Kärpillä Suomen kärkipään sponsorit

Pekka Siltanen

OULU Kärpät lähtee toiseen liigakauteensa hyvissä tunnelmissa. Oulun Kärpät Oy:n talous on ehkäpä SM-liigan parhaassa kunnossa. Liiga-joukkue on sekin poikkeuksellinen; miehitetty parhaasta päästä seuran nuorisotyön omilla kasvateilla.

Pitkäjänteisyyden lisäksi eväsrepusta löytyy vielä tärkeää lisämaustetta, henkistä nöyryyttä, raottaa toimitusjohtaja Juha Junno.

Seuran jo divarikaudella rakentama politiikka on Junnon mielestä osoittautunut kestäväksi. Erityisen hyvä mittari hänestä on tärkeiden yhteistyökumppanien positiivinen suhtautuminen seuraan: alkavan kauden sponsorimarkat saatiin kootuksi tosi nopeasti.

Katsojien lisäksi juuri yhteistyökumppanien arvostus on Junnon mukaan elintärkeää Kärppien kaltaisen urheiluyrityksen menestymiselle: ”Ilman heitä ei kestäviä raameja tänä päivänä tällä toimialalla rakenneta”.

Kärppien kuluvan pelikauden sponsorijoukkue on nimivahva ja lukumääräisesti laaja. ”Se kertoo, että meistä tykätään ja että meitä arvostetaan”, Junno arvailee.

Alkavan kauden sponsorijoukkueen ykkösnimi, ”pääsponsori” on oululaisen IT-miljonäärin, Jorma Terentjeffin perheen laskettelukeskusyritys, Isosyöte Oy.

Pääsponsorin alle Junno ryhmittää yhteensä 11 pääyhteistyökumppania ja edelleen 36 ykkösketjun sponsoria.

Kaikkiaan merkittäviä tukijoita Kärpillä on parisensataa.

Näyttöjä heti alkuunsa

Jo viime kaudella Kärpät antoi SM-liigassa näyttönsä. Tulokkaana se ylsi heti näyttävästi mitalipelien kynnykselle. Taloudellisesti se eteni vieläkin paremmin. Se teki liigan ylivoimaisesti parhaan tuloksen, liiketulosta peräti 6,5 miljoonaa markkaa.

Poistojen ja verojen jälkeen yhtiö näytti vielä peräti 3,7 miljoonan markan tulosta. ”Se taitaa olla liigahistorian paras ja jääneekin pitkäksi aikaa sellaiseksi”, Junno arvioi.

Alkavalle kaudelle Kärpät lähtee varovaisemmin ja on budjetoinut ”ainoastaan” 2,5 miljoonan markan liiketuloksen.

Mutta muut liiga-seurat ovat vieläkin varovaisempia. Jokerit odottavat 2 miljoonan markan tulosta, HIFK ja Ilves miljoonaa markkaa ja muut sitten paljon vähempää.

”Budjetti on haastava, mutta realistinen”, Junno näkee.

Sponsorirahaa ennakoitu määrä

Alkavan pelikauden Kärpät on rakentanut 24,8 miljoonan markan budjetin raameihin.

Pääsylipputuloiksi on Junnon mukaan ennakoitu suhteellisen varovasti 9,1 miljoonaa markkaa. Runkosarjan otteluihin on laskettu keskimäärin 5 300 kävijää, kun viime kaudella yleisöä oli aina tuhatkin enemmän.

Yhteistyösopimuksia Kärpät ennakoi solmivansa 11 miljoonan markan arvosta. Siinä on myös onnistuttu.

Pelikauden budjetti on SM-liigan neljänneksi suurin heti Jokerien, TPS:n ja HIFK:n jälkeen.

Pohjoisen joukkueen arvostuksesta kertoo, että yhteistyösopimuksia se on solminut yhdessä HIFK:n kanssa liigan toiseksi eniten, heti TPS:n 12 miljoonan markan jälkeen.

Pääsponsorilta ja yhteensä yhdeltätoista pääyhteistyökumppanilta Kärpät on saanut kassaansa viitisen miljoonaa markkaa.

Yhteensä 36. pääyhteistyökumppanilta tukea kertyy nelisen miljoonaa markkaa.

Loput, parisen miljoonaa markkaa on koottu suurelta joukolta pienempiä yhteistyökumppaneita.

Kausikortti- ja pääsylipputulojen lisäksi sponsoreiden tuki on toiminnan kannalta välttämätöntä Junno täsmentää.

Menestys itse ansaittua

Kärppien mittava sponsoribudjetti kertoo vuosia tehdyn määrätietoisen työn tuloksista, Junno näkee.

Joukkuetta on rakennettu pohjoisen kiekko-osaamisen varaan, eikä tyydytty lyhytikäisten tulosten tavoitteluun. ”Kun itse ansaitaan menestyminen, silloin siitä myös nauttii ja silloin sitä myös arvostetaan”, Junno katsoo.

Kärpille periaatteet muokattiin kauan sitten, jo divarikaudella. Kun nousu petattiin ja liigamenestys rakennetaan oman pelaajatuotannon varaan, investoinnit on mitoitettu kestävästi ja oikein, hän näkee.

Periaatteet Kärpät on puinut yhteistyökumppaneiden kanssa ja testannut käytännössä kannattajiensa keskuudessa. Ja Junnon mukaan ”palaute on ollut pelkästään positiivista”.

Siksi jatkossakin linja pysyy samana, juuri siksikin, ”että se on sponsoreille selvästi mieluinen”.

Junnon mielestä se ei ole kummakaan, samanlaiset arvot kun ovat omia myös Kärppien toimintaa tukeville yrityksille.

Pohjoisessa onnistuminen ja menestyminen on opittu rakentamaan omien oivallusten hyödyntämisen ja oman osaamisen pitkäjänteisen työstämisen varaan.

”Kärpät kuuluu selkeästi tähän ketjuun ja on kasvanut oululaisen osaamisen yhdeksi uusimmista symboleista”, Junno näkee.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva