Kauppa käy, kun palvellaan

50 vuotias

Jorma Itkonen Kempeleessä

Toimitusjohtaja Jorma Itkoselle urasuunnitelma selvisi jo 17-vuotiaana lukiolaispoikana. Tuolloin Jorman isä osti työnantajansa yrityksen, oululaisen Radioliike Henrikssonin, itselleen.

Isä peräsi, löytyisikö pojasta yritykselle tulevaisuudessa jatkaja.

”Puhuttiin ettei yritystä kannata hankkia yhtä sukupolvea varten”, Itkonen muistaa.

Isän valitsema ala kiinnosti, ja poika jätti lukio-opinnot hankaline kielineen siihen paikkaan. Jorma Itkosesta tuli tekniikan opiskelija.

Eri työnantajilla tehtyjen harjoittelujaksojen jälkeen tie vei pikkuhiljaa perheyrityksen, Radio Itkosen ja sittemmin Expert Itkosen johtoon. Varatoimitusjohtaja Jorma Itkosesta tuli 1980-luvulla, ja lopullinen sukupolvenvaihdos tapahtui yhdeksän vuotta sitten.

Itkosella on johdettavanaan toisenlainen yritys kuin isällä. Kilpailijoiksi on ilmaantunut suuria kodinkonekauppoja ja tavarataloketjuja, ja lisää on luvassa. Oulun tilanteessa on meneillään melkoinen myllerrys, Itkonen näkee.

”Alan liiketila on kaksinkertaistumassa, ihmisten ostovoima sen sijaan ei.”

Hinnalla pienet yritykset eivät suurten kanssa voi kilpailla, myyväthän jätit Itkosen mukaan avajaistensa aikaan tavaraa jopa alle sisäänostohintojen.

Suuriin ulkomaisiin yrityksiin verrattuna Itkonen uskoo paikallisilla yrittäjillä olevan yhden tehokkaan kilpailukeinon - yksilöllisen palvelun.

Nuoret kulkevat halpojen hintojen perässä, mutta vanhetessaan väki arvostaa palvelun laatua, kauppias luottaa.

”Itsepalvelumyymälöistä ei löydy tuttuja takuumerkkejä, kotiinkuljetusta ja asennuspalvelua”, Itkonen huomauttaa.

Itkonen on löytänyt asiakkaikseen yhä enemmän kouluja ja yrityksiä. Silti osa television ostajista on tuttuja jo kolmannessa polvessa. ”Harva se päivä törmään asiakkaaseen, joka sanoo, että hänen isänsäkin osti television meiltä.”

Kodinkonekaupan tuotevalikoima on muuttunut. Parikymmentä vuotta sitten Itkoset myivät pääasiassa radioita, televisioita, pesukoneita ja imureita. Nyt kodin kylmälaitteet ovat kasvattaneet osuuttaan myynnistä ja ”ruskean puolen” tekniikka on kasvanut kotiteatterilaitteistojen, videokameroiden ja äänentoistolaitteiden markkinoille tulon myötä.

Erikoisuuksiakin menee Oulussa kaupaksi.

”Onneksi meillä on miljonäärejäkin”, Itkonen naurahtaa. 30 000-50 000 markkaa maksavia plasmatelevisioita kauppias on myynyt viimeisen vuoden aikana kymmenkunta.

Digitelevision tulo sen sijaan ei vielä vähään aikaan kauppaa vilkastuta, Itkonen sanoo. ”Etujoukossa digiboxeja vuokraa määrätty pieni friikkiporukka.”

Jorma Itkosen elämään ei liikkeen hoidon lisäksi mahdu monta harrastusta. ”Mutta niissä joissa olen mukana, olen tosissani.”

Oulun yrittäjien hallituksessa Itkonen on ollut mukana jo yli kymmenen vuotta. Hän kuuluu myös itsenäisten kauppiaiden yhteisen Expert -markkinointiketjun hallitukseen.

”Se on näköalapaikka koko alan kehitykseen. Lisäksi siellä pääsee vaikuttamaan hyvin ketjun asioihin.”

Lions club -toiminta on koko perheen harrastus. Jorma Itkonen on ollut perustamassa Kempeleeseen 13-28 -vuotiaiden omaa Leo clubia. ”Siellä nuoret saavat tavata erilaisia ihmisiä, harjoitella säännöllistä kokoustamista ja omatoimisuutta”, Lions-veteraani näkee.

Kaksi vanhinta omaa lasta ovat toiminnassa edelleen mukana.

Lapsista etenkin Satu on kokeillut siipiään myös musiikin tekijänä. Aikoinaan Tenavatähti-kilpailussa palkittua tytärtä ei isän mukaan ole kuitenkaan koskaan painostettu mihinkään. ”Satu on sellainen erikoinen luonne, ulospäin suuntautunut ja haasteita kaipaava.”

Kolmilapsinen perhe viettää vapaa-aikaa usein yhdessä Olos-tunturin kupeessa, Sanginjoen kesäpaikassa tai yhteisillä etelän matkoilla. ”Kyllä me lomia pidämme, yrittäjätkin.”

Talvella Jorma Itkonen moottorikelkkailee miesporukassa. ”Jokakeväinen reissu suunnitellaan jo edellisenä syksynä.”

Tänään Jorma Itkonen juhlii syntymäpäiväänsä kotonaan Kempeleessä kello 13 alkaen.

Tapio Maikkola

Perinteet velvoittavat. Myyjien kouluttaminen on Jorma Itkoselle kunnia-asia.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva