Luolat haarautuvat jo pitkälle

Marja Leskinen Kaleva
Oulu Kallioparkki- eli Kivisydän-työmaa on kesän aikana levittäytynyt entistä laajemmalle keskustan alla. Kaikkiaan kaupungin alla on nyt yli 20 louhintakohtaa. Myös räjäytysten ja käytössä olevien työkoneiden määrä työmaalla on kasvanut.
"Samalla kun työkonekanta kasvaa, tehdään enemmän töitä ja enemmän räjäytyksiä. Päivän aikana räjäytyksiä voi olla kymmenenkin eri puolilla parkkiluolastoa", kertoo Kivisydämen urakoitsijana toimivan Lemminkäinen Infran projekti-insinööri Jarkko Meriläinen.
Pysäköintilaitoksen alittavaan huoltokatuun ovat liittyneet Galleria- ja Pallaskorttelien lisäksi Hammar-korttelin ja Anttilan huoltopihat.
Oulun Pysäköinti Oy:n toimitusjohtajan Lauri Mannisen mukaan huoltokatu pudotettiin suunnitelmissa kerrosta alemmas juuri siitä syystä, että korttelien liittyminen mukaan onnistuisi.
Lähiaikoina uusia muutoksia ei enää ole luvassa, koska luolaston rakenteellinen kokonaisuus on lyöty lukkoon. Myöhemmässä vaiheessa mukaan voi vielä päästä, mutta silloin kyse on jo erillisestä projektista.
"Parkkiluolaston rakennehan antaa laajat mahdollisuudet tehdä tällaisia liittymiä esimerkiksi Kauppuri-, Santaholma- ja Yhdyskorttelien osalta, mikäli niissä sellaiseen ratkaisuun päädytään. Ne eivät kuitenkaan kuulu meidän 73,5 miljoonan euron kustannusarvioomme, vaan kiinteistöt maksavat kulut itse", Lauri Manninen sanoo.
Hankkeen näkyminen ja eteneminen katukuvassa on herätellyt vielä mattimyöhäsiä kyselemään liittymisestä.
"Yksi tiedustelu meille on tullut. Valtaosa on tajunnut, että tämä juna on jo liikkeellä", Manninen toteaa.
Vaikka hanke on pysynyt aikataulussa, Mannisen mukaan juuri sopimusneuvottelut ovat teettäneet enemmän työtä kuin mitä etukäteen oli arvioitu.
"Kiinteistöyhtiöt arvioivat kustannuksia, ja tässä hankkeet ovat isoja ja prosessit pitkiä", Manninen perustelee neuvottelujen pitkittymistä.
Kesän aikana työmaa on alkanut näkyä myös Otto Karhin puistossa, jossa aloitettiin kahden hissi- ja ilmanvaihtokuilun rakentaminen.
"Työt ovat siinä vaiheessa, että maat on kaivettu tukiseinien sisältä. Lujitukset on tehty ja toisen kuilun louhintapo-rauksia tehdään", Jarkko Meriläinen kertoo.
Kaupunkilaisille näkyvin muutos työmaalla tapahtuu lokakuun loppuun mennessä, jolloin Hallituskadun maanpäällinen työmaa-alue pienenee. Maan alla työt jatkuvat ja laajenevat suunnitelmien mukaan. Hallituskadun kautta louhetta aletaan ajaa aikaisintaan ensi keväänä tai kesänä.
Oululaiset seuraavat työmaan tapahtumia tarkasti, mutta räjäytyksistä yhteydenottoja työmaalle ei enää juurikaan tule. Sen sijaan torinrannassa liikkujat ovat panneet merkille, että iltaisin maan alta käy puhuri, jota seuraa kellertävä savupilvi ja rikin haju. Sillekin löytyy selitys.
"Tilannehan on se, että maan alle on vain yksi yhteys, ja se on torinrannassa. Räjäytysten jälkeen puhallamme kahdella isolla tunnelituulettimella puhdasta ilmaa tunneliin. Ylipaineistuksen takia savut tulevat sitten tunnelia pitkin ulos. Vaaraa siitä ei ole, vaan savupilvi hajoaa nopeasti", Meriläinen kertoo.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva