Oululaisten ikioma pikaruoka

Kärkkäri on Oulun seudun oma erikoisuus.

Kotivaran oululainen perinnemakkara täyttää 60 vuotta.

Helge Murtovaara, teksti
Pekka Peura, Teija Soini, kuvat

Oulu

Kärkkäri on oululainen perinnemakkara, joka täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Oulussa myydään yli tuhat kärkkäriä päivässä.

Kotivaran myyntipäällikön Miikka Orvolan mielestä kärkkäri on pitänyt pintansa Oulun alueen grillikioskien kestosuosikkina.

Grillikioskien ohella sitä myydään alueen vähittäiskaupoissa sekä Vantaalla, josta pääkaupunkiseudun oululaiset kotiseutunsa perinnemakkaraa hakevat.

– Uskon, että kärkkäri pysyykin lähinnä Oulun seudun omana tuotteena. Sen markkinoiminen tosissaan muualle Suomeen vaatisi erittäin isoja panostuksia, Orvola sanoo.

Kärkkärin tarjonta omalla ydinalueella on viime aikoina laajentunut, kun useat Oulun seudun lounasravintolat ovat ottaneet sen ruokalistoilleen.

Kärkkärin käyttö yhtenä ainesosana eri ruoissa on myös lisääntynyt. Esimerkiksi blogistit ovat tehneet kärkkäreille omia reseptejänsä.

Makkaroiden valikoima on kasvanut ja pikaruokavalikoimiin on tullut uusia tuotteita.

– Kärkkäri on silti pystynyt säilyttämään oman asemansa. Vanhempi väki muistaa sen hyvin, mutta myös nuoret osaavat sitä ostaa.

Kärkkäri ei kuitenkaan ole vuodesta 1943 toimineen perheyhtiö Kotivaran vanhin elintarvike. Varsinainen päätuote, venäläinen meetvursti, on peräisin vuodelta 1951.

Kotivara on erikoistunut meetvursteihin ja kylmäsavutuotteisiin.

– Kärkkäreiden osuus on yhdestä kahteen prosenttiin kokonaismyynnistä, mutta joka tapauksessa se on hyvin tärkeä tuote meille.

Kotivaran toimitusjohtaja Jarkko Ojala kertoo yhtiön kasvattaneen liiketoimintaa Ruotsissa. Tänä vuonna yhtiön vienti Ruotsiin on noussut 15 prosenttia.

– Päätuotteessamme meetvurstissa olemme Ruotsissa markkinoilla toiseksi suurin toimittaja. Yli 90 prosentista kaupoista löytyy Kotivaran tuotteita.

Liikevaihdosta lähes 30 prosenttia tulee Ruotsista. Markkinoita Kotivara haluaa kasvattaa Itämeren ympäristössä ja Pohjoismaista.

Poroliiketoiminta on viime vuosina myös kasvanut merkittävästi. Yhtiö on rakentanut Ouluun oman poronlihaleikkaamon.

– Käsittelemme leikkaamossa satokauden porot, jotka tulevat Inarin alueelta, Ojala kertoo.

Brändiuudistuksen jälkeen hyllynäkyvyys ja tunnettuus on kasvanut. Kolmannessa polvessa perheyrityksessä työskentelevän Orvolan mukaan Suomessa voidaan puhua markkinajohtajuudesta.

Fakta

Kärkkärin tarina alkoi vuonna 1956

Kotivara kehitti yhdessä nakkikioskeja pyörittäneiden kauppiaiden kanssa hyvältä maistuvan, helposti paistettavan ja vähärasvaisen makkaran.

Kärkkäreiden rasvaprosentti on yhdeksän ja suolamääräkin 1,7 prosenttia.

Pääraaka-aineet ovat naudanliha ja ohraryyni. Iso osa mausta syntyy hyvin varjellulla ja salaisella mausteseoksella.

”Kärkkärin on nostanut ja pitänyt suosiossa sen ainutlaatuinen maku. Kotivara on valmistanut kärkkärin koko ajan samalla reseptillä.”

Miikka Orvola

Aluksi tuotetta kutsuttiin aamiaismakkaraksi. Ilmeisesti syynä oli se, että ihmiset söivät sitä nakkikioskeilla pikkutunneilla, melkein aamiaisaikaan.

Erikoisaamiaiseksikin makkaraa kutsuttiin, koska sitä ei oikein voinut luokitella nakiksi, ryynimakkaraksi, lenkkimakkaraksi tai grillimakkaraksi.

Ajan mittaan ryhdyttiin puhumaan käristemakkarasta ja Kotivarassa tuotteen nimeksi vakiintui Kärkkäri.

Kotivara uudisti strategiaansa 2000-luvun alkupuolella ja halusi erikoistua ydinalueisiin sekä keskittyä entistä voimakkaammin meetvurstien valmistajaksi.

Kaleva julkaisi elokuussa 2003 tiedon Kotivaran suunnitelmista lopettaa kärkkärin valmistus.

Valpastuneet oululaiset perustivat parin päivän päästä uutisesta verkkoon adressin, joka keräsi lähes 2 000 allekirjoitusta ympäri maailmaa.

Kohu turvasi kärkkärin säilymisen.

Oikeaoppiseksi valmistustavaksi on virallistettu makkaran paistaminen paistinpannulla ja rasvassa.

Miikka Orvola kypsentää kärkkärit pannulla runsaassa voissa tai öljyssä, pitkään ja miedossa lämmössä. Näin makkaroihin tulee herkullinen ja rapea kuori.

”Yhtä ainoaa tapaa valmistaa ja nauttia kärkkäreitä ei tietenkään ole olemassakaan. Monenlaisilla tavoilla voi saavuttaa herkullisen lopputuloksen.”

Miikka Orvola

Monien mielestä ainoat mausteet ovat sinappi ja sipuli.

Massa ruiskutetaan siansuoleen. Kärkkärin ainekset sekoitetaan massaksi. Uunimies Mika Myllymäki työntää makkarat uuniin. Kotivaran myyntipäällikkö Miikka Orvola (vas.) ja toimitusjohtaja Jarkko Ojala sekä paketoidut makkarat.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 01.09.2016.