Meri esiin matkailijoita houkuttamaan

Oulu etsii merellisyydestä uutta puhtia matkailuun.

Visit Finland rakentaa kansainvälistä markkinointia suomalaisen saariston ympärille.

Arja Mikkola

Oulu

Oulu pyrkii kehittämään palvelu- ja tapahtumakulttuuria merellisyyden ympärille. Yrityksillä alkaa olla kiire, sillä Finpron alainen Visit Finland etsii palveluntarjoajia koko saariston markkinointitoimia varten.

Aivan kohta sininen hetki asettuu rannattoman meren ylle, mutta seinänkokoiset ikkunat on peitetty.

– Annetaan ideoiden lentää. Ei ammuta alas heti, kannustaa apulaiskaupunginjohtaja Piia Rantala-Korhonen tiistaina puoltasataa kaupungin merellisyydestä innostunutta seminaarilaista ravintola Nallikarissa. Pirkanmaalla on todettu, että yksi panostuseuro poikii 126 euroa, kunhan kävijä saadaan viipymään yön yli ja syömään ravintolassa.

On kaikkien etu, jos rantakaupunki Oulu kehittää merellisyyttään vetääkseen kävijöitä. Vieraat tuovat työpaikkoja.

– Matkailu on yksi meidän tärkeimpiä kasvualoja, toteaa asiakkuuspäällikkö Jyrki Kemppainen BusinessOulusta. Viime vuonna Oulussa laskettiin reilut 600 000 yöpymistä. Keskimääräinen viipymä oli 1,7 vuorokautta.

– Nallikari on edelleen vahva kehittämiskohde, Kemppainen vakuuttaa. Hietasaaren asemakaavamuutos tullee nähtäville talvella.

Oulun tavoite on kuitenkin miljoonassa yöpyjässä, joten vauhtipuiston ja tapahtuma-areenan rinnalle tarvitaan paljon muuta.

Tuotteistamatta Oulussa onkin toistaiseksi esimerkiksi arktinen meri. Kemppainen on varma, että Oululla on siinä aivan yhtä hyvät mahdollisuudet kuin Kemilläkin.

Merifestivaali Ouhoi! toi viime kesäkuussa torinrantaan hetkellisesti 40 toimijaa ja 5 500 kävijää. Peräti puolet heistä vieraili ensi kertaa merihenkisessä tapahtumassa. Vain harva kuitenkin tuli kauempaa. Tarjolla oli muun muassa purjealuksia, meripelastusta ja merenneitoja.

Tapahtuman tuottaja Janita Jämsén listaa Ouhoin! yleisökyselyn tuloksia. Toiveisiin kuuluvat ovat muun muassa paremmat mahdollisuudet päästä merelle, kuten merimatkat Oulusta Ruotsiin ja vesibussi Nallikariin.

Merellisyyttä lisäisivät myös vaikkapa päiväretkipaikat lähisaarissa, kalanmyynti Toppilassa ja merellisen arkkitehtuurin esilletuominen. Ihmiset haluaisivat ylipäänsä hyödyntää merenranta-alueita paremmin

Visit Finlandin ohjelmapäällikkö Heli Saari esittelee tekeillä olevaa matkailuohjelmaa. Kahden miljoonan euron Merellinen saaristo -hanke alkaa ensi vuonna puhutella kansainvälisiä piirejä lähinnä Saksassa, Sveitsissä, Ranskassa ja Italiassa.

Mallia on katsottu niin Tukholmasta, Saksan pohjoisrannikolta kuin Lofooteiltakin.

– Parhaiten antoi eväitä Irlanti. Sekään ei ole pakko nähdä -kohde, Saari kertoo.

Toisin kuin Lapissa, rannikolla yrittäjäkenttä on hajanainen ja yritykset kovin pieniä. Saari on kuitenkin varma, että kun tuote on hyvä, sille riittää kysyntää ympäri vuoden. Luvassa onkin tuotesparraustilaisuuksia.

– Tavoitteena on mennä elämykset edellä.

Esimerkiksi pelkkä mustikanpoimintavideo on kerännyt verkossa miljoona klikkausta.

Mallia paikallisista elämyksistä, ekoteoista ja ympäristösivistyksestä näyttää Maaseudun Sivistysliitto. Aluepäällikkö Elina Vehkala kertoo, että työn alla on Pyhäjoen ydinhankkeen innoittamana kulttuurimatkailureitti Oulusta 8-tietä pitkin kohti identiteetiltään ”aivan huikeaa” Tyrnävää ja Raahea.

Yleisökyselyssä toivottiin parempia mahdollisuuksia päästä merelle: niin merimatkoja Oulusta Ruotsiin kuin vesibussia Nallikariinkin. Lisäksi ehdotettiin päiväretkipaikkoja lähisaariin, kalamyyntiä Toppilaan ja merellisen arkkitehtuurin esilletuomista. Merenranta avaa paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia matkailulle Oulussa. Esimerkiksi arktinen meri on täällä vielä hyödyntämättä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva