Kiimingin ajoharjoittelurata nykyaikaan

Matti Heikura Kaleva
Oulu Yli kaksikymmentä vuotta Kiimingin yrityspuistossa toiminut Oulun seudun ajoharjoittelurata on uusittu kesän aikana täydellisesti. Kolme kuukautta kestäneen ja lähes miljoona euroa maksaneen remontin mukana radalla on otettu käyttöön uusia ratkaisuja, joista monet ensimmäisenä Suomessa ja jopa koko Pohjolassa.
Ajoharjoitteluradalla on luovuttu entisestä teräspellin, veden ja öljyn käyttöön perustuneesta pinnasta. Tilalle on asetettu erittäin hienojakoiseen asvalttiin perustuva ratkaisu, jonka liukastamiseen tarvitaan vain vettä.
"Suomessa on paljon keskusteltu hyvästä ratapinnoitteesta ja me päädyimme tähän alkuperältään sveitsiläiseen bitumipinnoitteeseen Skellefteån ajanharjoitteluradalta saamamme vinkin perusteella", kertoo toiminnanjohtaja Marsa Kemikoski.
Entiseen verrattuna rata tarjoaa Kemikosken mukaan huomattavasti todenmukaisemman tuntuman liukkaaseen tienpintaan. Lisäksi talvella pinnan voi jäädyttää aikaisempaa helpommin, koska radan routaeristykset pantiin nyt kuntoon.
Ensimmäisenä koko Pohjolassa radalla on otettu käyttöön myös vesisuihkuihin perustuvat ajoesteet, jotka on hämärässä lisäksi valaistu led-valoin. Suihkut nousevat ajolinjalle automaattisesti auton lähestyessä niitä, mutta esimerkiksi tulevaa väistösuuntaa oppilas ei tiedä etukäteen, Kemikoski huomauttaa.
Talvella vesisuihkut korvataan tavanomaisilla ajoesteillä, mutta osa uudesta rata-alueesta voidaan myös lämmittää. Silloin päästään tilanteeseen, jossa toinen puoli autosta on pitävällä toinen jäisellä pinnalla.
Myös radan vedenkäyttö on uusittu. Alueella on nyt 70 kuution suljettu järjestelmä, johon käytetty vesi, samoin kuin radalle satava vesi kerätään ja käytetään uudelleen. Myös rata-alueen valaistus on uusittu vastaamaan nykyajan vaatimuksia.
Ajoharjoitteluradan peruskorjaus on osa Turvapolis-hanketta, jota Ajoharjoittelusäätiö on valmistellut jo vuodesta 2007.
Hankkeeseen sisältyy toimitilojen laajennus ja erityisen turvahallin rakentaminen, jossa kuljettajaoppilaille pystytään opettamaan sekä passiiviseen että aktiiviseen liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita.
Myös ajoharjoittelurataa on tarkoitus laajentaa muun muassa kevyelle ja raskaalle liikenteelle soveltuvilla harjoitteluradoilla. Hankkeen tämän osan eteneminen on kuitenkin kiinni muun muassa julkisen rahoituksen saamisesta.
Oulun seudun ajoharjoitteluratasäätiö on ylläpitänyt rataa vuodesta 1990. Kiinteistö on edelleen säätiön omistuksessa, mutta syyskuun alusta varsinaisesta toiminnasta on vastannut säätiön omistama Osarata Oy. Rata työllistää viisi henkilöä ja sen palveluja käyttää vuosittain noin 7 000 ajokorttioppilasta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva