Lentoaseman historia esiin

Antti Ervasti Kaleva
Oulu Oulun lentoasema on 60 vuodessa kehittynyt monen värikkään vaiheen kautta nykyisenlaiseksi moderniksi kansainväliseksi lentokentäksi. Lentoasema vihittiin käyttöön 30. kesäkuuta 1953, jolloin sorapintaiselle kiitoradalle laskeutui Douglas DC-3 -lentokone.
Oululainen Esa Flink muistelee olleensa kyseisellä lennolla.
"Lento oli tarkoitettu kentän henkilökunnalle ja heidän perheilleen. Pääsin mukaan isäni siivellä, koska hän oli Posti- ja lennätinlaitoksen puhelinmestari. Hän oli ollut asentamassa sokkolentolaitteita ja testaamassa niitä lennon aikana."
Oulun lentoaseman värikkäät vaiheet ovat esillä Pohjois-Pohjanmaan museossa 27. lokakuuta saakka. Sen jälkeen Oulun lentoasema 60 vuotta - oululaisen ilmailun historiaa -näyttely menee lentoasemalle.
Valokuvia ja historiatietoja on koonnut oululainen Markku Kanninen, joka työskenteli lentoasemalla 39 vuotta. Hän jäi kaksi vuotta sitten eläkkeelle kunnossapitopäällikön töistä.
"Eräässä kuvassa kylttejä heiluttaa joukko maanomistajia, joille maksettavat pakkolunastuskorvaukset olivat olleet viivästyksissä jo neljä vuotta. Sen verran isoja herroja avajaislennolla oli kyydissä, että mielenosoitus auttoi. Rahat tulivat seuraavana päivänä", Kanninen esittelee kuvaa lentoaseman avajaisista.
Lentoasema herätti alusta asti suurta kiinnostusta. Vuonna 1960 Oulussa oli mittava lentonäytös, jossa muun muassa suihkukone Caravelle III nähtiin ensimmäistä kertaa. Katsojia oli noin 10 000.
Kymmenessä vuodessa aloittamisesta Oulu kasvoi matkustajamääriltään Suomen toiseksi vilkkaimmaksi lentoasemaksi, jollaisena se on pysynyt tähän päivään asti.
Sorapintainen kiitotie sai vuonna 1957 tervasorapäällysteen. 1960-luvun alussa tiet päällystettiin oikealla asfaltilla, ja vuonna 1966 pääkiitotie kaksinkertaistettiin nykyiseen 2,5 kilometrin pituuteensa.
Kunnollinen asemarakennus valmistui vuonna 1958. Vuonna 1973 tehtiin seuraava laajennus, josta osa on käytössä edelleen. Lisää laajennettiin vuosina 1992-94. Tuorein laajennus sekä remontti alkoi kolme vuotta sitten, ja se valmistuu tänä vuonna.
Lisäksi Kanninen on koonnut näyttelyyn aiempaa oululaista ilmailuhistoriaa lähtien ensimmäisestä tapahtumasta, joka oli oululaisen apteekkarin Johan Julinin miehittämätön kuumailmapallolennätys vuonna 1784.
Oulun lentokenttä tehtiin aluksi Oritkariin vuosina 1934-36 nykyisen Äimäraution raviradan kupeeseen. Pian tultiin siihen tulokseen, että Oritkari on ahdas ja liian lähellä kaupunkia.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva