Kaukovainion kehitykseen vauhtia brändäämällä

Asuinalueet hyötyvät nykyaikaisesta markkinoinnista
ja imagotyöstä.

Kari Sankala

Oulu

Lähiöiden tulevaisuutta pohdittiin Oulussa erityisessä seminaarissa tiistaina.

Ydinasiaksi nousivat lähiön imago ja vetovoima. Kohdealueena seminaarissa oli Kaukovainio.

Uuden Kaukovainion asemakaavaluonnos on ollut juuri nähtävillä. Suunnitelmien mukaan aavemainen ostoskeskus jyrätään nurin ja tilalle tuodaan uudet kaupalliset palvelut uudessa muodossa.

Lisäksi keskuksesta voidaan purkaa Kanahaukantien kolme korkeaa vuokrataloa. Tilalle halutaan rakentaa uudet pistetalot, mutta tiheämmällä sijoittelulla.

Oulun kaupungin lisäksi Kaukovainion suunnittelua ovat vetämässä YIT, seurakuntayhtymä ja Oulun Sivakka. YIT on kiinnostunut erityisesti ostoskeskuksesta, jossa se tekee yhteistyötä Osuuskauppa Arinan kanssa.

Oulun yliopiston arkkitehtuurin tiedekunnassa tulevaisuuden Kaukovainiota on tutkittu toimintaympäristönä ja täydennysrakentamisen kohteena.

Tutkijatohtori Sari Hirvonen-Kantola sanoo kehitystyöhön vaikuttavan kolme asiakohtaa.

Mitkä ovat yhteiskunnalliset kaupungin ja valtion kannustimet kaupunginosan uudistamisessa?

Millaiset ovat yhteistyökumppaneiden lähtökohdat kehitystyöhön? Miten ne vaikuttavat maapolitiikkaan, kaavoitukseen ja asukkaiden hyvinvointiin alueella?

Löytyykö Kaukovainiolla käytännön edellytyksiä yhteistyölle esimerkiksi kiinteistökohtaisesti niin, että katse suunnattaisiin yli tonttirajojen yhteisen hyvän saavuttamiseksi?

– Viimeksi mainitussa kysymyksessä hankalaksi voi osoittautua talouden hallinta. Taloudellinen hyöty on saavutettavissa vasta pitkällä aikavälillä. Tämä voi vähentää kiinnostusta.

”Kaupunginosan brändäys on strateginen, määrätietoinen prosessi eikä pelkkä kampanja. Brändäykseen liittyy monia toimia, jotta alueen mielikuva saadaan halutuksi.”

Sari Hirvonen-Kantola

tutkijatohtori

– Tällöin pitää miettiä, onko käytettävissä porkkanoita kuten avustuksia, jotta alueen kehittämistä ja imagon nostoa voidaan tehdä, Hirvonen Kantola kertoo.

Lähiöiden imagoa ryhdytään Hirvonen-Kantolan arvion mukaan tulevaisuudessa hoitamaan brändäyksen keinoin.

– Brändäystä on jo käytetty esimerkiksi Jyväskylän Lutakossa ja Sipoossa Sipoonrannassa.

– Kaupunginosan brändäys on strateginen, määrätietoinen prosessi eikä pelkkä kampanja. Brändäykseen liittyy monia toimia, jotta alueen mielikuva saadaan halutuksi.

– Kaukovainiolle on luotu brändiä. Asukkaat ovat olleet mukana kehittämässä aluettaan mielikuvatyössä.

– Kaukovainiolla on pidetty elokarnevaaleja. Asukkaista on tehty oma valokuvanäyttely. Oulun kaupunki kertoo suunnitelmistaan ja on työstänyt esitteitä, tavoitekuvia.

Hirvonen-Kantola on pohtinut lähiöiden eheyttämistä. Tällöin kyseeseen tulevat täydennysrakentaminen ja laadun kohentaminen.

– Sosiaalinen eheys viittaa alueelliseen tasapainoon, jolloin asukasrakenne on monipuolinen. On nuoria ja vanhoja, on omistus- ja vuokra-asuntoja.

Tulevaisuuden Kaukovainion projektipäällikkö Mervi Uusimäki sanoo, että Kaukovainiota ollaan uudistamassa harkiten.

– Kaukovainio tunnetaan vihreänä metsälähiönä. Tarkoitus on hyödyntää nämä 60- ja 70-lukujen arvot täydennysrakentamisessa ja peruskorjauksessa. Viihtyvyys on keskeistä.

– Kaukovainio oli aikoinaan pientalojen eliittialuetta. Pientaloalue toimii edelleen hyvin. Alkuperäiset arvot on otettu huomioon Kaukovainion korjaustapaohjeissa.

– Kaukovainion imago on vetovoimainen, moniääninen ja erittäin lähellä keskustaa oleva alue. Virkistys ja liikunta ovat lähellä. Seminaarissa kävi ilmi, että Kaukovainio voitaisiin myös nähdä puutarhakaupunkina.

Fakta

Kaukovainion
tulevaisuuden
lähtökohdat

1. Palvelukeskuksen uudistaminen.

2. Täydennysrakentamisella
lisää 2 000 asukasta.

3. Ympäristön parantaminen, jolloin puistot ja leikkipuistot viimeistellään.

4. Liikennejärjestelmän kehittäminen. Kadut ja kevyen liikenteen väylät kunnostetaan.

5. Suunnitelmien toteutuminen vie aikaa yli 10 vuotta.

Asuntojen kysyntä on noussut

Kari Sankala

Oulu

Asuntojen kysyntä Kaukovainiolta on noussut viime aikoina.

Myyntineuvottelija Kari Kortelainen Aurea Kodit Oy:stä kertoo, että kysyntä lähti nousuun, kun oululaisten tietoon tulivat suunnitelmat vanhan ostoskeskuksen purkamisesta ja uutta rakentamista tulevaksi tilalle.

– Kaukovainion kysyntä on ihan hyvä. Se on parantunut oikeastaan aivan hirveän paljon. Kaukovainio on lähellä keskustaa, Kortelainen huomauttaa.

– Erityisesti pienet asunnot ovat menneet kaupaksi, mutta kaikki käy. Kysyntää on omakotitaloillakin.

Putkiremontti on myyntivaltti Kaukovainion vanhoilla kerrostaloalueilla.

– Ne asunnot, joissa putkiremontti on tehty, menevät erityisen hyvin kaupaksi. Kysyntä on kasvanut.

– En näe, että oululaisessa asuntokaupassa oltaisiin lamassa. Heinä–elokuu oli meidän firmalle hyvä, ihan ennätyskuukausia. Tänä vuonna myymme yli 600 asuntoa. Siksi olemme ottaneet lisää työntekijöitä.

Remonttikohteissa neliöhinta jää Kaukovainiolla Kortelaisen mukaan vielä suhteellisen alas reiluun tuhanteen euroon neliö.

Kortelainen kehuu Kaukovainion palveluja.

– Kaupunginosassa on hyvä koulu ja kirjasto. Kaukovainio on kyllä vanhaa mainettaan parempi alue, Kortelainen viittaa 1960- ja 1970-lukujen Kaukovainioon.

– Noista ajoista ihmisillä ei ole juuri omakohtaista tietoa, vain pelkkiä kuulopuheita.

– Alueen palvelut paranevat koko ajan. Missään ei taida Oulussa olla parempaa joukkoliikennettä.

– Asuntojen hinnat ovat Kaukovainiolla vielä alakantissa, mutta taso nousee. Kaukovainiota on helppo myydä aivan kuten viereistä Höyhtyää. Ne ovat lähellä keskustaa.

– Kaukovainio on rakennettu varsin väljästi. Talot eivät ole sumpussa. Ihmiset pitävät sitä hyvänä asiana.

Kaukovainio on tyypillinen suomalainen metsälähiö, jossa talot sijoittuvat varsin etäälle toisistaan ja korkeiden mäntyjen latvat huojuvat talojen harjan tasolla.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva