Pixolane kuuluu Oulun seudun lupaavien peliyritysten joukkoon. Vuonna 2007 perustettu firma on ollut tekemässä omaa uutta Playstation 3-peliä, mutta laman paineessa julkaisijaa ei löytynytkään.
Pixolane teki sen, mitä moni suomalainen peliyhtiö toivoo: se sai peliprojektinsa rahoittajiksi kotimaisia sijoittajia. Rahoituksen määrää ei kerrota, mutta Pixolanen toimitusjohtajan
Nyt peliä tehdään sillä silmällä, että sitä myydään vain Playstationin verkkokaupassa eikä ollenkaan kauppojen hyllyillä.
Hänen mukaansa Pixolanella oli sijoittajan näkökulmasta lupaava liiketoimintamalli. Toimintakin liippaa likeltä hyvinvointia, vaikka firma tekeekin juuri nyt räiskintäpeliä; Pixolanen kaavailuissa on ollut tehdä lapsillekin sopivia pelejä.
"Pixolanessa on ymmärretty, että tietokonepelien tekeminen ei ole nörttien haaveilua. Heillä on hyvin ammattimainen asenne toimintaan, ja liiketoimintamalli on uskottava. Ensimmäisenä on alettu tehdä sellaisia asioita, joilla pääsee alkuun liiketoiminnassa oikealla lailla."
Pixolanen myyntiväylänä on Playstationin verkkokauppa, jonne firma on hyväksytty pelintekijäksi. "Siinä on kaikki kanavat, on oikeastaan heistä itsestään kiinni, että he saavat pelin tehtyä niin hyväksi, että se houkuttelee."
Säynäjäkankaan mielestä nyt näkyy suuntaus, että pelinkehitys jakautuu kahtia.
"Semmoiset, joilla on rahaa mällätä, panevat miljoonatolkulla rahaa yhteen peliin. Se on ihan kuin elokuvatekoa Renny Harlinin tyyliin. Niistä yksi viidestä voi onnistua. Sellaiseen ei ole oikein varaa pääomasijoittajalla eikä yrittäjilläkään."
Suomalainen Remedy Entertainment on tehnyt maailmalla menestystä niittäneen Max Payne -pelin, josta on tehty jopa elokuva. Säynäjäkangas arvioi, että Remedy on huippumenestyksestä huolimatta kumulatiivisesti tappiolla.
"Vaikka yhtiö on tehnyt miljoonatulot muutama vuosi sitten, he ovat nyt kuluttaneet kaikki tuotot. Yhtiön projektit ovat niin isoja ja kalliita, että niiden teko on raskasta. Firma on tehnyt monta vuotta uutta peliä, joka on tulossa markkinoille ilmeisesti tänä talvena."
Logiikkana on käyttää hyväksi entistä osaamista. Ensimmäisen pelin jälkeen toisen pelin teko on huomattavasti nopeampaa.
"Tämä mahdollistaa sen, että tehdään jatko-osia, joissa pohja on samanlainen. Ainoastaan juoni ja seikkailu on erilainen."
Jos moderni pelikonsoli on kytkettynä nettiin, pelaaja pääsee sillä suoraan verkkokauppaan. Siellä on tarjolla pelejä, joita on helppo ostaa ja ladata omalle pelikonsolille. Maksuja varten on maksettu erityiselle ostostilille tietty rahasumma tai sitten fyysisestä kaupasta ostetaan latauskortti.
Pelin riittävän edullinen hinta on digitaalijakelussa sijoittajan mielestä hyvä asia. Kun pelien hinnat liikkuvat 10 euron tuntumassa, näiltä peleiltä ei välttämättä odotetakaan hirmuisen suuria. Niitä saatetaan pelata vain yhden kerran.
"Kymmenen euroa on kuin elokuvalipun hinta, ja peliä pelataan ilta tai kaksi. Hinta ja jakelu on tehty niin sujuvaksi, että se laskee ostokynnystä", Säynäjäkangas luonnehtii.
Jos pelejä tehdään perinteisellä elokuvan tekemisen logiikalla, ei varmasti pääomasijoittaja kovin helposti lähde mukaan."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>