Rehtoriksi 26-vuotiaana

Maija Pylväs
Oulainen Kun Tuomas Heinonen, 26, kaksi vuotta sitten aloitti opettajan virassa, ei hän arvannut, että lehtorin titteli vaihtuisi rehtoriksi näin pian. Mahdollista työtä koulun johdossa mies kuitenkin uumoili jo opiskeluaikoinaan, kun hän päätti suorittaa rehtoriopinnot.
"Ajattelin, että jos jossakin vaiheessa tulee tilanne, että haluaa lisää haastetta, niin sitten on mahdollista loikata siihen. Mutta ei tosiaankaan ollut mielessä, että se haaste tulisi näin pian. Rehtorin paikka tuli auki, hain sitä ja minut valittiin", elokuun alusta Oulaisten yläkoulun rehtorina toiminut Heinonen sanoo.
Heinosella on pitänyt kiirettä 315 oppilaan ja 31 opettajan koulussa.
"Pakolliset asiat ehtii hoitaa, mutta koulun kehittäminen on jäänyt vielä sivummalle. Eli tulipalot ehtii sammutella, mutta ennaltaehkäisevää työtä ehtii tehdä vain jonkin verran. Uskon, että siihen löytyy aikaa myöhemmin."
Uuden työn Heinonen on aloittanut luottavaisin mielin.
"Onhan tämä haasteellinen homma, mutta en pelkää töitä. Jos joku pystyy hoitamaan tätä virkaa, miksen minäkin. Pitää ottaa sellainen asenne, että asioilla on tapana järjestyä."
Vaikka rehtorinimike tuo Heinosen mukaan vahvoja ennakkokäsityksiä, hän ei usko, että etäisyys oppilaisiin kasvaa. Varsinaista opetustyötä hänellä on kuusi tuntia viikossa.
"Enhän minä ihmisenä ole muuttunut miksikään. Ihan samanlainen opettaja olen kuin aiemminkin."
Heinonen painottaa, että tärkein juttu koulumaailmassa on kuitenkin oppilas.
"Me kaikki koulun työntekijät olemme täällä oppilaita varten. Pyrimme aina ajattelemaan oppilaan parasta, vaikka oppilas ei välttämättä aina itse näe sitä."
Fysiikan aineenopettajaksi Heinonen valmistui kaksi vuotta sitten Jyväskylän yliopistosta. Oulaisiin tie toi valmistumisen jälkeen, jolloin hän viimeisteli rehtorin opintonsa.
"Meitä oli 50 henkilöä reksiopinnoissa. Olin kaikista nuorin. Reksiopintojen myötä tiedän, miten muissakin kouluissa toimitaan."
Heti opintojen jälkeen Heinonen alkoi tehdä väitöskirjaa. Aiheena on simulaatiot fysiikan opetuksessa. "Silloin oli saumaa lähteä jatkamaan. Jos olisi ollut ensin 10 vuotta työelämässä, ei varmaan olisi enää tullut aloitettua tohtorin tutkintoa."
Väitöskirja on tarkoitus saada valmiiksi seuraavan neljän vuoden aikana.
Vapaa-ajallaan nuoren rehtorin tekemiset painottuvat urheiluun.
"Pelaan lentopalloa, salibandya ja seuraan urheilua. Hiihto on uusi harrastus.
Harrastukseksi laskettakoon myös uusien keksintöjen ja asioiden kehitteleminen."
"On mukavaa kehitellä jotain laitetta tai vempainta paremmaksi. Että jos se on hyvä, niin miten se voisi olla vielä parempi."
Erilaisten koneiden ja laitteiden korjaaminen saa ajantajun häviämään.
"Se onnistumisen tunne, kun saa korjattua jonkun asian. Varsinkin, jos pystyy itse selvittämään, miten joku toimii."
Ideoita tällä rehtorilla riittää. Pöytälaatikko tulvii keksintöjä, jotka odottavat kehittelemistä.
"Jos olen saanut superhyvän idean, olen kirjannut sen ylös. Joku päivä voin alkaa kehitellä niitä. Mutta hyviä ideoita ei kailotella ympäri maailmaa."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva