Oulu on monien siltojen kaupunki

Valmiina liikenteelle

Oulun kaupungin alueella Oulujoen tai jokisuiston ylittäviä autotiesiltoja on 13 kappaletta. Kuuluisimmat niistä ovat Tuiran sillat eli Pokkisen vanha silta, Ämmänväylän silta, Tuiranväylän silta ja Voimakanavan silta. Vanhin silta on 130-vuotias Vanha rautasilta, jota tosin on käytetty autoliikenteeseen vasta vuodesta 1965. Eniten liikennöity silta on Nelostien Pohjantien silta, joka ylittää joen nelikaistaisena moottoritienä. Yläjuoksulle mentäessä kauimmainen vielä Oulun puolella oleva silta on Sangin silta, joka johtaa Madekoskelta Sanginsuuhun.

Pisin silloista on tiistaina avattava Poikkimaantien silta.

Tänä vuonna rakennettu Poikkimaantien silta avautuu
liikenteelle ylihuomenna. Sillan liikennemäärät tulevat kasvamaan merkittävästi tulevina vuosina,
kun Oulujoen pohjoispuolen suuret asuinalueet kehittyvät.

Uuden sillan kunniaksi esittelemme seuraavalla aukeamalla 13 Oulujoen ja jokisuiston ylittävää autoliikennesiltaa.

Antti Ervasti

Oulu

Poikkimaantien uusi silta avataan liikenteelle ensi tiistaina kello 17. Sitä ennen kello 16 vietetään avajaisjuhlia. Sillan nimeksi tulee yllätyksettömästi Poikkimaantien silta. Se on merkitty asemakaavaan sen nimisenä vuosia sitten, eikä nimeä voida sillan rakennuttamisesta vastaavan kaupungin rakennuttajainsinöörin Vilho Vanhatalon mukaan enää muuttaa.

Vaikka sillalla aletaan liikennöidä, siellä tehdään vielä töitä niin pitkälle talvea kuin voidaan. Paraikaa asennetaan kivikorirakenteisia melumuureja.

– Kun kova talvi tulee, työt keskeytetään. Todennäköisesti töihin tulee joka tapauksessa jossakin vaiheessa talvitauko, Vanhatalo ennustaa.

Alkukesällä sillan ympäristössä jatketaan mahdollisesti kesken jääviä melusuojaustöitä. Touko–kesäkuun aikana tehdään myös vihertyöt, kuten puiden ja nurmien istutukset.

Kaikki jäljellä olevat työt ovat pois sillan välittömästä läheisyydestä, eivätkä ne haittaa liikennettä kuin korkeintaan hetkittäin. Itse silta on lopullisessa kunnossa päällysteineen.

Siltaa kohti mentäessä Kajaanintien ja Kainuuntien parannettu väli on sen verran kesken, että lopullinen päällystekerros asennetaan ensi kesänä.

– Kyllä siellä viittäkymppiä pitäisi pystyä ajamaan ihan hyvin, Vanhatalo arvioi.

Poikkimaantien siltaa alettiin pohtia jo melkein 50 vuotta sitten. Varsinaisesti se linjattiin kaupungin yleissuunnitelmaan kymmenen vuotta sitten, kun Hiukkavaaran alueelle alettiin kaavailla laajemmalti asutusta.

Pituutta sillalle kertyi 255,2 metriä. Sillalle on rakennettu 770 metrin verran betonista meluvallia, 985 metrin verran melumuuria kivikoreista ja 1 635 metrin verran melukaiteita.

Itse sillan kustannuksiksi kertyi 6,5 miljoonaa euroa.

– Hankkeen suunnitelmat tehtiin vuonna 2011, jolloin varauduttiin johtolinjojen siirtojen kustannuksiin, mitä ei tarvinnut tehdä. Koko hankkeen kustannuksiksi saatiin silloin kaikkiaan 22 miljoonaa, mutta nyt ne jäävät alle 20 miljoonan, eli tulee parin miljoonan alitus.

Poikkimaantien sillan arvioidaan ylittävän lopulta yli 15 000 ajoneuvoa päivässä. Se edellyttää, että koko Hiukkavaaran alue on rakennettu ja asutettu, eli siihen tilanteeseen menee vielä vuosia.

– Koska Kiulukangas ja Parkkisenkangas eivät ole vielä valmiita, veikkaan ensimmäisen vuoden aikana liikenteen jäävän alle 10 000 ajoneuvoon vuorokaudessa. Siitä se varmasti lähtee kasvamaan vähitellen. Parin, kolmen vuoden päästä saataneen kehätieyhteys auki satamasta Nelostielle, jolloin liikennemäärään tulee varmasti jonkinlainen hyppäys, Vanhatalo pohtii.

Sillan käyttöikä on määritetty sadaksi vuodeksi. Päällyste on liikenteessä nopeasti kuluva osa, ja sitä jouduttaneen uusimaan Vanhatalon arvion mukaan vajaan kymmenen vuoden päästä.

– Ehkä betoniin joudutaan pieniä pintaremontteja tekemään muutaman kymmenen vuoden päästä, hän lisää.

Tiistain avajaistilaisuus ei ole mitenkään suureellinen. Vähäisen parkkitilan vuoksi yleisöä pyydetään tulemaan muilla kulkuneuvoilla kuin autolla.

Ohjelmassa on kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Juha Hännisen (kok.) puhe, nauhan leikkaus ja Lumo-valofestivaaliin liittyvän valoteoksen sytytys.

Fakta

Liikennemääriä Oulun silloilla

Oulujoen sillalla eli Pohjantien sillalla ajoi torstaina 17. marraskuuta vuorokauden aikana kaikkiaan 93 691 ajoneuvoa. Keskustaan suuntautuvaa liikennettä siitä oli 51 593 ja keskustasta pois suuntautuvaa 42 098 ajoneuvoa.

Huippuliikennevartti oli kello 7.20–7.35, jolloin kaupunkiin päin sillan ylitti 1 306 ajoneuvoa.

Merikosken siltojen yli ajoi 27 370 ajoneuvoa.

Erkkolan sillan liikennemäärä oli torstaina 17 406. Ajoneuvoja meni suurin piirtein yhtä paljon molempiin suuntiin.

Rautasillan ylitti 15 307 ajo-
neuvoa.

Toppilansalmen ja Sangin silloilla ei ole liikennelaskuria.

Edellisellä on runsaasti erityisesti raskasta liikennettä Vihreäsaaren satamaan.

Sangin sillalla Sanginsuussa
on melko vähän liikennettä.

Oulujoen ylittää Oulun alueella 13 siltaa.

Lisäksi Montan voimalaitoksen alapuolella Muhoksen puolella on Laukan silta.

Poikkimaantien sillan rakentaminen oli osa kokonaisurakkaa, joka käsitti Vaalantie–Kajaanintie-välin katu- ja siltatyöt. Sen kustannukset olivat yhteensä 12,2 miljoonaa euroa, josta sillan osuus on noin 6,5 miljoonaa euroa.

Toinen urakka on Kajaanintie–Kainuuntie-välin katu- ja siltatyöt. Kustannukset ovat yhteensä noin 2,2 miljoonaa euroa.

Vielä pari päivää kulkua yli Poikkimaantien sillan estävät aidat. Silta avautuu liikenteellee avajaisjuhlien kera tiistaina iltapäivällä. Koneet tekevät töitä sillan ympäristössä vielä jonkin aikaa sillan avaamisen jälkeen.
Talvitauko koittaa sitten, kun säät siihen pakottavat.


Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 20.11.2016.