Palvelu vetää kauemmaksi

Oulun seudulla ollaan valmiita kulkemaan vaateostoksille automatkan päähän: Liminkaan kävijöitä vetää Pikku-
Riikka, Muhokselle Pietan Puoti.

Asiakastyytyväisyys on molempien valtti ja myös paras markkinointikeino.

Kummankin palveluun kuuluvat ympäri vuoden myös varsinaisen aukioloajan ulkopuolella järjestettävät
naistenillat.

Pia Kaitasuo

MUHOS

Lokakuussa kuuden vuoden ikään ehtinyt Pietan Puoti satsaa joustavuuteen.

– Aukioloajat on mietitty niin, että avaamme puolilta päivin ja olemme valmiita tinkimään sulkemisajankohdasta, mikäli se on asiakkaan tarve. Näin ollen tänne ehtii vaikka Oulusta työpäivän päätyttyä, kunhan asiasta vain sovitaan, yrittäjä Jaana Pohjola-Malmberg sanoo.

– Mökkiläiset saattavat haluta pistäytyä ostoksilla kotiin palatessaan sunnuntaina ja sekin onnistuu.

– Asiakkaista 97 prosenttia tuleekin Muhoksen ulkopuolelta, hän toteaa.

Ouluun hän ei silti ole lähtenyt, vaikka sitä on aika ajoin kyselty.

– Kun tulet tänne, tulet ajan kanssa, hän tapaa kommentoida.

Pohjola-Malmberg toimi 25 vuoden ajan useiden vaatemerkkien edustajana. Auton mittariin kertyi vuosittain 80 000 kilometriä.

Tyttären syntyminen pian seitsemän vuotta sitten edellytti muutosta. Onnekseen Pohjola-Malmberg saattoi hyödyntää ammattitaitoaan.

– Osa palvelua on, että tunnen asiakkaani ja osaan hankintoja tehdessäni valita juuri heille sopivia asuja.

Pietan Puodin asiakasillat rakentuvat tilaajiensa toiveiden mukaan: milloin tutustutaan trendeihin, milloin stailataan vieraat uusiksi.

Yrittäjällä itsellään on sekä pukeutumisneuvojan että värikonsultin koulutus. Lisäksi hänellä on yhteistyökumppaninaan kauneus­alan yrittäjiä, ja suunnitelmissa on myös valokuvaajan palveluiden tarjoaminen.

– Ainoa edellytys meillä on kahdeksan hengen minimi. Ryhmälle on aina tarjottavaa, salaatteja, juustoja ja juotavaa, ja aina tietyt erikoishinnat, vähintään 20 prosenttia, Pohjola-Malmberg selittää.

Tyypillinen porukka koostuu saman työpaikan naisista, paikalle tullaan vaikka Tyky-päivän päätteeksi tai pikkujoulujen merkeissä.

Pietan Puoti on tullut tutuksi myös pop up- myymälöistään. Niitä on viime vuosina pulpahdellut Rovaniemi–Joensuu-linjalle. Paikat vaihtelevat kauppatiloista laskettelukeskuksiin.

– Ne ovat myös markkinointia. Moni esimerkiksi Syötteellä meidän valikoimaamme tutustunut on löytänyt tiensä myös Muhoksen kivijalkamyymälään.

Pietan Puoti ja Pikku-Riikka tekevät myös yhteistyötä. Syksyn Tyrnävän pottumarkkinoilla järjestettiin yksissä tuumin muotinäytös.

– Katsomme, ettei yhteistyö syö kummankaan edellytyksiä. Meillä on hieman erilaiset, toisiaan täydentävät valikoimat, ja itse asiassa usein asiakkaat autoilevat Pikku-Riikassa käytyään vielä tänne tai toisin päin, Jaana Pohjola-Malmberg kertoo.

Asusteet, joita muodintuntijoiden mukaan ei naisella voi olla liikaa, ovat osa valikoimaa.

Pietan Puodin pop up -myymälä parkkeerasi viime viikolla Oulun­salon Kapteeniin. Pitkäaikainen asiakas Ride Sarpola sovitti yrittäjä Jaana Pohjola-Malmbergin valitsemaa asukokonaisuutta, jonka Sarpola esitteli lauantai-illan muotinäytöksessä. Näytös toteutettiin yhdessä Kapteenin muiden yrittäjien kanssa.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 14.11.2017.