Jalkapatikalla Irakista Suomeen

Oululaiset sarjakuvantekijät Sami Nyyssölä ja Anssi
Vieruaho
antavat puheenvuoron
turvapaikan-
hakijoille.

Anssi Juntto

Oululaisten Sami Nyyssölän ja Anssi Vieruahon sarjakuva-albumi 24 päivää kertoo irakilaisten turvapaikanhakijoiden matkasta Suomeen.

Ajankohtaisesta teoksesta käy ilmi, miksi puhelin on pakolaiselle niin tärkeä, tai miksi joku ylipäätään keksii lähteä jalkapatikalla Suomeen asti. Teoksen nimi viittaa siihen, kuinka kauan matka Välimereltä Suomeen kestää.

– Kun puhutaan pakolaisista, puhutaan yleensä ulkopuolisina heidän puolestaan. Tässä oli tilaisuus antaa heidän itsensä kertoa, Nyyssölä toteaa.

Nyyssölä ja Vieruaho tiesivät toisensa Oulun sarjakuvapiireistä, mutta sen kummemmin he eivät toisiaan tunteneet ennen kuin tapasivat eräissä bileissä vajaa vuosi sitten.

Heidän yhteinen tuttunsa oli siihen aikaan vapaaehtoisena vastaanottokeskuksessa, ja hän oli tuonut irakilaisia turvapaikanhakijoita bileisiin.

Keskustelut irakilaisten kanssa saivat Nyyssölän ja Vieruahon kummankin miettimään sarjakuvaa turvapaikanhakijoiden kokemuksista.

Vielä saman illan aikana kaksikko sopi yhteistyöstä. Tammikuussa he aloittivat urakkansa haastattelemalla turvapaikanhakijoita.

– Heidän kokemustensa perusteella rakensimme fiktiivisen tarinan, jossa on samoja elementtejä, mutta kaikki päivämäärät, ajat, nimet, iät ja paikat on muutettu. Koska näitä ihmisiä vainotaan heidän kotimaassaan, olemme halunneet häivyttää heidän identiteettinsä, Vieruaho sanoo.

Sarjakuvantekijät olivat tekemisissä haastateltujen kanssa myös pitkin prosessia. He halusivat välttää, että sarjakuvaan päätyisi mitään väärin tulkittua tai ymmärrettyä.

– Käsikirjoitusvaiheessa tuli paljon tarkennuksia. Esimerkiksi shiiamiliisien väkivallanteot, joita mediassakin on käsitelty, muuttuivat. Piti kirjoittaa tosi tarkasti, että asiat tulivat oikein. Minulle oli aluksi hämärää, mitä nämä miliisit oikein olivat, Vieruaho selvittää.

Myös pelkkä aiheen ajankohtaisuus poiki muutoksia. Tilanne Irakissa muuttui koko prosessin ajan, mikä puolestaan toi lisää syvyyttä ja spekulaatiota haastateltujen tarinoihin.

Turvapaikanhakijoilta tekijät ovat saaneet positiivista palautetta niin teoksen sisällön kuin koko projektin suhteen muutenkin.

– Kun kävin Muhoksen vastaanottokeskuksessa, he sanoivat, että olin ainoa suomalainen, joka oli huvin vuoksi tullut moikkaamaan heitä. He olivat tosi iloisia, että me ylipäätään olimme kiinnostuneita heistä, Nyyssölä kertoo.

Sen lisäksi, että Nyyssölä ja Vieruaho ovat suunnitelleet ja käsikirjoittaneet sarjakuvansa yhdessä, he ovat kumpikin myös kunnostautuneet piirtäjinä.

Piirrettävät osa-alueet on jaettu jo ihan tyylillisistä syistä siten, että Nyyssölä on kuvittanut päähenkilön matkan Turkista Suomeen, ja Vieruaho on keskittynyt taustoittaviin takaumiin, jotka lähes kaikki sijoittuvat Irakiin.

Materiaalia olisi ollut enempäänkin kuin 148 sivuun, mutta koska albumin haluttiin ehtivän Oulun sarjakuvafestivaalilla julkaistavaksi, piste oli vain laitettava johonkin.

Joitakin aiheita oli lopulta pakko jättää pois.

– Yksi, mikä jäi vähän kaihertamaan, oli syyrialaisten pakolaisten, varsinkin naisten, joutuminen ihmiskaupan uhriksi. Meillä ei vain ollut ketään, jota olisimme voineet haastatella aiheesta. Se olisi ollut tärkeä aihe käsitellä, Vieruaho harmittelee.

24 päivää -albumi julkaistaan Oulun sarjakuvafestivaalilla lauantaina. Näyttely samasta aiheesta on esillä Oulun kaupunginkirjaston vitriineissä torstai-illasta lähtien.

24 päivää -sarjakuva perustuu
irakilaisten turvapaikanhakijoiden kokemuksiin. Matkalle Turkista Suomeen mahtuu monenlaisia
vaarallisia tilanteita.
Anssi Vieruaho ja Sami Nyyssölä julkaisivat 24 päivää -sarjakuvansa ensipainoksen omakustanteena.
Englanninkielistä käännöstä on
jo viritelty yhteistyössä Nyyssölän entisen opinahjon Lapin yliopiston kanssa.


Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 03.11.2016.