Uudet tuulet puhaltavat Intiön kasarmilta päin, missä Kallio-Koski aloittaa lokakuun alkupuolella Merikosken ammatillisen koulutuskeskuksen aikuiskoulutusjohtajana. Seula Merikoskeen oli tiukka: johtajan paikka kiinnosti lähes sataa hakijaa.
Niin on aikuiskoulutuksen ammattilaisen vapaa-aika ollut vähissä, että omat jatko-opinnot Lapin yliopistossa on tällä hetkellä jäissä. "Haaveena on väitöskirja", paljastaa elinikäiseksi oppijaksi itsensä tunnistava Kallio-Koski.
Intiön kasarmialue täyttää lokakuussa 125 vuotta. Kallio-Koskelle alue ei ole ennestään tuttu, mutta uuteen työpaikkaan hän on ennättänyt tutustua. "Innostuneena menen uuteen työhöni. Kokonaisuutena Intiön kasarmialue on upea oppimisympäristö."
Ammatillisen aikuiskoulutuksen haaste on Kallio-Kosken mielestä opinto-ohjaus. Ylipäänsä perinteisestä massa-ajattelusta pyritään ohjauksessa ja opiskelussa eroon. Nykyinen suunta on räätälöidä kullekin opiskelijalle sopiva tie ammattiin.
Räätälöity koulutussuunnitelma tuo Kallio-Kosken mukaan uusia haasteita myös opettajille, koulutuksen järjestäjille ja tuottajille. Perinteinen opettajan malli muuttuu: opettaja ei olekaan enää vain tiedon jakaja, vaan paremminkin konsultti.
"Tietoa koulutuksesta ja kursseista saa esimerkiksi sanomalehdistä, mutta keskitetty ohjaus on aivan toinen asian. Aikuisten opiskelun pitää olla henkilökohtaista, ei massaluentoja."
"Aikuiskoulutuksella pystytään vastaamaan moniin työelämän haasteisiin joustavammin kuin nuorisoasteen koulutuksella, joka on hieman jäykempi muuttamaan lyhyellä varoitusajalla suuntaa tai tarjoamaan uusia opiskeluvaihtoehtoja."
Työelämän myllerryksen käydessä yhä kiivaammaksi Kallio-Koski puolustaa laaja-alaista koulutusta ja osaamista. Myös yrittäjyysajattelu on sisäänkirjoitettu aikuisten ammatillisiin tutkintoihin. "Jos koulutetaan yhteen kapeaan ammattiin, voi olla, että tehtävä tai työnimike katoaa työmarkkinoilta. Jos hallussa on tietotekniikkavalmiudet, on uuden ammatin oppiminen helpompaa, ja tie auki useampaan suuntaan."
Kallio-Koski puhuu työelämän näyttötutkinnon puolesta. Tehtävät on mahdollista räätälöidä niin, että ne palvelevat yritystä. Esimerkiksi yrittäjän ammattitutkinnossa opiskelija tekee itselleen opiskelutyönä liike- tai markkinointisuunnitelman.
Vain mielikuvitus on Kallio-Kosken mielestä rajana, kun puhutaan aikuisten ammattiopiskelun mahdollisuuksista. "Kannattaa haastaa koulutuksen järjestäjät ja opettajat miettimään erilaisia koulutusmahdollisuuksia."
Elinikäiset oppijat ovat aktiivisia ja hyvinvoivia vielä työuran jälkeenkin."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>