Oulu sai 3D-laboratorion

Esko Aho Kaleva
Oulu Oulun seudun ammattikorkeakoulussa käyttöön otettu kolmiulotteinen (3D) virtuaalilaboratorio Cave avaa sananmukaisesti uusia ulottuvuuksia.
"Cave on esittämiseen tarkoitettu tila ja siinä mielessä kuin 3D-teatteri. Tosin istumapaikkojahan meillä ei ole, ellei niitä erikseen laiteta", sanoo projektipäällikkö Jussi Kangasoja.
"Laboratoriomme sopii nimenomaan 3D-visualisointiin. Sitä voi käyttää rakentamis- ja konetekniikassa vaikkapa rakennusten, laivojen, siltojen, autojen, työkoneiden ja vaikka voimalaitosten suunnittelussa. Itse odotan Pyhäjoen ydinvoimalahanketta ja siihen liittyviä tehtäviä."
"Laitteistomme avulla rakennuspiirustuksia voi visualisoida tavalla, jonka tavallinen ihminenkin ymmärtää. Mustaa valkoisella ei kerro yhtä hyvin, miltä tuleva rakennus näyttää oikeassa mittakaavassa ja ympäristössä. Arkkitehtuurin puolella ollaan myös pisimmällä virtuaaliavusteisten suunnitteluprosessien käytössä. Siellä niillä jo tehdään bisnestä."
Ammattikorkeakoulun laitteisto mahdollistaa muun muassa liikkumisen virtuaalisessa tilassa. Toden tuntua lisäävät 1:1 mittakaava, tarkka visuaalinen mallinnus ja tarvittaessa tilaääni.
Aikaa ja rahaa säästyy, kun tulevaan rakennukseen voi kävellä virtuaalisesti sisään mittanauhan kanssa. Mahdolliset ongelmakohdat voidaan näin korjata jo suunnitteluvaiheessa.
Yhtä hyvin virtuaalilaboratoriota voi hyödyntää kulttuurin ja matkailun aloilla. Oulun seudun ammattikorkeakoulussa laboratorion hankinnalle nimenomaan asetettiin yhdeksi tavoitteeksi, että Cavesta tulisi visuaalisen sisällöntuotannon koekenttä.
"Tämä on aivan mahtava paikka lähteä tekemään kulttuurillista sisältöä. Vastaavantyyppisiä kuvapintoja on näkynyt euroviisuissa, mutta Oulun korkeudella tällaista sisällöntuotantoa ei tietääkseni vielä ole."
"Laboratoriomme jopa sijaitsee kampuksella fyysisesti tekniikan ja kulttuurialan saumakohdassa. Meiltä löytyy myös värivaloja ja mahdollisuus käyttää savukoneita ja monikanavaisia äänijärjestelmiä."
Laboratorion 38 neliömetrin kuvapinta on 180 astetta ja
5 700 x 1 200 pikseliä. Se koostuu noin 13 metriä pitkästä kaarevasta projisointipinnasta sekä osittaisesta lattiaprojisoinnista, joihin kuvan tuottaa kahdeksan teräväpiirtoprojektoria.
Näytettävä sisältö voi olla joko tietokoneavusteisen suunnitteluohjelman (CAD) tuottamaa tai videota.
Oulun seudun ammattikorkeakoulussa kolmiulotteisuus ei sinänsä ole uutta. Laitoksessa on muun muassa käytössä 3D-pikamallinnuskoneita, joilla voi valmistaa pieniä kolmiulotteisia esineitä muovista.
Yhdessä yliopiston ja VTT:n kanssa ammattikorkeakoulu käyttää myös Oulu PMC Oy:n laitetta, jolla voidaan tehdä metallista sintraamalla vaikka oikeita osia. Oulu PMC on Oulun seudun oppilaitosten yhteenliittymä.
"Uuden virtuaalilaboratoriomme käyttöperiaatteisiin kuuluu opetuksen ja tutkimuksen lisäksi olennaisena osana palvelutoiminta. Yksi ulkopuolinen yritys on jo tehnyt Cavessa tilasuunnittelua. Palvelutoiminta yhdistyy tutkimukseen ja opetukseen tällaisten elinkeinoelämän projektien kautta", kertoo Jussi Kangasoja.
Virtuaalilaboratorion tekniikan toimitti Kaukomarkkinat Oy. Caven rakentamisen teki mahdolliseksi 2011 alussa käynnistynyt 3D-kehitysympäristöhanke, jota Euroopan aluekehitysrahasto rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan liiton kautta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva