Riitta Taulavuori (...) Tiedustan sinulta, olisiko talonpidossasi mahdollisesti myödä minkäänlaista ruokatavaraa, jollaista minä tarvitseisin ja jota ei saa kaupoista? Esimerkiksi HYVIÄ PERUNOITA --- ohrajauhoja (karkeita) -- t a l k k u n a k s i a (joita en ole saanut vuosikausiin mistään) ja jotakin lihatavaraa varsinkin PALVATTUA LAMPAANLIHAA, jota ennen muistan Hallan Ukon kanssa nauttineeni juuri Vihtalassa (...) Vastaappa varsin, mitä voisit vaihtaa rahaksi, niin varmasti koettaisimme heti sinulle käteisellä maksaa, vaikka tämä talo taas onkin muka kunnan puolesta uhattu ulosmittauksella, mikä himo niillä lienee tulotonta tuhoamaan, kerjäläistä kellistämään -- (...) TERVETULOA (...) ja ota helkkarissa silloin mukaan vaikka ”Korpi-Jaakon kyyneleitä” niin itketään yhdessä --- Iki Kianto
– Niitä viinakauppojahan oli siihen aikaan vielä harvakseltaan, joten myös Suomussalmen herraseurassa oli tietysti tyytyminen itse tiputeltuun ”maisemasampanjaan”, Hyöty tulkitsee kirjeen lopputoivotusta.
Hyödyn äidillä on kotonaan Suomussalmella tallessa myös lukuisia muita Kiannon toverilleen ”Vihta-Pertulle” kirjoittamia kirjeitä siinä missä
– Kiinnostukseni Kiantoa ja hänen kirjoituksiaan kohtaan heräsi jo lapsuudessa ja juuri noista mummulasta löytyneistä kirjeistä, Hyöty kertoo.
Häntä itseään kiehtoo Kiannon käyttämä kieli Kainuun murreilmaisuineen ja uudissanoineen.
Myös aikalaiset kiittelivät kirjailijan kielenkäyttöä.
Hyödyn väitöstutkimus
Väitöksen tutkimusaineistona on ollut noin 70 Kiannon teosta yli sadan vuoden ajalta, mukaan lukien postuumisti julkaistut teokset.
Hyöty on halunnut täydentää kuvaa, joka on muotoutunut Kiannon tuotannosta kirjallisuushistoriassa ja -tutkimuksessa. Näissä kun on pidetty esillä oikeastaan vain kahta ”suomalaisen kirjallisuuden kaanoniin noussutta” köyhälistökuvausta, Punaista viivaa (1909) ja
– Ne kyllä ansaitsevat paikkansa, mutta niiden varjoon on tahtonut jäädä muu tuotanto, joka ilmestymisaikanaan sai aikaan kiivastakin yhteiskunnallista keskustelua.
Hyödyn väitös esittelee Kiannon räväkkänä keskustelijana ja aikansa sosiaalisten ongelmien esille tuojana, joka joutui kaksinaismoralistisen paheksunnan kohteeksi, sai syyteitä jumalanpilkasta ja päätyi usein myös sensuroiduksi.
Pahennusta Kianto herätti siviili- ja varsinkin ”omantunnon avioliitoillaan” – elämällä kahden vaimon kanssa samanaikaisesti – ja tuomalla yksityiselämänsä tapahtumat julkisuuteen. Minkä some-julkkiksen ja lööppikoheltajan jälkimaailma hänessä menettikään!
– Kianto aiheutti itselleen paljon harmia sillä, kun toi suhdekiemuransa julkisuuteen. Eivät sellaiset jutut olleet ennenkuulumattomia, mutta niistä ei ollut tapana kertoa niin avomielisesti kuin Kianto teki.
– Kianto kuitenkin halusi olla kirjoittaessaan rehellinen itselleen ja lukijakunnalleen. Hän kirjoitti ajan hermolla, ja hänen teoksiinsa tutustumalla nykylukijakin voi saada käsityksen senaikaisista polttavista kysymyksistä ja ongelmista.
Lyriikkaa, romaaneja, novelleja, satuja, näytelmiä, matka- ja muistelmateoksia sekä lehtiartikkeleita laatineen Kiannon tuotteliaisuus hakee laajuudessaan ja monipuolisuudessaan vertaistaan.
Kirjoituksillaan hän muun muassa vastusti tsaarinvaltaa, tölväisi ruotsinkielistä virkamieskuntaa sekä hyökkäsi laitoskirkkoa ja leipäpappeja vastaan. Välit vasemmistolaiseen lukijakuntaan katkesivat pitkäksi aikaa, kun Kianto asettui sisällissodassa valkoisten puolelle ja alkoi suoltaa sotarunoja.
– Kiannon vasemmiston silmissä saama lahtarimaine säilyi pitkään, sillä kirjailijan vuonna 1918 valmistunut sodanvastainen
Lähtemättömät jälkensä suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin ovat jättäneet Kiannon klassikkoteokset Punainen viiva ja torppari Jooseppi Kenkkusen
Kiannon elämälle ja kirjailijamaineelle musertavin kolaus oli miehen sotapetoksen yrityksestä saama puolen vuoden kuritushuonetuomio vuonna 1940. Kianto erotettiin tästä syystä muun muassa Kirjailijaliitosta, jonka perustajajäseniä hän oli.
Kianto oli talvisodan alussa kodistaan Turjanlinnasta evakkoon lähtiessään jättänyt sikarilaatikkoon venäjänkielisen viestin, jossa hän pyysi säästämään kotinsa. Suomalaispartio löysi viestin ja toimitti sen eteenpäin. Kianto ehti kärsiä suurimman osan vankeustuomiostaan ennen kuin presidentti Kyösti Kallio armahti kirjailijan.
– Tuomio on nähty myöhemmin hätiköitynä sotahysterian aiheuttamana ylilyöntinä. Suomussalmen joukkojen komentaja, eversti Hjalmar Siilasvuo totesi jo joulukuussa 1940 Kiannolle lähettämässään kirjeessä, ettei hän itse ollut pitänyt venäjänkielistä viestiä puuttumisen arvoisena, Hyöty huomauttaa.
Kiannon julkinen kunnianpalautus tapahtui vasta vuonna 1950, jolloin hänelle myönnettiin
Artikkelin lähde Kaleva