Aidot asiat poikivat kulttuurimatkailua

Palveluiden tuotteistaminen yhä alkeellista Oulussa

Mari Hautamäki

OULU Oulu tunnetaan teknologiakaupunkina, kuten Savonlinna oopperastaan tai Mikkeli baletistaan. Maa Ponteva -seminaarissa kulttuurimatkailutuotteista esitelmöinyt Oulun kaupungin kulttuurijohtaja Risto Vuorian mukaan Oulussa täytyy löytyä tilaa toisenlaisellekin imagolle.

”Kulttuuri on tärkeä osa kaupungin imagoa. Kulttuurimatkailun luomisessa aidot ja alkuperäiset kulttuurihistorialliset lähtökohdat täytyy löytyä taustalta. Keinotekoiset matkailuviihdeteollisuuden tuotteet vaativat paljon rahaa, eikä Suomessa voi tässä kilpailussa pärjätä.”

Hän painottaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. ”Erilaisista näkökulmista tulee löytää yhteys. Se vaatii avoimuutta ja vuoropuhelua kulttuurialojen, majoitusliikkeiden ja ravintoloiden kesken.”

Vuoria ei mielellään käytä sanaa imago, vaan puhuisi mieluummin mielikuvasta, mikä Oulusta syntyy matkailijoille ja ulkopaikkakuntalaisille.

”Mielikuvan tulee perustua oikeisiin asioihin. Sen tulee olla kestävää ja aitoa, ei vain kupla”, Vuoria jatkaa.

Ilmakitaran formaatti myyntiin

Tuotteistaminen on Vuorian mukaan edelleen alkeellista kulttuuripalveluissa. Uusista kulttuurimatkailun tuotteiksi valjastettavista aiheista hän mainitsee elokuvan ja uuden median.

”Meillä on kansainväliset elokuvafestivaalit sekä musiikkivideofestivaalit. Ilmakitaransoiton maailman mestaruus on hyvä esimerkki tuotteistamisesta. Tapahtuma kiinnosti laajalti myös ulkomailla. Sen formaatin myymistä ulkomaille kannattaisi miettiä”, Vuoria pohtii, mutta lisää, ettei Oulua voi lähteä luomaan pelkästään nuorisokulttuurin lähtökohdista.

Vuorian mukaan Oulu on kunnostautunut myös kuva- ja näyttämötaiteissa.

”Meillä on tanssi- ja nukketeatteriryhmiä, joissa voisi olla mahdollisuuksia imagonkehittämiseen.”

Lohi ja terva epäonnistuivat

Kulttuurikaupungin mielikuvan luominen vaatisi osaamista, asiakaslähtöisyyttä, yrittäjyyttä sekä laatua ja kielitaitoa yhteistyössä tehden.

”Lohi- ja tervakaupungin tuotteistaminen epäonnistui. Oululla ei ole enää varaa töpätä. Aiheita meillä on, mutta tuotteistaminen vaatii ammattitaitoa. Mukaan tarvitaan liiketaloudellista ajattelua.”

Lohi ja terva ovat edelleen Oulun spesialiteetteja.

”Perustuuhan kaupungin olemassaolo lohelle. Tähän pitäisi voida palata käyttämällä olemassaolevia kohteita, kuten Terva-Toppilan Kartano.”

Tänä vuonna Oulun kaupunki satsaa erilaisiin kulttuuriaktiviteetteihin 2,4 miljoonaa markkaa.

Raahe koetaan merikaupungiksi

Raahen matkailusihteeri Ritva Björkmanin mukaan Oulusta ja Raahesta löytyy samoja piirteitä, Oulu vaan on isompi.

”Raahe on myös teknologiakaupunki, mutta se koetaan myös merikaupungiksi. Toisaalta Raahen imago painottuu myös historiaan. Onhan meillä vanha kaupunki, mutta myös vetovoimainen ja matkailullisesti merkittävä Rantajazz-tapahtuma.”

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva