Kauppakeskuksen kupeessa, kerrostalon sylissä nököttää tyhjä bussipysäkki. On hyvä, ettei Koskilinjat Oy:n liikennepäällikkö
Uuden uutukaisen bussipysäkin seinältä ei voi tarkistaa milloin seuraava bussi tulee, koska seinällä ei ole aikatauluja. Onneksi aamu on kaunis, aikaakin vielä riittämiin, sillä tarkoituksena on tähdätä yhdeksäksi luennolle yliopistolle. Jokunen auto hurahtaa ohi harvakseltaan. Lähes kaikissa autoissa on vain yksi ihminen. Töihin menossa?
Vartin yli kahdeksan pysäkin penkki saa istujan.
Pian 31 vuotta bussia ajanut Jaakko Väänänen tietää, että ihmisiltä saa suoran palautteen, jos reitteihin tulee vähänkin muutoksia. Jos kaikki sujuu kuin ennenkin, kansa istuu tyytyväisenä.
Yllättävää kyllä, mutta hinnasta nuristaan Väänäsen mukaan vain harvoin. Ilmeisesti ihmiset tajuavat, että kuskilla ei ole hinnan suhteen osaa eikä arpaa.
Bussikuskit eivät voi vaikuttaa myöskään kaupungin rakenteeseen. Jos Väänäsestä olisi kiinni, hän "räjäyttäisi" Limingantullin avarammaksi. Ruuhkaisena aikana siellä saa istua pää sauhuten. "Mutta keskustassa pääsee suhteellisen hyvin liikkumaan", Väänänen sanoo.
"Käytän bussia päivittäin, joskus useitakin kertoja. Minulla ei ole autoa ollenkaan", Oulukorttia käyttävä nainen kertoo. Hän on bussilla kulkemiseen tyytyväinen. "Käytän bussia niin paljon, että hintakin on edullinen. Olen myös ehdoton joukkoliikenteen kannattaja periaatteellisesti. Päästöjen vuoksi se on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin yksityisautoilu." Hänellä on luonnollisesti myös oma lehmä ojassa: linjat säilyvät, jos autoihin saa kannustettua lisää ihmisiä.
Samaisen linjan ilta-aikataulut saavat ahkeralta bussinkäyttäjältä moitteita. "Jos aikoo vaikka käydä elokuvissa lauantai-iltana, on myöhäisen filmin jälkeen otettava kotiin päin taksi ja se on kallista." Joskin bussiajelukin on Inkalan mielestä kallista: 46 euroa 30 päivän lipusta on hänestä liikaa.
Yliopistolle menijän on nyt oltava tarkkana. Kaakkurin bussi saa jäädä. Hyppy Otto Karhin pysäkille ja uuden bussin odotus. Vaihtolipulla on tunti aikaa suunnistaa seuraavaan bussiin.
Bussin numero 22 kuljettaja
Yliopistolle bussi saapuu kello 9.03. Jos luento oikeasti alkaisi yhdeksältä, siltä myöhästyisi muutaman minuutin. Kaakkurista yliopistolle matka taittui reilussa puolessa tunnissa. Siitä, kun testikulkija tipahti aikatauluttomana Kaakkurin kauppakeskuksen nurkille, on kulunut melko tarkalleen tunti yliopiston pysäkille.
Vielä on aikaa vaihtaa bussia ja jatkaa matkaa samalla 2,5 euron vaihtolipulla. Yliopistolta Heinäpäähän menevä bussi tulee paikalle juurin kun näyttötauluun pyörähtää kolmosen paikalle nelonen. Kello on 9.04 ja matka jatkuu.
"Eräänlaista myyräntyötähän tämä kyllä on. Inhimillisyys rapistuu vuosi vuodelta. Raha ja tuottavuus ovat ainoita asioita, mitkä kiinnostavat", myyrä-Silén harmittelee "Kuskin on pysyttävä aina samassa aikataulussa, vaikka mitä muutoksia tapahtuisi."
Linjaan 27 tänä syksynä tulleet muutokset eivät ole haitanneet Ryydynpohjassa asuvaa
"On minulla omakin auto. Esimerkiksi tyttären luokse Tasanteelle menemme vaimon kanssa omalla autolla. Jos menisimme bussilla, joutuisimme välillä tekemään vaihdon", Kurikasta kuusi vuotta sitten Tampereelle muuttanut mies sanoo. Hän on tyytyväinen kaupunkinsa paikallisliikenteeseen. Aikaisempaan kotipitäjään sitä ei voi edes verrata. "Kurikassa ei millään olisi pärjännyt ilman omaa autoa."
Tamperelaiset ovat paikallisbusseihin verraten tyytyväisiä, mutta pieniinkään supistuksiin ei olla valmiita, se huomattiin tänä syksynä kun paria linjaa muuteltiin. Puolen tunnin odotus on monille nopeampiin vuoroväleihin tottuneille tamperelaisille turhan pitkä.
Maksuista kaupungissa ei niinkään nurista. Tampereella tiedetään, että monessa muussa kaupungissa on kalliimpaa.
"Asun itse Vantaalla ja olen ahkera bussien käyttäjä. Näillä bensan hinnoilla minusta Vantaan 2,20 euroa kerta ja Tampereen vielä halvempi kertahinta on ihan sopiva. Halvemmaksi tämä tulee kuin kakkosauton hankinta", Tampereella vieraillut
Linja 27 on Ryydynpohjan lenkkinsä tehnyt ja palaamme vajaassa tunnissa takaisin keskustorille. Kuljettaja Mika Silén jatkaa matkaa kohti Irjalaa. Kyytiin nousevat uudet matkustajat.
Keskustorin infon edessä
Karvonen matkustaa bussilla Atala-Leinola -suunnasta keskustaan kolme kertaa viikossa harrastuksiin. Bussien kulkemiseen hän on tyytyväinen, mitä nyt joskus ihmetyttää eri linjojen kulkeminen niin peräkkäin. "Jos myöhästyy yhdestä, myöhästyy helposti toisestakin", Karvonen tietää.
Kauppatorilla bussimyyrät vaihtavat työvuorojaan. Nimettömänä pysyttelevä "bussimyyrä" kiirehtii liikkuvaan työpisteeseensä. Juostessaan hän huikkaa vastauksen kysymykseen raideliikenteen tarpeellisuudesta Tampereella. "Tämmönen tuppukylä. Ihan turha edes miettiä raideliikennettä."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>