Kärkihankkeet esitteeksi

Kansio Raahen seudun liikennehankkeista helpottaa päätöksentekoa

Helge Murtovaara

RAAHE Rahli-tietokansioon on keskitetysti koottu viimeisin tieto Raahen seudun liikennehankkeista. Kansion ovat laatineet yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan liitto, Raahen kaupunki ja Oulun tiepiiri. Vastaavanlainen markkinointiesite on koottu aiemmin Oulusta Ouli-nimellä.

Työryhmän puheenjohtajana toiminut Oulun tiepiirin toiminnanohjauksen päällikkö Markku Tervo kertoo, ettei materiaalin tuottaminen pysähdy tähän - kysymys on jatkuvasti kehittyvästä toiminnasta.

Tietokansion sisällä olevat kaksi korttia, Raahe-Oulu -yhteysvälin kärkihankkeet ja kehittäminen, saavat seurakseen muun muassa satamaa ja kevyttä liikennettä koskevat osuudet.

”Kansio ei koske vain tieliikennettä, vaan kaikkea liikennettä. Korttien avulla strategiset suunnitelmat on koottu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jonka pohjalta on helpompi käydä keskustelua ja tehdä päätöksiä”, Tervo selventää.

Hyvät liikenneyhteydet alueiden kehittämistä

Maakuntajohtaja Pentti Lampinen muistuttaa, että hyvät liikenneyhteydet ovat avain myös alueiden kehittämiseen. Rahli-tietokansio on esite, jossa esitetään kehittämistarpeet.

Tiejohtaja Erkki Myllylä tiepiiristä pitää erinomaisena sitä, että tällainen priorisointi eri liikenneyhteyksistä on syntynyt. On arvokasta, kun maa-, vesi- ja ilmaliikenne otetaan yhdessä samalla kertaa huomioon. Hyvää on myös se, ettei irrallaan olla vaatimassa hankkeiden toteuttamista.

”Tietokansio on hyvä, havainnollinen ja perusteltu. Nyt eri osapuolet puhuvat samalla kielellä ja esiintyvät yhdessä sen takana.”

Lampinen ja Myllylä kritisoivat niin sanottu siltarumpupolitiikkaa, joka ei arvosta liikennejärjestelmien kehittämistä. Heidän mielestään se ei ole oikea tapa kehittää liikenneyhteyksiä.

Hyvästä yhteistyöstä kiittelee myös kaupunginjohtaja Jaakko Nahkuri, joka muistuttaa historiaan vedoten, että tiet tekevät kaupungin. Esimerkkinä hän mainitsee laivaliikenteen merkityksen Raahelle.

”Yhdessä tehdään muistioita ja kansioita, yhdessä viedään asioita eteenpäin.”

Raahe-Oulu -yhteysvälin kehittäminen tärkeää

Tietokansion kärkihankekortissa esitellään havainnollisesti ne lähtökohdat, joiden pohjalta tarkastellaan alueen omia kärkihankkeita. Mukana ovat myös koko Raahen seutua tukevat kärkihankkeet.

Raahe-Oulu -yhteysvälin ja ennenkaikkea valtatie 8:n kehittämistä pidetään hyvin tärkeänä. Tiejohtaja Myllylän mielestä valtatie kuuluisi TEN-verkkoon (Trans-European Network). Jos ruotsalaiset saavat verkkoon lisäyhteyksiä, esittävät suomalaiset varmasti myös valtatien liittämistä siihen.

”Joka tapauksessa E8-tie siitä tulee. Se ei tuo rahaa, mutta TEN-tieverkkoon kuuluminen mahdollistaisi rahoitusta esimerkiksi tasovaatimusten kautta.”

Suuria hankkeita ei tiepiirillä käynnissä olevan Kempele-Haarasilta -hankkeen lisäksi ole. Pienemmistä suunnitelmista lähivuosina ovat toteutumassa valtatie 8:lla Limingan kohdan sekä Raahen ja Pattijoen kohdalla tehtävät liikenneturvallisuushankkeet.

Suuremmista noin 130 miljoonan markan hankkeista tavoitteena on toteuttaa ensin Oulu-Kiiminki -väli ja vasta sen jälkeen Raahen ja Pattijoen kohdalle suunnitellut työt eritasoliittymineen.

Helge Murtovaara

Maakunnan päättäjiä. Toiminnanohjauksen päällikkö Markku Tervo (vas.) ja tiejohtaja Erkki Myllylä (oik.) sekä maakuntajohtaja Pentti Lampinen hyrisivät tyytyväisenä Rahli-tietokansion syntymistä.

Helge Murtovaara

Yhteistyökumppanit. Rahli-tietokansiota julkistamassa toiminnanohjauksen päällikkö Markku Tervo (vas.), maakuntajohtaja Pentti Lampinen, tiejohtaja Erkki Myllylä, kaupunginjohtaja Jaakko Nahkuri sekä kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Pentti Kunnasmäki.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva