Naturpolis tuo tiedon opiskeluun

Anne Hentilä

KUUSAMO Keskiasteen ja myös korkeamman koulutuksen opiskelulle tärkeä tietokirjasto on Kuusamossa hakemassa muotoaan. Uuden lukion myötä on nyt saatu toimivat tilat oppilaitosten yhteiselle kirjasto Naturpolikselle.

Informaatikko Kaija Alajuuma on syystäkin ylpeä esitellessään tiloja lukiolla. ”Jollakin syntyi hyvä välähdys, kun tällainen lukioon sijoitettiin. Tällä konseptilla ei ole monta vastaavaa kirjastoa. Keskeinen asia oppilaitoskirjastoilla onkin niiden surkea tila.”

Huhtikuussa avatussa kirjastossa yhdistettiin entisen lukion ja ammatti-instituutin kokoelmat. Hyllyissä on tällä hetkellä 9 000 nidettä. Osa hyllytiloista on vielä tyhjänä. ”Aineiston määrä on ihan hyvä verrattuna oppilaitosten opiskelijoiden määrään.”

Aineisto on tietopuolista, mutta myös kaunokirjallisuutta on jonkun verran. Koska kirjasto on osa Naturpolis-kehittämishanketta, yhtenä painopistealueena on matkailu.

Periaatteena on, että oppilaitokset hankkivat itse tarvitsemansa aineiston. Lukiolla onkin Alajuuman mukaan melko hyvät määrärahat tätä varten ja myös työryhmä, joka aineiston hankkimista pohtii. Myös ammatti-instituutin puolelle on tavoitteena saada vastaava järjestelmä.

Tarvetta tällaiselle kirjastolle Kuusamossa on. ”Toisen asteen koulutus, kesäyliopisto sekä yhä kasvavassa määrin ammattikorkeakoulu ja yliopisto tarvitsevat koulutuksessaan tietokirjastoa. Opiskelijoille pitää pystyä tarjoamaan heidän tarvitsemansa palvelut. ”

Opiskelijoiden lisäksi palvellaan myös tutkijoita. Heitä varten on viisi tutkijankammiota, jotka ovatkin tiiviissä käytössä. ”Tätä palvelua tänne olikin kaivattu, kun tietotupaakaan ei enää ole.”

Tietokirjallinen aineisto on pääasiassa vanhempaa, mutta myös uuden aineiston hankkimiseen on panostettava. Ensi vuodelle onkin luvassa parannusta määrärahoihin. Ydin ovat erilaiset hakuteokset ja tietosanakirjat. Lisäksi on luonnollisesti tarjolla oppilaitosten opintojen vaatimia kurssikirjoja ja niihin liittyvää aineistoa.

Lukio tarvitsee yleissivistävänä oppilaitoksena hieman erilaista aineistoa kuin ammatti-instituutti, jossa tietokirjallisuuden on oltava suppeampaa ja erityisaloihin keskittyvää. Korkeamman asteen koulutuksessa myös tieteellinen lähtökohta on mukana.

”Yliopistokoulutuksessa kirjasto on keskeinen tukipalvelu opiskelijoille.”

Alajuuma pitää haasteellisena kehittää uuden kirjaston toimintaa. ”Se on meillä vasta muotoutumassa. Tulevaisuus näyttää sen, miten hyvin ihmiset tänne löytävät. Ottaa myös oman aikansa, ennen kuin löydämme sopivia yhteistyötahoja.”

Kirjastossa on myös viisi työasemaa nettiyhteyksineen. ”Tietoaineistoa on yhä enemmän myös verkossa. Sen löydettävyys on oma ongelmansa ja siinä tarvitaan meidän apua.”

Oulussa opiskelijat pääsevät tutkimaan myös elektronisia aineistoja kirjastojen työasemilta. Kuusamossa se ei vielä onnistu, koska ratkottavana on etäkäytön teknisiä ongelmia. Varsinkin tutkijoille olisi tärkeää päästä myös näihin aineistoihin.

Tietotulvan ja yhä enemmän sähköistyvän tiedonvälityksen keskellä Kaija Alajuuma uskoo kirjaston ja paperille painetun tekstin asemaan. ”Kirjaston rooli mediakentässä on keskeinen, mutta se voi ehkä muuttua. Meidän roolimme tiedon jäsentelijänä ja opastajana tulee säilymään.”

anne hentilä

Kirjat hyllyyn. Kotijuurilleen palanneelle informaatikko Kaija Alajuumalle uuden kirjasto Naturpoliksen kehittäminen tietää haastetta.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva