Oivaltavia ideoita kahdessa tunnissa

Laivakankaan koulun yhdeksäsluokkalaiset saivat tehtäväkseen kehittää koulun käytöstä poistetuista dokumenttikameroista tuotteita sekä niille mainosvideot ja markkinointisuunnitelmat.

Antti Ervasti

Oulu

Laivakankaan koulun yrittäjäpäivän villeimpiä keksintöjä oli Lääkeleppis-niminen laite, joka lentää ja jakaa lääkkeitä sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Laitetta voitaisiin tarvita myös muun muassa kriisialueilla.

Laivakankaan koulun 80 yhdeksäsluokkalaista keksivät uusio- ja kierrätyskäyttöä dokumenttikameroille yritystyyliin. Kuudessa ryhmässä kukin jäsen nimitettiin muun muassa toimitusjohtajaksi, markkinointipäälliköksi, laatuinsinööriksi ja teollisuuskokoajaksi. Heillä oli kaksi tuntia aikaa kehittää idea, toteuttaa se valmiiksi tuotteeksi, tehdä siitä mainosvideo ja suunnitella vielä markkinointikin valmiiksi.

Dokumenttikamera on opetuksessa käytettävä piirtoheittimen kaltainen laite, jolla heijastetaan kirjoja ja tai papereita valkokankaalle. Rikkinäisiä laitteita oli kertynyt koululle iso läjä. Lääkeleppiksen lisäksi ryhmissä ideoitiin löylynheittolaite, matkasuihku mökkioloihin, interaktiivinen multiamedialaite, actionkamera ja mopokypärään kiinnitettävä kamera.

Lääkeleppiksen työryhmässä olivat toimitusjohtaja Eetu Koski, projektipäällikkö Tomi Jurvakainen, toimistoassistentti Aleksi Heikkilä, laatuinsinööri Aleksi Högman, markkinointipäällikkö Olavi Yli-Luukko ja teollisuuskokooja Topias Paloniemi.

Ryhmä sai kunniamaininnan hyvästä tuoteinnovaatiosta tuomareilta, kaupungin yrittäjyyskasvatuksen koordinaattori Satu Kaattarilta ja Klaffi-tuotannon Kimmo Paanaselta.

Toinen kunniamaininta myönnettiin vahvasta markkinoinnista Löylynlyöjä 6 000:lle, joka tekee saunassa lähes kaiken mahdollisen. video vakuutti tuomarit ja yleisönkin, joka vaati heti uusintaesitystä.

Ryhmään kuuluivat toimitusjohtaja Aleksi Nykyri, projektipäällikkö Niko Heikka, toimistoassistentti Juho Heinänen, laatuinsinööri Niklas Kunze, markkinointipäällikkö Jonne Mustonen, graafiset suunnittelijat Samuel Koistinen ja Sampo Honkanen, teollisuuskokoojat Roope Jokela, Elias Törmäkangas ja Tomi Vesa.

Rosa-Maria Jokilehto, Marjaana Mikkonen ja Silja Uusitalo ideoivat Pro Action XWZ2+ -actionkameran, joka kuvaa maalla, ilmassa ja vedessä.

– Oli tosi mielenkiintoinen projekti, kun päästiin itse tekemään. Tuli vähän kiire, kun aikaa oli vähän. Yrittäminen on varmasti yksi mahdollisuus, mihin tulevaisuudessa voisi suunnata, projektipäällikkö Mikkonen sanoo.

Laivakankaan koulun opinto-ohjaaja Meri Hirvonen oli itsekin yllättynyt oppilaiden valtavasta innosta.

– Ei tämä tietenkään tarkoita sitä, että kaikista tulisi yrittäjiä, mutta se on yksi vaihtoehto. Kaikissa ammateissahan periaatteessa tarvitaan yritteliäisyyttä, tiimityöskentelytaitoja ja markkinointitaitoja, Hirvonen sanoo.

Myös Satu Kaattari äimisteli ryhmien tehokkuutta.

–Harvemmin oikeillakaan yrityksillä syntyy näin nopeasti noin hienoja innovaatioita.

Hän kertoo, että meneillään on Yrittäjyyskasvatus Pohjois-Pohjanmaalla -hanke, jossa pyritään sisällyttämään yrittäjyyskasvatus osaksi koulutusta kaikilla asteilla.

– Laivakankaan esimerkkiä voidaan käyttää mallina, jota muut koulut voivat halutessaan hyödyntää yrittäjyyskasvatuksessa, hän sanoo.

Jomi Sonkamuotka (vas.), Tuomas Turves ja Miska Isokoski kehittivät yrittäjäpäivän projektissaan
Hopro-mopokypäräkameran, joka sai tuomareilta erikoismaininnan. Pojat sanovat, että päivä oli
erittäin mukava, eikä lauantaina kouluun tulo häirinnyt lainkaan.
Pikku Riikassa työskentelee
Riikka Pesämaan lisäksi yksi työntekijä. Lisäksi hän ostaa alihankintana palveluja ompelijayrittäjältä ja nettikauppiaalta.

Erilainen liike saa asiakkaita

Antti Ervasti

Liminkalainen Riikka Pesämaa palkittiin lauantaina Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien ja Kalevan yrittäjien Vuoden kaupantekijänä. Hän pitää vähän matkaa Limingan kirkonkylältä naistenvaatekauppaa Pikku Riikka.

Vuonna 2010 liikkeensä kotitalonsa pihalle navettaan perustanut Pesämaa uskoo yrityksensä menestyksen salaisuuden olevan epätyypillisyys. Kauppa on pienimuotoinen ja sijaitsee kohtalaisen syrjässä maaseutumaisessa ympäristössä. Lämminhenkinen palvelu on myös tärkeää.

– Palvelukulttuuri on häviävä luonnonvara, mutta me ihmiset tykkäämme siitä. Haluan kohdella asiakkaitani samalla tavalla kuin toivoisin itseänikin kohdeltavan, kun menen liikkeeseen.

Pesämaa sanoo lähteneensä liikkeelle pienin tavoittein.

– Laskin, minkä verran minun pitää tehdä kauppaa, että se riittää. En halunnutkaan mitään suurta, vaan pidin kulut mahdollisimman pieninä. Heti alussa myös lähdin kulkemaan muotinäytöksiin ja tapahtumiin markkinoimaan yritystäni. Halusin tehdä työtä eri tavalla kuin muut.

Pikku Riikan toiminta on kasvanut alusta lähtien tasaisesti. Sana on vähitellen levinnyt, ja ihmisiä on tullut Liminkaan ostoksille yhä kauempaa.

Pienimuotoisena Pesämaa haluaa kuitenkin liikkeensä pitää, mitä liikkeen nimikin heijastaa. Hän pohtii, että navettarakennusta voisi laajentaa yläkertaan – pienimuotoisesti.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva