Demola vaatii avointa mieltä

Arja Mikkola Kaleva
Oulu Hyvä yrittäjä, onko sinulla yritysidea, ongelma tai liiketoiminta-ajatus, jota et ole ehtinyt tai osannut viedä eteenpäin? Oululaisopiskelijat saattavat innovoida ideastasi vielä syksyn mittaan totta.
Demola on Tampereella kehitetty malli, joka aloittelee toimintaansa nyt Oulussa. Se kokoaa opiskelijoista 3-8 hengen monialaisen tiimin ratkomaan yrityksen ongelmia.
"Tämä on winwinwin-tilanne", sanoo Oulun Demolan vetäjä Kaisa Korpela.
Oulun yliopiston ja ammattikorkeakoulun opiskelijat pääsevät luontevasti kiinni työelämään. Yritykset saavat nuorilta tuoreita näkökulmia ja opinahjot puolestaan voivat tarjota kontakteja ja konkreettisia oppimistilanteita teorian oheen.
Pohjois-Pohjanmaan liitossa on oltu ilmeisen hereillä, kun siellä talvella käsiteltiin kahta rahoitushakemusta. Toisen takana oli Demola ja toisen samoin maaliskuussa aloittanut kasvuyrittäjyyshanke OGV (Oulu Growth Venturing). Kumpikin kaavaili tiloja Oulun keskustaan.
Valppaudesta syntyi Business Kitchen, yhteinen sateenvarjo korkeakoulujen yrityspalveluja varten. Syyskuun alusta alkaen saman katon alla Torikadulla ovat kohdanneet toisensa niin apua etsivät yritykset, opiskelijat kuin korkeakoulujen opettajatkin.
Avariin tiloihin on ripoteltu lukuisia työpisteitä, joita voi käyttää vapaasti. Väriä tuovat pehmeät sohvaryhmät. Toiminta-ajatus on kirjattu taululle: "Parhaat tarinat kerrotaan keittiössä."
"Mahdollistamme sattumia, kohtaamisia", sanoo OGV:n projektipäällikkö Johanna Bluemink.
"Maaperä on neutraali kaik-kien tulla", Korpela toteaa.
Demola on käynyt keskusteluja muun muassa logistiikan alan edustajien ja median kanssa.
Ongelmiakin on ilmennyt. "Olemme uuden työkulttuurin äärellä", Korpela sanoo.
Yritykset ovat säikähtäneet Demolassa avoimuutta. "Oululaisfirmoissa vallitsee vahva alihankintakulttuuri", Korpela kertoo.
Liikesalaisuudet suojataan sopimuksin, mutta yritykset pelkäävät, että idea voisi tulla liian aikaisessa vaiheessa julki. Opiskelijat esimerkiksi pitävät työstään pitsauspuheita eli lyhyitä esittelyjä.
Tampereella avoimuus on saatu toimimaan. Oulussakin yritysideoita sparrataan yhdessä esimerkiksi Yritystakomossa.
"Keissit, joita yritys voisi joskus kehitellä eteenpäin, kun vain olisi aikaa, sellaiset ovat tosi loistavia opiskelijoille", Korpela toteaa.
Tehtävänasettelu voisi olla vaikkapa se, että yritys ei tavoita nuorisoa.
Yrityksen ei kuitenkaan pidä etukäteen määrittää liian tarkkaan, mitä se haluaa. "Alihankintatöitä ei oteta tehtäväksi", Korpela rajaa.
Demolan opiskelijoille on jäätävä varaa innovointiin ja irrotteluun. "Opiskelijat voivat päästä hullujakin ideoita kokeilemaan."
Jos yritys on tyytyväinen tulokseen, sille taataan etuosto-oikeus lisenssiin. Korvauksia on maksettu 500-1 000 euroa per opiskelija.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva