Kotivara kasvaa Ruotsissa

Pasi Klemettilä Kaleva
Oulu Oululainen makkaravalmistaja Kotivara Oy parantaa asemiaan Ruotsin vientimarkkinoilla ja Suomessa.
Toimitusjohtaja Jarkko Ojalan mukaan myynti Ruotsin meetvursti- ja salamimarkkinoilla kasvaa tänä vuonna noin 30 prosenttia.
"Maulla Ruotsiin on menty. Nykyään on sitten kasvatettu markkinointiakin", Jarkko Ojala sanoo.
Muitakin lähialueita on Ojalan mukaan kartoitettu vientiä varten. Tanska, Baltian maat ja Venäjä kiinnostavat.
"Ruotsi on iso tekijä, siellä on kasvettu. Suomessakin on meidän päätuotteilla kauppa käynyt. Kesä oli meille varsin hyvä, meetvurstia menee silloin sesonkiluonteisesti enemmän kaupaksi", Ojala sanoo.
"Kasvua on haettava enemmän ulkomailta. Suomessakin markkinaosuudessa on varaa nousta, mutta täällä on paljon isoja toimijoita", sanoo Kotivaran hallituksen puheenjohtaja Jorma Orvola.
Eri maissa on erilaiset makumieltymykset.
Ruotsalaisiin iskevät parhaiten maustetummat tuotteet kuin suomalaisiin, ja esimerkiksi chilimeetvursti on tullut valikoimiin Ruotsista tulleen toiveen perusteella.
Ruotsalaisille pitää myös meetvurstit pakata värikkäämpiin ja pienempiin pakkauksiin kuin Suomessa.
Ruotsissa tuote on tietysti salamia, vaikka suomalaisittain se onkin meetvurstia. Nimen käyttö on osittain määrittelykysymys, raja on häilyvä.
Salami on italialaistyyppinen ilmakuivattu kestomakkara, joka on valmistettu yleensä sianlihasta ja silavasta.
Meetvursti taas on lähtöisin Pohjois-Saksasta. Sen valmistustapa ja siinä käytetty liha muistuttavat salamia.
Kotivara on aikanaan valmistanut hyvin monenlaisia lihatuotteita. Nykyään yritys on erikoistunut meetvurstien ja muiden kylmäsavutuotteiden valmistukseen. Kaikki tuotteet valmistetaan Oulussa.
Kotivara työllistää omia ja vuokratyöntekijöitä tänä vuonna yhteensä noin 50 henkilöä, viime vuonna henkilöitä oli runsaat 40. Hyvin läheisesti toimintaan liittyy lisäksi muiden yritysten palveluksissa olevia henkilöitä esimerkiksi huollossa, siivouksessa ja varastoinnissa noin 20 henkilöä.
Samalla kun liikevaihto on noussut, tuottavuutta on saatu Jarkko Ojalan mukaan saatu paremmaksi.
"Toiminta tehtaan sisällä on kasvanut, käyttöasteet ovat aika korkealla. Liiketoiminta kasvaa ja sitä mukaa tarvitaan ihmisiä lisää", Ojala sanoo.
Investointeja on viime vuosina tehty noin miljoonan euron arvosta vuosittain. Makkaroiden kypsytystä varten on tarvittu lisää uuneja ja vanhoja laitteita on pitänyt uusia.
Kotivara tekee myös kauppaketjujen omille tuotemerkeille meetvurstia, näitä tuotteita menee Keskolle ja Lidliin. Ne ovat osaltaan laajentamassa tuotantopohjaa. "Ne ovat meille hyviä tuotteita", Ojala toteaa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva