Rautatiesillat uusitaan

Liisa Lehto-Peippo Kaleva
Ylivieska Seinäjoen ja Oulun välisen radan kehittäminen vaatii rautatiesiltojen korjaamisen tai uusimisen. Se koskee kaikkiaan 16:ta terässiltaa.
Ylivieskan ja Oulun välille siltatyömaita mahtuu neljä: Kalajoen ylittävä silta Ylivieskassa, Pyhäjoen ylittävä silta Oulaisissa sekä Ruotsinojan ja Temmesjoen ratasillat Limingassa.
"Nämä kaikki sillat korvataan kokonaan uusilla", Pöyry CM:n rakennuttajakonsultti ja hankepäällikkö Ari-Pekka Onnela kertoo.
Onnela kertoo, että sillat rakennetaan vuosina 2015-16.
Ylivieskan ja Oulaisten siltojen yleissuunnitelmat ovat valmistuneet.
Nyt pyydetään tarjouksia rakentamissuunnitelmista.
Ylivieskan ja Oulaisten ratasillat rakennetaan nykyisille paikoilleen, Ruotsinojan ja Temmesjoen sillat tulevat nykyisten viereen.
Suurin silloista on Ylivieskan ratasilta. Se on noin sata metriä pitkä.
Oulaisten silta on hieman lyhyempi.
Kaikki sillat ovat terässiltoja. Uudet rakennetaan teräsbetonisiksi.
Ylivieskan ratasillan rakennustyöt alkavat vuoden 2015 keväällä. Silta valmistuu loppuvuodesta 2016.
Sillat korvataan uusilla, koska akselipaino koko rataosalla korotetaan 25 tonniin nopeustasolla 80-100 kilometriä tunnissa.
Rataosuuden uudistuksen jälkeen junilla voidaan kuljettaa aiempaa raskaampia kuormia suuremmilla nopeuksilla.
Ylivieskan uudesta rautatiesillasta tulee arkkitehti Jussi Tervaojan mukaan aivan erityyppinen kuin nykyinen, vuonna 1929 valmistunut ristikkosilta, jossa on kivipilarit. Uusi, moderni silta rakennetaan kokonaan teräsbetonista.
Kaupungin keskustassa sijaitsevalla sillalla on suuri kaupunkikuvallinen merkitys. Vieressä on historiallinen ja arvokas Savisilta.
Kolmiaukkoiseen siltaan tulee teräsbetoniset elementtikaiteet, jotka nousevat raiteen yläpuolelle metrin verran.
Kaiteeseen on tarkoitus on käyttää vaalennettua betonia. Kaiteeseen tehdään graafinen kuvio, joka saa muotoaiheensa viereisestä maantiesillasta, Savisillasta.
Kaiteessa on Tervaojan mukaan tarkoitus ilmaista liikettä ja vauhtia, jotka tulevat sillan yli menevästä liikenteestä.
"Savisillan viisteaihe on tarkoitus toteuttaa ratasillan kaiteessa. Sen suunnittelee taiteilija tai arkkitehti. Kuvio ikään kuin heijastelee Savisiltaa. Se on mahdollista toteuttaa neljä metriä pitkiin elementteihin", Tervaoja kertoo.
Ari-Pekka Onnela kertoo, että Oulaisten ja Limingan kaksi siltaa rakennetaan nykyisten vieressä, Ylivieskan kaksiraiteinen silta toteutetaan vaiheittain.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva