John Green lainatuin, Viisikkokin kelpaa yhä

Anna Kilponen

Liekö vanhemmat olleet asialla vai menisikö tämä sateisten ilmojen piikkiin – nimittäin Enid Blytonin Viisikolla on ollut vientiä kesän mittaan Oulun pääkirjaston lasten ja nuorten osastolla.

– Kesäaikoina kysytään enemmän vanhempia suosikkeja. Viime kesänä meillä kävi todellinen vilske, kun oli niin huonot kelit, kirjastonhoitaja Anne Alarto Oulun pääkirjaston lasten ja nuorten kirjastopalveluista.

Dystopiat, fantasia sekä tarinat, joissa syntyy romanssi enkeleiden tai vampyyrien kanssa ovat Alarton mukaan olleet pitkään nuortenkirjallisuuden trendi.

– Jännä, että Harry Potterkin pitää yhä pintansa. Viime kesänikin ne olivat luetuimpia kirjojamme, Alarto sanoo.

Yksittäisistä kirjoista tämä hetken halutuin nuortenkirja kirjastossa on John Greenin koskettava syöpätarina Tähtiin kirjoitettu virhe (2012).

– Täytyy sanoa, että elokuvan ja kirjan kytkös toimii aina. Jos elokuva pohjautuu kirjaan, niin aina tulee kysyntää. Sama pätee myös aikuisten puolella.

Lasten aineiston lainaaminen on Oulussa runsasta, mutta nuorten lukuinnon kasvattamiseksi yritetään keksiä uusia keinoja.

– Tiedossamme on, että monilla nuorilla lukeminen hiipuu ahmimisiän jälkeen. Järjestämme kirjavinkkausta yläkoulun oppilaille. Meillä on koulujen kanssa yhteistyössä kirjastoreittipalvelu, jossa painotamme kaunokirjallisuutta.

Lisäksi kirjastolla on käytössään yli 13-vuotiaiden nuorten kirjapassi.

Anne Alarto arvelee, että nuoret lainaavat kaikkein mieluiten perinteisiä kirjoja.

– Meiltä kysytään paljon kirjavinkkejä, mutta yksikään nuori ei ole kysynyt e-kirjan lainausmahdollisuutta. Luinkin vasta tutkimuksen, jonka mukaan lukevat nuoret tarttuvat mieluiten perinteiseen kirjaan.

Oulun pääkirjaston lasten ja nuorten osaston lainausmäärä muodostaa kolmanneksen koko kirjaston lainauksista.

Tyypillinen nuortenosaston asiakas on 13–15-vuotias tyttö.

– Usein tulee sellainen olo, että tytöille julkaistaan paljon houkuttelevampaa aineistoa kuin pojille. Olemme miettineet vähintäänkin 1990-luvulta asti, miten saisimme houkuteltua pojat ja nuoret miehet asiakkaiksi.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva