Matkakeskuksesta ei vielä ole sopimuksia

Lopullinen ratkaisu voi olla jotain muuta kuin mihin uusitussa kaavassa varaudutaan.

Aseman tornitalojen rakentaminen
ei etene, sillä kaavasta on valitettu
hallinto-oikeuteen.

Liisa Laine

Oulu

Oulun vanha puinen rautatieasema alkaa pikku hiljaa paljastua uudessa kuosissaan. Julkisivua on kesän aikana maalattu ja kunnostettu. Keskustan puolelta viimeisetkin huput poistetaan parin, kolmen viikon kuluessa ja kokonaisuudessaan remontti valmistuu lokakuun lopussa.

Asema on toiminut koko kesän remontista ja ympäröivistä katutöistä huolimatta ja toimii edelleenkin, kunnes uudet tilat valmistuvat.

Mutta minä vuonna se tapahtuu ja mihin tilat valmistuvat, se on vielä auki. Ratkaisu ei välttämättä ole se matkakeskus, johon uusitussa kaavassa on varauduttu. Se voi olla esimerkiksi junien ja linja-autojen yhdistetty palvelukeskus, joka sijaitsee vaikkapa maan alla tai Raksilan puolella. Kaikki on vielä auki.

– Matkakeskus on VR:n ja Lemminkäisen välinen asia. Oma käsitykseni on, että konsepti on ulkoisilta mitoiltaan selkeästi pienempi kuin ihmisillä on mielikuva, arvioi Oulun yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki.

Jo valtuuston käsitellessä asiaa helmikuussa tiedettiin, että vaikka kaavan nimi on matkakeskuskaava ja sitä on sellaisena kohta kymmenen vuotta kaupungin päätöksenteossa pyöritelty, ei Lemminkäisellä ja VR:llä ole sellaisia sopimuksia, jotka automaattisesti tarkoittaisivat uuden matkakeskuksen toteutumista.

Tilanne ei ole siitä muuttunut.

– Lemminkäisellä on kuitenkin tahto matkakeskuksen toteuttamiseen, sillä se tuo asiakasvirtaa laaditulle palvelukonseptille, toteaa aluejohtaja Marko Palonen Lemminkäinen Talo Oy:stä.

Uusittua kaavaa ei myöskään ole vielä vahvistettu. Kaupunginvaltuusto hyväksyi sen helmikuussa, mutta siitä tehtiin valitus hallinto-oikeuteen.

– Turha viivytys hankkeisiin, harmittelee Palonen.

Palosen mukaan Lemminkäisellä olisi ollut jo keväällä valmiudet aloittaa matkakeskuskaavan mukaiset asuintalojen rakennustyöt.

– Ne työllistäisivät kaikkiaan noin 200 henkilöä neljän vuoden ajan. Ja onhan tällä myös kaupunkikuvallista merkitystä.

Uudessa kaavassa matkakeskusta varten on varattu kolmikerroksinen tila Lemminkäisen hallinnoiman alueen pohjoispäädystä. Ensin toteutetaan kuitenkin kolme 12-kerroksista asuintornia ja matkakeskuksen vuoro olisi niiden jälkeen. Palosen arvion mukaan tähän menisi noin neljä vuotta rakentamisen aloittamisesta.

Aikaisemmissa suunnitelmissa olleesta kauppakeskuksesta on luovuttu.

Jos kaavan mukaisella suunnitelmalla mennään, VR:stä tulisi toteutettavan Kiinteistöyhtiön vuokralainen. Vielä ei kuitenkaan ole sovittu mitään, mutta tilavaraukset ovat suunnitelmissa.

– Odotetaan muutama kuukausi, että saadaan asemanseudun arkkitehtuurikilpailun tulos selville. Siinä tilannetta katsotaan kokonaisuutena. Katsotaan, millaisia ratkaisuja esitetään, toteaa kiinteistöpäällikkö Ari Mäkinen VR:ltä.

Mäkinen pitää hyvin mahdollisena, että ratkaisuna olisikin yhteinen asema sekä junille että linja-autoille. Arkkitehtuurikilpailusta Mäkinen toivoo selvyyttä muun muassa siihen, missä sen järkevä paikka olisi.

Kilpailussa painopiste on Raksilan puolella, mutta siinä tutkitaan aluetta myös kokonaisuutena radan toisen puolen kanssa.

Täysin poissuljettu ei Mäkisen mukaan ole kaavan mukainen matkakeskuskaan.

Kajaanilaisen Kalevi Räisäsen mielestä linja-autojen lipunmyynnin
siirtyminen eri rakennukseen on kummallista, mutta onneksi odotustilat sentään säilyivät.
Oulun linja-autoasema avattiin yleisölle marraskuussa 1983. Oulun juna-aseman julkisivua on kesän aikana kunnostettu. Urakan pitäisi olla valmis lokakuun lopussa.

Radan toisella puolella odotellaan

Liisa Laine

Oulu

Ratkaisuja odotetaan myös radan toisella puolen. Tällä hetkellä linja-autoaseman rakennus vaikuttaa kuolleelta. Pientä kahvilaa lukuunottamatta siellä ei enää ole muuta kuin odotustilat ja kolikolla toimivat vessat.

Lipunmyynti siirtyi kesän alussa bussilaitureitten toiselle puolen Matkahuoltoon ja kioski on häipynyt jo aiemmin.

Asemarakennuksen odotustilat ovat auki päiväsaikaan. Matkahuollon puolella tilaa on niukasti, eikä sinne mahdu penkkejä.

Asema avattiin yleisölle marraskuussa 1983.

Siitä piti alun perin tulla keskusliikenneasema – siis matkakeskus – jossa matkustajat voisivat samassa tasossa vaivattomasti vaihtaa kulkuneuvosta toiseen, ja jossa eri toimijoiden (VR, Matkahuolto, Finnair, taxi, hotellien infot) palvelupisteet, odotustilat ja ravintolapalvelut olisivat samassa keskushallissa, kertoo uudesta matkakeskuskaavasta valituksen tehnyt Oulun entinen asemakaava-arkkitehti Rauno Anttila.

Valituksensa liitteeksi Anttila on liittänyt arkkitehti Seppo Valjuksen silloiset suunnitelmat, jotka olisivat Anttilan näkemyksen mukaan edelleen käyttökelpoiset.

– Toteutus jäi kesken, kun alueella ryhdyttiin harrastamaan ”kiinteistönjalostusta” ja käymään kauppaa rakennusoikeuksilla, Anttila sanoo.

Linja-autoaseman toiminnasta vastaa Matkahuolto, mutta kiinteistön omistaa VR.

Meneillään oleva aseman seudun arkkitehtuurikilpailu osoittaa suuntaa myös linja-auto-aseman kohtalolle.

– Teemme siihen toistaiseksi vain aivan pakolliset korjaukset, muuten siihen ei satsata, kertoo kiinteistöpäällikkö Ari Mäkinen VR:ltä.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 05.09.2016.