Historian vaalija ja tallettaja

Oulujokilaakson kotiseutuyhdistys, Oulujoki-Seura täyttää tänä vuonna 55 vuotta.

Meidän kulma

Oulujoki-Seura on yksi Oulussa toimivista kotiseutuyhdistyksistä. Se perustettiin Oulujoen kunnan aikana 1960, kun kotiseutuneuvos Matti Vasala kutsui Pikkaralan koululle joukon asiasta kiinnostuneita kotiseutuihmisiä.

Seuran toiminta-ajatus on vaalia, säilyttää, tallentaa ja kehittää Oulujoen alueen kulttuuriperintöä ja edistää asukkaiden kotiseutunäkemystä ja kiinnostusta asuinalueeseen ja ympäristöön.

Oulujoen kunnan lakkauttamisen jälkeenkin seuran toiminta-alueena on säilynyt vanha Oulujoen kunnan alue.

Seuran alkuaikoina talosta taloon kiertävä opiskelija keräsi vanhaa oulujokista esineistöä Turkansaaren museolle. Kerättiin myös perinnetietoa Oulujoen asukkailta haastatteluilla. Nauhoja säilytetään Oulun yliopiston suomen ja saamenkielen laitoksella.

70-luvulla seura aloitti Jaakon-päiväjuhlien järjestämisen. Tapahtuma on edelleenkin seuran vuosittainen päätapahtuma.

Perustamisesta lähtien seuran tavoitteena oli vanhan Limingan pitäjän ja Oulujoen kunnan historian kokoaminen ja kirjoittaminen. Matti Huurteen ja Jouko Vahtolan kirjoittama teos ”Oulujokilaakson historia” ilmestyi 1991.

Antero Tervosen kirjoittama ”Oulujokisten sata vuotta” ilmestyi 1999. Kirjamyynnistä on suurimmalta osalta vastannut Oulujoki-Seura. Tuotolla on kasvatettu Turkansaaren rahastoa.

Johtokunta seuraa ja tekee esityksiä kaavoitus- ja nimistöasioissa, jotta jokivarren kulttuurihistorialliset erityispiirteet säilyisivät.

Yhteistyötä tehdään kyläyhdistysten, kylätoimikuntien, asukasyhdistysten, seurakunnan, Oulun kaupungin, Oulu-seuran ja muiden Oulun alueella toimivien kotiseutuyhdistysten kanssa.

Kunnialaattoja seura on ollut anomassa ja pystyttämässä vanhoja perinteitä noudattaen säilytetyille ja kunnostetuille rakennuksille. On myös merkitty historiallisia paikkoja. Esimerkkinä on professori Pietilän kunnialaatta Kastellin häkille ja Ruotsin vallan aikaisen mestauspaikan merkitseminen Patamäkeen.

Turkansaaren rahaston apurahoja Oulujoki-Seuran johtokunta myöntää yhdessä kaupungin edustajien kanssa historian opiskelijoille.

Tänä vuonna vietämme juhlavuotta yhdistyksen täyttäessä
55 vuotta.

Kun tänä vuonna lisäksi Turkansaaren ulkomuseo täyttää 90 vuotta, juhlistimme tapahtumia Turkansaariaiheisella valokuvauskilpailulla.

Varsinaista juhlaa vietettiin kesällä Jaakonpäiväjuhlan yhteydessä.

Pirjo Bastman

Turkansaaren kehittäjä

Oulujoen kunnan kotiseutuyhdistys Oulujoki-Seura ry perustettiin 1960.

On tukenut Turkansaaren ulkomuseota muun muassa kerämällä esineistöä yhdessä Turkansaaren Säätiön kanssa vuoteen 1988 asti, jolloin museo siirtyi Oulun kaupungille.

Jakaa Jaakon-päivän juhlilla Tervaneuvoksen arvonimiä.

Seuran puheenjohtaja Erkki Suvanto ja johtokunnan jäsenet Pirjo Karhu, Marja-Liisa Suvanto, Elise Lujala, Kaija Melamies, Matti Immonen, Antti Pönkkö, Pentti Juutinen, Pirjo Bastman ja Sakari Pesämaa. Projektivastaava Heikki J.Ollikainen.

Turkansaaren 90-vuotishistorian
pienoisnäyttely Pohjois-Pohjanmaan museon aulassa 4. lokakuuta asti. Esimerkiksi Turkansaaren perustajan, tohtori Östen Elfvingin suvulle kuuluneita juhlapukuja.

Oulujoki-Seura merkitsee historiallisia paikkoja. Viime kesänä merkittiin Ruotsin vallan aikainen mestauspaikka Patamäessä. Puheenvuoron piti puheenjohtaja Erkki Suvanto (selin).

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva