Nivala siirtyi 3D-aikaan

Liisa Lehto-Peippo Kaleva
Nivala Järvikylän kyläkoulun 72 oppilaalla Nivalassa on käytössään uusin teknologiakasvatuksen tekniikka. Koulun vanhempainyhdistys hankki koululle 3D-tulostimen, jolla alakoululaiset tulostavat suunnittelemaan esineitä valmiiksi tuotteiksi.
Ensimmäinen yhteinen tehtävä oli avaimenperän suunnittelu.
"Sen piti mahtua taskuun. Siinä piti olla reikä, eikä kenelläkään saanut olla samanlaista", luokanopettaja Juha Kantola kertoo.
Nyt ensimmäisiä avaimenperiä on jo tulostettu.
Järvikylän koulu on jo runsaan kymmenen vuoden ajan painottanut opetuksessaan teknologiakasvatusta. Koulu on ollut Teknokas-keskuksen pilottikoulu. Siitä alkaen teknologiakasvatus on ollut osa koulun toimintakulttuuria.
Vuonna 2004 koulu voitti toisen palkinnon valtakunnallisessa Tutki, kokeile ja kehitä -kilpailussa.
3D on opettajien mielestä kuin virtuaalista muovailuvahaa. "Tulostimesta tulee ulos kokonainen esine, joka on suunniteltu yksinkertaisella ja ilmaisella 3D-palveluohjelmalla", luokanopettaja Juha Kantola sanoo.
Kantola esitteli kiintoisaa ajatusta 3D:stä oppilaiden vanhemmille, mutta valitteli rahapulaa. Vanhemmat olivat siltä istumalta valmiit hankkimaan tarvittavat rahat, noin tuhat euroa maksavaan prototyyppiin.
Koulu haluaa rehtori Elina Jussilan mukaan kulkea kehityksen etulinjassa. "Haluamme tarjota oppilaille tulevaisuuden työkaluja ja kansalaistaitoja."
"Miksi siirtää uuden teknologian opettelua alakoulusta myöhemmille kouluasteille? Alakoulussa opetus tavoittaa kaikki oppilaat."
Jussila toteaa, että lapset saavat käsityksen kolmiulotteisesta 3D-suunnittelusta silloin, kun heillä ei ole vielä rajoitteita ja esteitä luovuuteen. "Oman luovuuden testaaminen kehittää itseluottamusta ja antaa onnistumisen elämyksiä."
Opettajat kertovat, että oppilaiden into on ollut valtavaa. "He tulevat kouluun juoksujalkaa, että pääsevät tietokoneen ruudun ääreen suunnittelemaan. Se on toiminnallista oppimista, ja arkinen puurtaminenkin on sen jälkeen helpompaa", Jussila toteaa.
3D-suunnittelu ja -tulostus jäävät opettajien mukaan työvälineeksi muun muassa tekniseen työhön. Rakennetut taskulamput saavat vastaisuudessa myös itse suunnitellut ja tulostetut kuoretkin.
"Puusta valmistettuun avainkaappiin voidaan tehdä lisäosia, esimerkiksi vedin tai koristeita 3D-tekniikan avulla", Kantola sanoo.
Jussila näkee, että 3D jää myös kuvaamataiteiden muotoiluun, kun sitä käytetään virtuaalisena muovailuvahana.
Järvikylän koulu ei ole vihkiytynyt yksin teknologiakasvatukseen, vaan koulussa painotetaan myös draama- ja mediakasvatusta.
Pieni kyläkoulu ei ole opettajien mielestä este millekään uudelle. "Yritämme keksiä katu-uskottavia hankkeita, jotka ovat lasten maailmasta ja kiinnostavat heitä. Pienellä koululla niihin on helppo sitouttaa kaikki."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva