Lapsi huutaa kontaktia

Ensi-ilta

[mute]. Koreografia ja tanssi: Titta Court/Pirjo Yli-Maunula. Lapsitanssija: Pinja Palosaari/Marona Awdishou. Valosuunnittelu: Jukka Huitila. Sävellys: Aake Otsala ja George Bandoek Apostolakis. Puvustus ja lavastus: Heidi Kesti. Tuotanto: Flow Productions/ Pirjo Yli-Maunula ja Titta Court. Valvesali, Oulu, 4.11. Seuraavat esitykset 7.–10.11 kello 19.

Tanssitaiteilijat Titta Court ja Pirjo Yli-Maunula kohdistavat uudessa teoksessaan huomion puhumattomuuteen.

Mitä ihmisen taimessa tapahtuu, kun lähellä oleva aikuinen luulee näkevänsä ja kuulevansa, mutta ei pysty aitoon kommunikaatioon? Metsäänhän siinä silloin mennään.

[mute] malttaa asemoitua teemansa äärelle ja tarkastella sitä useasta vinkkelistä. Näin tilanne alkaa vietellä katsojaa mielikuvittelemaan lapsen lailla. On lohdullista katsoa teosta, joka ei tuputa yhtä totuutta, vaan antaa aikaa lukea kerronnan monia signaaleja.

Lapsen näkökulmasta avautuva esitys on tiivis ja sanaton dialogi vanhemman kanssa. Alituisen valitsemisen näennäisilluusiossa kohkaava aikuinen on kykenemätön kantamaan vastuuta ja pitämään heikomman puolta. Kun emo muuttuu kasvottomaksi ja selkärangattomaksi eläimeksi, herää lapsessa yksinäinen taistelija, joka alkaa toimia vastakarvaan ja järjestää vähän pöhinää.

Eikä päänavaajaksi ole vanhemman salkusta löytyvä mammona tai haalitun materian kimallus. Lopussa aito kommunikaation puute konkretisoituu haarniskaksi, jota pukiessa jopa lapsenusko joutuu koetukselle. Onneksi pienen ihmisen viisaus ja vilpitön halu selviytyä antaa rohkeuden valita omalle polulle uuden suunnan.

Heidi Kestin puvustama kasvoton turkishahmo on hervoton ikoni puhumattomuudelle. Muutenkin teoksen kokonaisdesign on huippuunsa vietyä ja laadukasta monitaidetta – taattua Flow’ta. Jukka Huitilan valokerronta punnitsee hämärän eri asteita ja herkistää silmän vastaanottokykyä.

Aake Otsala ja George Bandoek Apostolakis väläyttelevät sävellyksessä elokuvallisia momentteja. Intensiiviseen äänikudelmaan yhdistyvä melodiallisuus antaa näyttämötoiminnan tunteille juuri sopivasti jatketta kompastumatta ohjailuun.

Ensi-illassa Titta Courtin vastapoolina nähtiin varsinainen lavalumon suurlähettiläs, 8-vuotias Marona Awdishou. Tämän pienen pojan pettämätön läsnäolo viiltää kenen tahansa sydämen auki. Awdishou elää lapsen mielikuvituksen käänteet juuri niin kirkkaasti kuin tämä unenomainen asetelma vaatii.

Mute koukuttaa heti. On pakko päästä näkemään myös toinen työpari itse teossa. Pinja Palosaaren astuessa lapsen rooliin näitä voimanaisia vastaan, on kokemus eittämättä luettavissa ihan eri lailla.

Petri Kauppinen

FAKTA

Kriitikko kiteyttää

Teos onnistuu: Säilyttämään surrealistisen ja unenomaisen otteen alusta loppuun. Kokonaiskerronta on tästä huolimatta dramaturgisesti jämäkkää.

Esitys muistuttaa: Kuinka aikuisten tulee olla tarkkana lapsen näkökulmasta puhuttaessa. Olemmeko valmiit avaamaan kaikki havaintosensorit ja olemaan läsnä?



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 07.11.2017.