Miten makaa luontokuva?

Valokuvanäyttelyitä

Kuusamo VI Nature Photo -tapahtuman valokuvanäyttelyt Kuusamotalossa 30.9. saakka.

Valokuvaus ja varsinkin luontokuvaus ovat viime vuosina ollut myllerryksessä tietotekniikan ja sen mahdollistaman rajattoman kuvankäsittelyn takia.

Otoksia on toki aina ollut mahdollista muokata. Valokuvaa ilmentää hyvin lausahdus: ”vaikka valokuva ei valehtelisikaan, niin valehtelija voi valokuvata”. Silti aina näihin päiviin asti valokuvan totuudesta on pidetty tiukasti kiinni.

Nyt digitaalikameroiden ja muiden myötä raja on tullut vastaan. Totuusarvo ei enää ole entisensä, kun valokuva voi olla täysin tietokoneella luotu illuusio, eikä sen tekeminen ole edes kovin vaikeaa tai kallista.

Keskustelua herättänyttä aihepiiriä käsitellään myös Kuusamo VI Nature Photo -tapahtumassa. Perjantaina pidettiin digiseminaari. Osa Kuusamotalon monista näyttelyistä pysyttelee aiheessa ja myös tänään sunnuntaina julkistettavassa Kuusamon kuvakilpailussa oli toisena sarjana digisarja.

Toisaalta tämän vuotisessa, kuudennen kerran järjestettävässä tapahtumassa palataan aikaan, jolloin digitaalinen kuvankäsittely oli täysin tuntematon käsite.

Päänäyttelyksi Kaamosgalleriaan on ripustettu Yrjö Kokon (1903-1977) valokuvia, jotka ovat saaneet seurakseen Kokon kirjallista tuotantoa. Suomen valokuvataiteen museon toteuttama näyttely esittelee 50 otosta, joissa aiheena on menneen ajan poroelinkeino.

Mustavalkoisissa kuvissa on etnografista viritystä. On niissä luontoakin, mutta kuvat eivät sinänsä ole laskettavissa perinteiseen luontokuvagenreen.

Kuvissa on pohjoisen avaraa maisemaa, poroja ja ihmisiä. Tiiviit porotokat, tunturit, Lapin puvut, suopungit, komsiot, kodat, raidot ja muut katoavan elämänmuodon ilmentäjät tuottavat tunteen, että Kokko on tarkoin pohtinut mitä ja miksi kuvata.

Kokon kuvista välittyvää tavoitteellisuutta toivoisi löytävänsä myös Kuusamotalon näyttelyannista. Kaikenkattavaa luontokuvaa suppeampi teema olisi tarpeen. Esillepanoista ei muodostu kokonaisuutta. On kuin aitouteen liittyvä kuohunta hämmentäisi.

Kokon kuvien lisäksi esillä on Vuoden luontokuvat 2001 -kilpailun sadosta koottu näyttely, Kuusamon Kaamoskameroiden esillepano Sävyjä luonnossa, Markku Lappalaisen kuvia Huippuvuorilta nimellä Jääkarhun maa, Savitaipaleen valokuvaseuran esillepano Etelä-Karjalan luontoa jne.

Näyttelyihin tutustuessa tulee mieleen, josko niin nykyluontokuvaukselta kuin myös Kuusamon luontokuvatapahtuman näyttelyiltä puuttuisi missio. Tähän ajatukseen johdattaa vertailu tekstillä ja kuvilla laulujoutsenen pelastamiseen suuresti vaikuttaneeseen Yrjö Kokkoon.

Timo Jokelainen

Mennyttä Lappia. Heitti suopungin on yhden kuvan nimi Yrjö Kokon valokuvia esittelevässä näyttelyssä Kuusamotalon Kaamosgalleriassa.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva