Pelintekijä tykkää velhoista

Anssi Juntto
Oulu Se, että velhot ovat suositumpia kuin koskaan aikaisemmin, on tietysti pitkälti Taru sormusten herrasta ja Harry Potter -elokuvien ansiota.
Fantasiakirjallisuudessa ja fantasiaroolipeleissä velhohahmot ovat kuitenkin kiehtoneet jo pitkään.
Oululaisen Mana Giant -peliyrityksen Wizard Quest -pelin päähahmo on muistinsa menettänyt velho, joka kiertelee tutulta vaikuttavaa maailmaa ja keräilee kokoon omia muistojaan.
"Velho on pelisuunnittelullisesti erittäin antoisa ja monipuolinen hahmotyyppi. Velhon ympärille voi rakentaa oikeastaan mitä tahansa", Mana Giantin toimitusjohtaja Tomi Hurskainen toteaa.
Wizard Questin päähahmo ei ole suippohattuinen ja isonenäinen Gandalf- tai Merlin-klooni. Hahmolla on toki viitta ja taikasauva, mutta kasvot peittävä maski poikkeaa velhon arkkityypistä. Ratkaisulla pelintekijät ovat halunneet korostaa mystiikkaa.
Pelillisesti Wizard Quest on vieläkin mullistavampi. Puzzle- eli ongelmanratkontapeliä on toki yhdistetty fantasiaroolipelin kehykseen lukemattomia kertoja, mutta tällä kertaa täysin uutta on se, että pulmanratkonta tapahtuu pelimaailmassa ja vaikuttaa suoraan peliin.
Esimerkiksi suositussa Puzzle Questissa puzzle-pelaaminen ja ympäröivä maailma tuntuvat kovin erillisiltä.
Käytännössä pelaaja raivaa velholle kulkureittiä siirtelemällä maastossa olevia esineitä ja luomalla niistä erilaisia yhdistelmiä. Mitä useamman esineen yhdistää, sitä enemmän saa pisteitä. Samaan tapaan loihditaan loitsuja vastaan astelevien hirviöiden päihittämiseksi.
"Tässähän voisi mennä joku jätkä pyssyn kanssa, ja esineet voisivat olla panoslippaita. Olemme valinneet magian, mystisyyden ja fantasian sen takia, että se antaa liikkumavaraa. Fantasiaroolipelien puolella on tilaa tehdä omaperäisiä ja mielenkiintoisia asioita, eikä siinä olla jumissa väkivallan tai arkkityyppien kanssa", Hurskainen perustelee.
"Loitsut toimivat aina, ja niistä voi tehdä erilaisia variaatioita. Tietysti voi tehdä erilaisia aseitakin, mutta niissä on pohjimmiltaan aina sama idea. Fantasiamaailma on lähtökohtaisesti rikkaampi kuin joku sotajuttu."
Alkuun vain iPadille julkaistava Wizard Quest on tarkoitus lanseerata myös muille iOS-käyttöjärjestelmän laitteille ja Androidille.
Pelimekaniikkaa alettiin kehitellä alkujaan jo loppuvuodesta 2008. Prototyypissä pelaaminen tapahtui tietokoneen hiirtä klikkailemalla, mutta käytännössä suunnittelu perustui kosketusnäytön hyödyntämiseen.
iPhonen läpimurto vahvisti päätöksen pelin tekemisestä.
Vaikka aikaa on kulunut, Wizard Quest on edelleen pelityyppinä originaali.
Vastaavaa mekaniikkaa käyttävää peliä ei ole markkinoilla näkynyt.
Wizard Quest julkaistaan ilmaispelinä, eli sen lataamisesta tai pelaamisesta ei peritä maksua.
Periaatteessa pelin voi pelata ilmaiseksi vaikka läpi asti, mutta tarjolla on myös sellaisia maksullisia elementtejä, joiden avulla pelaamista voi nopeuttaa tai tehdä helpommaksi.
Hurskaisen mukaan ilmaispelien rahankäyttö kietoutuu usein sosiaalisen vuorovaikutukseen.
Pelaajat tekevät taloudellisia satsauksia herkemmin silloin, kun he kilpailevat keskenään parhaista pisteistä. Pelkät satsaukset eivät kuitenkaan vielä tasoita tietä listojen kärkeen, vaan peliä on myös oikeasti opeteltava pelaamaan.
Wizard Questia varten on suunniteltu kuusi eri maailman osaa, jotka julkaistaan erikseen, näillä näkymin yksi kerrallaan. Sama tarina ikään kuin jatkuu uusina episodeina. Niistä ensimmäinen on ladattavissa syyskuun loppupuolella.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva