjoisen alikäytävän ratasilta on rakennettu vuonna 1925. Jo vuonna 1927 se levennettiin kaksiraiteiseksi.

Vuonna 1958 alikäytävä sai molemmin puolin omat jalankulku- ja pyörätiet.

1980-luvulla alikäytävän yli rakennettiin erillinen kevyen liikenteen silta, joka on määrä siirtää lähemmäksi uutta ratasiltaa.

– Sillalle tulee kolmas raide nykyisen kahden sijaan.

– Tämä mahdollistaa asemanpuoleisen ykkösraiteen paremman käytön, kun raiteelle 1 ajavat junat voivat olla entistä pitempiä.

– Edessä on vuoden työmaa, joka alkaa urakkakilpailutuksen jälkeen ensi keväänä.

– Tämä tietää ajojärjestelyjä. Tavoitteena on, että autot voivat käyttää alikäytävää töiden ajan. Pelastuslaitos on edellyttänyt tätä järjestelyä, Aitto-oja kertoo.

– Kevyt liikenne ohjataan muille reiteille.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 07.09.2016.