Piippu alkaa kohota Toppilaan

Sanna Räihä Kaleva
Oulu Oulun Energian Toppilan voimalaitosten tontilla mitataan tulevina viikkoina ahkerasti tuulen voimakkuutta.
Syysmyrskyjen toivotaan pysyvän poissa, sillä uuden 130-metrisen savupiipun elementtien nostotöitä rajoittavat joka palalle erikseen lasketut tuulirajat.
Alimpia elementtejä voidaan nostaa, kunhan tuulen voimakkuus ei ylitä kymmentä metriä sekunnissa. Mitä ylemmäs mennään, sitä suurempi on vaara, että tuuli saa kuorman heijaamaan ja työ käy liian vaaralliseksi. Ylimpien palasten kohdalla jo kuuden sekuntimetrin tuuli estää nostotyöt.
"Toki tuuli haittaa vain nostoja. Muita töitä, kuten liitoksien tekemistä, voidaan tehdä tuulesta huolimatta", energiainsinööri Tommi Kantola Oulun energialta toteaa.
Piippu kootaan seitsemästä vajaan 20 metrin mittaisesta, halkaisijaltaan noin neljämetrisestä elementistä. Perustukset on kiinnitetty kolmentoista metrin syvyyteen 48 porapaalulla.
Piipun toimittaa tanskalainen savupiippuihin erikoistunut yritys VL Staal. Pakettiin kuuluvat paitsi piippuelementit, myös niiden kuljetus ja asennus. Näin myös kustannusriski töiden viivästymisestä esimerkiksi tuulen vuoksi on piipun toimittajalla.
Suurin pala pelissä on viimeisenä asennettava savukanavaelementti, jolla piippu liitetään Toppilan voimalaitosten vanhoihin rakenteisiin. Sen pituus on liki 30 metriä.
Elementit nostetaan toistensa päälle erikoisnosturilla, joka rakennetaan työmaalle viikonlopun aikana. Vastaavia erikoisnostureita käytetään esimerkiksi tuulivoimalatyömailla.
Piipun osat yhdistetään toisiinsa sadoilla pulttiliitoksilla.
Uuden piipun sisus on lasikuidun ja hiilikuidun muodostamaa komposiittimateriaalia, joka kestää märkiä savukaasuja ruostumatta toisin kuin vanha rautapiippu. Voimalan savukaasuista on tullut viileämpiä ja sitä myötä märempiä vuodesta 2005 lähtien, kun Toppila II:een rakennettiin savukaasulauhdutin, joka ottaa poistuvista savukaasuista lämmön talteen.
Oululaiset voivat nähdä ensimmäisten savujen tuprahtelevan uudesta piipusta todennäköisimmin viikon 43 alussa eli lokakuun 20. päivän jälkeen.
"Suunnitelma on sellainen, että piippua alettaisiin liittää voimalaan viikolla 42. Jos kaikki sujuu oikein hyvin, piippua alettaisiin käyttää viikon 42 lopulla", Tommi Kantola kertoo.
Piipun osien kuljetus katkoo liikennettä Oulussa tulevina viikkoina lähinnä yöaikaan. Parinkymmenen metrin mittaisia piippuelementtejä ajetaan Oritkarin satamasta Toppilaan iltakahdeksan jälkeen, jotta muuta liikennettä olisi mahdollisimman vähän.
Hankalimpia paikkoja välttelevä reitti kiertää satamasta Oulunsuun, Vaalantien ja Raitotien kautta Linnanmaalle ja sieltä Toppilaan.
Ensimmäiset osat ajettiin tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. Kahden piipunpalan matka satamasta työmaalle kesti tuolloin kolmisen tuntia.
Reitin varrella joudutaan purkamaan liikennemerkkejä pois kuorman tieltä ja sulkemaan hetkittäin risteyksiä.
"Elementit ovat niin pitkiä, että käytännössä kaikissa niissä kohdissa, joissa käännytään 90 astetta, risteys on suljettava muulta liikenteeltä", Kantola kertoo.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva