Oulun väylä kaipaa syvyyttä

Tavoitteena on ruopata Oritkariin uutta linjausta pitkin 12,5 metrin väylä kesällä 2018.

Kari Sankala

Oulu

Oulun 10 metrin meriväylä suunnitellaan syvennettäväksi 12,5 metrin kulkusyvyyteen.

Väylän ja Oritkarin sataman syventämisen ympäristövaikutusten arviointia koskeva selostus on nähtävillä 22. joulukuuta saakka Oulussa, Hailuodossa, Iissä ja Simossa.

Yksi vaihtoehto on valita osin kokonaan uusi 12,5 metrin linjaus nykyisen väylän pohjoispuolelta.

Toinen vaihtoehto on syventää nykyinen väylä 12,5 metriin.

Kolmas ympäristövaikutusten arvioinnin vaihtoehto on tyytyä nykyiseen 10 metrin väylään.

Oulun Satama Oy:n toimitusjohtaja Marko Mykkänen sanoo, että väylän syventämiseen paine tulee käytännössä asiakkaiden tarpeista ja pohjoisen suurhankkeista.

– Ouluun tarvitaan 12,5 metrin syväväylä.

Tavoitteena on, että Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus antaa loppulausuntonsa jo alkuvuodesta.

– Lupahakemuksiin menee ensi vuosi. Niinpä ruoppaus tehtäisiin avovesikaudella 2018. Yksi kesä riittää.

– Satamassa suurin investointi on läjitysaltaiden teko. Altaisiin mahtuu maata 1,9 miljoonaa kuutiota, joista satama-altaista ruopataan 1,6 miljoonaa kuutiota ja valtion vesialueelta yli 200 000 kuutiota.

– Altailla saadaan lisää käsittelykenttiä, kun satamaa jatketaan 400 metriä merelle.

Oritkarin sataman työt eivät liity suunnitteilla olevaan uuteen Poikkimaantien linjaukseen.

Uuden linjauksen mukaisen syväväylän ruoppauskulut ovat noin 30 miljoonaa euroa.

Oulun kaupungin kustannusosuus on 15 miljoonaa euroa. Valtion osuus liikkuu 11–14 miljoonassa eurossa.

– Katsotaan nyt yva ensin ja keskustellaan sitten valtion kanssa väylän rahoituksesta, Mykkänen sanoo.

– Oulun kaupungin ehdotuksessa taloussuunnitelmaksi syväväylää varten on 15 miljoonaa euroa vuodelle 2018. Kokonaiskustannuksiksi on merkitty tuo 30 miljoonaa euroa.

Oulun Sataman liikennemäärä on 3,6 miljoonaa tonnia vuodessa.

– Suurimmat volyymit ovat kiinni kaivoksissa. Niiden kuljetuksiin tulee helposti 0,5–2 miljoonan tonnin lisä, Mykkänen laskee.

Ensimmäisenä uutta syväväylää kaipaa sahatavarateollisuus.

– Nykyään sahatavara lähtee Oulusta maailmalle varsin pienillä laivoilla.

– Merikuljetusten kustannusosuuteen saadaan uuden väylän myötä heti 40 prosentin kevennys.

– Pohjoisen sahojen kilpailukyky paranee välittömästi. Sahatavaran vienti Oulun kautta on kasvanut hurjasti. Tänä vuonna kasvu on ollut 25,6 prosenttia.

Fakta

Väylävaihtoehdot

VE0 Oulun 10,0 metrin väylää ei syvennetä. Liikenne kulkee jatkossakin nykyistä väylää pitkin.

VE1 Nykyinen meriväylä syvennetään kulkusyvyyteen 12,5 metriä. Ruoppauskohteita on useita.

VE2 Väylä ruopataan kulkusyvyyteen 12,5 metriä. Ulkomerelle tarvitaan uutta linjausta noin 55 kilometriä. Väylä kulkee Oritkarista noin 15 kilometrin matkalla nykyisellä väylälinjauksella. Uusi väylä sijoittuu suurelta osin luonnonsyvälle vesialueelle. Väyläidea on oululaisveneilijä Kai Collanin.

Meriväylän syventämisen yhteydessä Oulun Oritkarin satama-alueella ruopataan sisääntuloväylä ja satama-allas. Kulkusyvyydeksi tulee 12,5 metriä.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 16.11.2016.